Akcie sociální sítě v pondělním obchodování na Wall Street propadly o více než 8 procent a to za absence zásadní kurzotvorné zprávy. Co stojí za největším poklesem titulu v jeho krátké historii? Mnozí analytici ho přičítají obnovení obav investorů z blížících se výsledků hospodaření firmy za druhé čtvrtletí. Po květnovém vstupu společnosti na Nasdaq , který provázel masivní zájem médií, technické problémy i soudní dohry, bude FB poprvé reportovat ve čtvrtek 26. července.
Obavy investorů budí od počátku nejisté vyhlídky růstu tržeb , spojené s pochybami, zda bude společnost schopna držet krok s rychle rostoucím trhem internetové reklamy a zároveň stále početnější základnou mobilních uživatelů sociální sítě. Akcie společnosti od svého IPO konaného 18. května přišly již o 26 procent hodnoty a pohybují se již téměř 10 dolarů pod upisovací cenou 38 USD. Důvod včerejšího nenadálého výprodeje nabízí mediální stanice BBC, která rozvířila utichlou diskuzi o efektivitě reklamní strategie největší sociální sítě světa.
Zdrojem obav jsou až desítky milionů falešných či duplicitních uživatelských účtů na , které zvyšují poplatky za reklamu. Peníze, které firmy za reklamní plochu na FB zaplatí, jim tak často nepřinese růst prodejů, který by odpovídal počtu získaných „fanoušků“. Cena reklamy umístněné na totiž roste s počtem kliků „like“, které daná firma dosáhne, a část peněz, které FB za reklamu vyinkasuje, se odvíjí od falešných uživatelů.
S takovým varováním kontaktoval mediální společnost BBC marketingový konzultant a BBC následně svým experimentem podezření potvrdila. Vytvoření facebookového účtu fiktivní společnosti pod názvem VirtualBagel vedlo k získání více než 1600 fanoušků během jediného dne a to bez inzerce konkrétních produktů. Převážná většina kliků přitom pocházela z uživatelských účtů původem v Indii, Egyptě, Indonésii nebo Filipínách. Vzhledem k nesouladu osobních údajů u těchto účtů (např. věk 13 let, povolání manažer v Chevronu) není těžké domyslet, že za nimi jen těžko stojí skutečné osoby.
Firmy si tak mohou začít rozmýšlet, nakolik se jim investice do reklamy na skutečně vyplatí, a některé tak již činí. „Jakákoli reklama na FB nám přinesla co do tržeb jen velmi malou přidanou hodnotu. Získaní fanoušci nemusí být skuteční, a pokud skuteční jsou, mají vlastně zájem o vaši značku? Odpověď zní stále častěji ne,“ uvedl anonymní marketingový specialista jedné britské společnosti.
oficiálně odhaduje, že 5 až 6 procent nových uživatelských účtů za měsíc jsou falešné nebo duplicitní, což znamená i více než 50 milionů falešných uživatelů z celkových více než 900 milionů účtů po celém světě. Společnost tak nepřímo přiznává, že její systém určování reklamních cen je přinejmenším nepřesný. Tvrdí však, že se nejedná o zásadní problém a aktivně pracuje na odstraňování těchto „mrtvých duší“. Ty je však podle odborníků mnohdy těžké odlišit od reálných uživatelů.
Klíčová část tržeb pochází právě z prodeje reklamního prostoru; v loňském roce to bylo více než 80 procent, tedy zhruba 3 miliardy dolarů. Podle Gragama Cluleyho z firmy Sophos je tak v zájmu problém bagatelizovat.
(Zdroj: BBC, DailyFinance)