Aktualizováno Tržby internetové sociální sítě ve druhém čtvrtletí vzrostly o 32 procent na 1,18 miliardy dolarů, což mírně předčilo odhady trhu na úrovni 1,16 mld. USD. V čistém vyjádření sice utrpěla firma ztrátu (GAAP -8c), její upravená základní ziskovost ale dosáhla +12c na akcii, což není přímo porovatelné s konsensem, ale nepředstavuje zásadní zklamání. Výsledky Facebook oznámil po uzavření amerických burz.
První čtvrtletní výsledky od jeho květnového vstupu na burzu tak nepřinesly zklamání, jehož se trh bál po středečních špatných údajích partnerské firmy . Akcie po zprávě sice krátce oživily, později však pokračovaly v poklesu a v after-hours klesly pod 24 dolarů. V celkové bilanci v řádném obchodování před výsledky akcie odepsaly 8,5 % na 26,84 USD, v následném aftermarketu již v reakci na výsledky ustoupily o dalších 10,71 % na 23,97 USD/akcie.
měl za čtvrtletí čistou ztrátu 157 milionů dolarů, po odečtení jednorázových nákladů souvisejících s emisí akcií však jeho zisk dosáhl 295 milionů dolarů. Investoři však postrádají jasnou strategii, která by nastartovala růst příjmů - ten oslabil již nejméně páté čtvrtletí v řadě, a to za růstu nákladů.
Akcie v květnu vstupovaly na trh s cenou 38 dolarů a po svém nepříliš povedeném debutu ale odstartovaly prudký pokles. Nyní je jejich hodnota více než o 40 % pod emisní cenou. Takový propad akcií se promítl do poklesu tržní kapitalizace, která nyní činí zhruba 65 mld. USD, zatímco při květnovém IPO se firma sama ocenila na 100 miliard dolarů.
Obavy investorů budí od počátku nejisté vyhlídky růstu tržeb Facebooku, spojené s pochybami, zda bude společnost schopna držet krok s rychle rostoucím trhem internetové reklamy a zároveň stále početnější základnou mobilních uživatelů sociální sítě. Finanční ředitel Facebooku David Ebersman během konferenčního hovoru s investory připustil, že zájem uživatelů sociální sítě o reklamu klesá. Klíčová část tržeb Facebooku pochází právě z prodeje reklamního prostoru; v loňském roce to bylo více než 80 procent, tedy zhruba 3 miliardy dolarů. "Je pro nás zklamáním, jak si vedou akcie firmy na trhu. Pro nás je teď ale důležité, že jsme stále stejná společnost, jakou jsme byli (před IPO)," řekl Ebersman.
Analytiky také znepokojuje silný růst nákladů. Ty se meziročně téměř ztrojnásobily na 1,93 mld. USD. Počet aktivních uživatelů za měsíc vzrostl meziročně o 29 procent na 955 milionů, zatímco v porovnání s předchozím čtvrtletím pouze o 6 procent.
za poslední čtvrtletí zvýšil počet uživatelů o 54 milionů na 954 milionů. Firma, kterou před osmi lety zakládal na kolejích Harvardovy univerzity Mark Zuckerberg, asi čtyři pětiny svých tržeb zatím čerpá z reklamy. v poslední době odpovídá na obavy investorů z nedostatečného růstu příjmů ujišťováním, že usiluje o nové zdroje příjmů, zejména expanzí na mobilní zařízení, kde má zatím slabinu.
(Zdroj: , Bloomberg, čtk, WSJ)