Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Facebook (-8 %) čelí dohadům o (ne)efektivním prodeji reklamy, připouští desítky milionů falešných uživatelů

Facebook (-8 %) čelí dohadům o (ne)efektivním prodeji reklamy, připouští desítky milionů falešných uživatelů

17.7.2012 11:49

Akcie sociální sítě Facebook v pondělním obchodování na Wall Street propadly o více než 8 procent a to za absence zásadní kurzotvorné zprávy. Co stojí za největším poklesem titulu v jeho krátké historii? Mnozí analytici ho přičítají obnovení obav investorů z blížících se výsledků hospodaření firmy za druhé čtvrtletí. Po květnovém vstupu společnosti na Nasdaq , který provázel masivní zájem médií, technické problémy i soudní dohry, bude FB poprvé reportovat ve čtvrtek 26. července.

Obavy investorů budí od počátku nejisté vyhlídky růstu tržeb Facebooku, spojené s pochybami, zda bude společnost schopna držet krok s rychle rostoucím trhem internetové reklamy a zároveň stále početnější základnou mobilních uživatelů sociální sítě. Akcie společnosti od svého IPO konaného 18. května přišly již o 26 procent hodnoty a pohybují se již téměř 10 dolarů pod upisovací cenou 38 USD. Důvod včerejšího nenadálého výprodeje nabízí mediální stanice BBC, která rozvířila utichlou diskuzi o efektivitě reklamní strategie největší sociální sítě světa.

Zdrojem obav jsou až desítky milionů falešných či duplicitních uživatelských účtů na Facebooku, které zvyšují poplatky za reklamu. Peníze, které firmy za reklamní plochu na FB zaplatí, jim tak často nepřinese růst prodejů, který by odpovídal počtu získaných „fanoušků“. Cena reklamy umístněné na Facebooku totiž roste s počtem kliků „like“, které daná firma dosáhne, a část peněz, které FB za reklamu vyinkasuje, se odvíjí od falešných uživatelů.

S takovým varováním kontaktoval mediální společnost BBC marketingový konzultant a BBC následně svým experimentem podezření potvrdila. Vytvoření facebookového účtu fiktivní společnosti pod názvem VirtualBagel vedlo k získání více než 1600 fanoušků během jediného dne a to bez inzerce konkrétních produktů. Převážná většina kliků přitom pocházela z uživatelských účtů původem v Indii, Egyptě, Indonésii nebo Filipínách. Vzhledem k nesouladu osobních údajů u těchto účtů (např. věk 13 let, povolání manažer v Chevronu) není těžké domyslet, že za nimi jen těžko stojí skutečné osoby.

Firmy si tak mohou začít rozmýšlet, nakolik se jim investice do reklamy na Facebooku skutečně vyplatí, a některé tak již činí. „Jakákoli reklama na FB nám přinesla co do tržeb jen velmi malou přidanou hodnotu. Získaní fanoušci nemusí být skuteční, a pokud skuteční jsou, mají vlastně zájem o vaši značku? Odpověď zní stále častěji ne,“ uvedl anonymní marketingový specialista jedné britské společnosti.

Facebook oficiálně odhaduje, že 5 až 6 procent nových uživatelských účtů za měsíc jsou falešné nebo duplicitní, což znamená i více než 50 milionů falešných uživatelů z celkových více než 900 milionů účtů po celém světě. Společnost tak nepřímo přiznává, že její systém určování reklamních cen je přinejmenším nepřesný. Tvrdí však, že se nejedná o zásadní problém a aktivně pracuje na odstraňování těchto „mrtvých duší“. Ty je však podle odborníků mnohdy těžké odlišit od reálných uživatelů.

Klíčová část tržeb Facebooku pochází právě z prodeje reklamního prostoru; v loňském roce to bylo více než 80 procent, tedy zhruba 3 miliardy dolarů. Podle Gragama Cluleyho z firmy Sophos je tak v zájmu Facebooku problém bagatelizovat.

(Zdroj: BBC, DailyFinance)


Čtěte více:

Facebook IPO - Detaily, rizika a příležitosti, ocenění (Patria zahajuje pokrývání)
11.5.2012 18:27
Dominantní světová sociální síť Facebook se chystá na dlouho očekávano...
Jak vydělat na IPO Facebooku? 10 investičních tipů...
15.5.2012 13:06
Facebook zahájil prezentaci k dlouho očekávanému vstupu na burzu. K to...
Facebook prodal akcie za 38 USD, výnosem z IPO překonává General Motors
18.5.2012 9:32
Společnost Facebook čeká dnes vstup na burzu Nasdaq po úspěšném prodej...
Akcie Facebooku v druhém obchodním dni padají. Až -14 % na 33 USD
21.5.2012 15:02
Příštích několik dní může být pro akcie nově obchodovaného Facebooku v...
V hledáčku investora: Google není Facebook…
5.6.2012 15:05
Stojaté vody akciových trhů v posledních týdnech rozhýbalo IPO sociáln...
Nasdaq nabídne za problémy s debutem Facebooku odškodnění 40 milionů dolarů
7.6.2012 9:46
Akciový trh Nasdaq hodlá odškodnit klienty a některé investory poškoz...
První hodnocení Facebooku od velkých bank: opatrný „palec nahoru“, rizika přetrvávají, cíl 35 až 40 USD
27.6.2012 12:07
Více než měsíc po problémovém vstupu největší sociální sítě světa na b...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data