Aktualizováno Největšímu světovému pivovaru InBev klesl ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku čistý zisk o 24 procent na 968 milionů USD. Očištěný EBITDA nicméně vzrostl o čtvrtinu na 3,9 mld. USD a překonal konsensus 3,41 mld. USD. K lepšímu výsledku vedly vyšší úspory nad cílem společnosti.
„Naše finanční výsledky za rok 2010 ukázaly velmi dobrý pokrok navzdory stále náročnému hospodářskému prostředí na některých trzích. Nicméně, v několika oblastech vidíme potenciál k růstu,“ uvedla k výsledkům společnost.
Tržby za poslední tři měsíce roku vzrostly o necelá dvě procenta na 9,47 mld. USD při odhadu 9,49 mld. USD (9,30 ve 4Q09). Organický růst tržeb (vyjma akvizice) činil 5,9 % nad odhadem analytiků (Bloomberg) 4,3 %. Množství prodaného piva (vyjma akvizice) pak vzrostlo o 1,3 % (konsensus +2,4 %), když růst poptávky ze střední a východní Evropy a asijských trhů vyvážila její pokles v USA a západní Evropě. Celkově však kleslo na 99,78 mil. hektolitrů z 101,72 mil. hl.
Firma upozornila na svoji nejznámější značku Budweiser, u které celosvětový objem prodeje loni poprvé za dvě desetiletí rostl, a to o 1,7 procenta. Pivovaru pomohl vyšší podíl na trhu v Británii, Číně a Kanadě a dvouciferný procentní růst mimo Spojené státy, který vyrovnal pokles na trhu v USA. O značky Budweiser a Bud vede Anheuser-Busch řadu let několik právních sporů s českobudějovickým Budvarem.
Vedení společnosti navrhlo dividendu na akcii ve výši 0,80 EUR. Pivovar dodal, že objem prodeje by měl zůstat v prvním čtvrtletí mírný kvůli vysoké nezaměstnanosti v USA a silným dešťům v Brazílii, kde má AB InBev 70% podíl na trhu.
Pokles čistého zisku na konci roku způsobil předloňský mimořádný zisk z prodeje majetku, který navýšil výsledky z roku 2009.
AB InBev vznikl v roce 2008, kdy belgický pivovar InBev převzal amerického konkurenta za 52 miliard dolarů. Pivovar předloni prodal několik svých divizí, aby měl peníze na financování akvizice. Součástí prodávaného majetku byly i Pivovary Staropramen a další aktivity ve východní Evropě, které získala společnost CVC Capital Partners za 2,2 miliardy dolarů. Transakce zahrnovala rovněž pivovary na Slovensku, v Bosně a Hercegovině, Chorvatsku, Maďarsku, Černé Hoře, Rumunsku a Srbsku.
Synergický efekt loni podle společnosti dosáhl 620 mil. USD a navýšil tak celkový na 1,98 mld. USD. Ten by se měl za letošní rok zvýšit o dalších minimálně 270 mil. USD.
(Zdroj: Bloomberg, čtk, AP)