Aktualizováno Očekáváme, že televizní trhy, na nichž máme své zastoupení, směřují k pozvolnému výstupu z krize, uvedl, v souladu s předchozím vyjádřením mediální skupiny , její generální ředitel Adrian Sarbu v rozhovoru pro server WorldScreen se zaměřením na televizní byznys. Za klíčový faktor přitom Sarbu považuje ekonomický růst. „Za normálních hospodářských podmínek by se nárůst HDP promítl do růstu reklamního trhu. Co se ale týče prvních třech měsíců letošního roku, a možná celého roku, je třeba počkat a sledovat skutečný efekt očekávaného růstu HDP na spotřebitelské výdaje a výdaje na televizní reklamu,“ řekl Sarbu.
„Díky pozici na trhu, kterou jsme si během let vybudovali, jsme dosáhli vysokého stupně provozní páky (citlivosti čistého provozního zisku společnosti na procentuální změnu tržeb – pozn. red.),“ říká šéf společnosti, pod níž spadá i česká televize Nova. „Náš tržní podíl ve všech zemích, kde podnikáme, dosahuje 41 až 70 procent. Naše divácká základna je silná a stabilní. Z každého dolaru utrženého dolaru se tak více než padesát centů odrazí přímo v konečném výsledku hospodaření. Letos navíc očekáváme oživení na všech trzích,“ uvádí Sarbu v rozhovoru. Na otázku, zda vidí budoucnost optimisticky, dodává: „To já viděl vždy, ale v současnosti jsem více optimistický, než kdykoli jindy za poslední dva roky.“
Skupina v současnosti provozuje více než dvacítku televizních kanálů v šesti zemích. Podle šéfa skupiny jde o normální vývoj a diverzifikace nabídky je k udržení se na trhu nezbytná. „Podobné to bylo v Americe v 80. a 90. letech. Rozvoj přenosových platforem vyžaduje větší různorodost nabídky u každého provozovatele televizního vysílání, který si chce udržet diváky,“ vysvětluje Sarbu výhodnost provozování několika televizních kanálů na jednom trhu. „Je nám jasné, že pokud bychom tak nepostupovali, konkurence nám diváky přetáhne. Nicméně, hodláme také začít diverzifikovat své příjmy a navýšit poplatky, které nám platí provozovatelé kabelových a satelitních přenosů.
Na konci dubna společnost představila optimistický výhled letošního hospodaření, který navzdory očekávanému jednocifernému růst televizního trhu počítá s dvouciferným růstem tržeb z loňských 737 milionů dolarů. Podle reagují na zlepšení hospodářské situace v posledních dvou čtvrtletích, kdy došlo k nastartování ekonomického růstu a stabilizaci spotřeby, i trhy televizní reklamy. Pro první půlrok sice společnost počítá spíše se stagnací výdajů na reklamu, v druhé polovině roku, však již očekává zotavení výnosů z tohoto trhu a „výrazné“ zvýšení provozních marží (OIBDA). Skupina se hodlá nadále soustředit na udržení svého podílu na sledovanosti a zároveň rozšiřovat marže díky „iniciativě při tvorbě cen“ a nákladové disciplíně.
(Zdroj: Bloomberg, CETV)