Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Operátoři objevují nový zdroj příjmů: detailní informace o zákaznících

Operátoři objevují nový zdroj příjmů: detailní informace o zákaznících

22.05.2013 17:58
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Velké telekomunikační společnosti začínají zpeněžovat obrovské množství dat, které mohou pohodlně získat o návycích, pohybech i surfovací historii svých zákazníků. O informace mají zájem firmy všeho druhu, zejména marketingoví specialisté, kteří data zpracovávají a nabízejí dál. Trend však také vyvolává obavy z přílišného zasahování do soukromí lidí. Ti si sice zvykli na to, že na internetu je sledován každý klik, pokud se ale tyto informace zkombinují s mapováním aktivit v reálném světě, dostává sběr dat zcela novou dimenzi.

Nové směry podnikatelské činnosti operátorů naznačují změnu vztahů mezi nimi a jejich zákazníky. Už se nejedná jen o poskytnutí spolehlivého komunikačního či informačního kanálu, telekomy své zákazníky rostoucí měrou vnímají jako zdroj dat, která lze „vydolovat“ a poté prodat. Společnosti jako Verizon či Vodafone se tím přibližují obchodním modelům internetových gigantů jako Google a Facebook.

Jak to funguje? Když klient vybraného operátora na svém smartphonu navštíví internetovou stránkou, informace o ní, jejím obsahu a umístění, jsou spolu s polohou klienta odeslány do databáze (například Verizon Wireless spustil loni produkt Precision Market Inisghts). Tam se tyto informace zkombinují s dalšími údaji typu věku, pohlaví či rodinného zázemí, které dodají jiné zdroje. Zpracovaná data jsou potom ve statistických balíčcích prodávána například nákupním střediskům, stadionům, fastfoodovým řetězcům či reklamním agenturám. Ty tak získají cenné poznatky o chování svých (potenciálních) zákazníků.

Podobné produkty jako Precision Market Insights začínají využívat i evropští operátoři. Německý softwarový gigant SAP tento týden spustil službu, která bude sbírat data od uživatelů chytrých telefonů a spolu s dalšími informacemi je nabízet marketingovým firmám.

Telekomunikační společnosti jsou si vědomy, že se pouští na tenký led. Snaha marketérů o získání detailních informací o potenciálních klientech a stagnace příjmů operátorů na trhu, který je mobilními telefony již přesycen a na němž se zostřuje konkurence, však operátory tlačí ke zdi.

Telekomy tvrdí, že neprodávají data o jednotlivcích, ale o skupinách zákazníků. Po právní stránce mají věc zpravidla ošetřenu. Verizon neposkytuje informace o klientech z řad korporací či státních orgánů a jednotlivci mohou na stránkách společnosti zaškrtnout, že si zjišťovaní dat o sobě nepřejí. V základním nastavení je ale sledování povoleno.

Specialisté na ochranu osobních dat a občanských práv poukazují na to, že díky finančním pobídkám by operátoři mohli začít klienty monitorovat ještě podrobněji než nyní. Tím by se také rozšířily možnosti represivních složek státu, které si od operátorů mohou vyžádat informace o podezřelých či stíhaných osobách.

Pokus španělské Telefóniky prodávat informace o svých klientech v Německu vyvolal politickou bouři a společnost pak ohlásila, že své plány na rozšíření příjmů touto metodou ruší. Německý SAP, který má s dolováním gigabajtů dat velké plány, odmítá prozradit, se kterými operátory spolupracuje. Uvádí však jedno možné využití. Obchody, do nichž zákazníci chodí na prohlídku zboží, které pak nakoupí na internetu (showrooming), díky SAPu zjistí, jaký internetový zákazníci po prohlédnutí zboží navštívili.

Podle výpovědí některých top manažerů by mohlo dolování dat uvadajícímu telekomunikačnímu odvětví hodit spásné lano.

(Zdroje: WSJ, Bloomberg)


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
27.11.2025
18:15Trhy se zatím chovají podobně, jako po roce 1997…
15:25DoubleLine Capital: Dluhopisy jsou hodně zranitelné, akcie tak maximálně na 40 % portfolia
14:58FT: Čínské firmy trénují modely AI v cizině, aby měly přístup k čipům od Nvidie
14:39UNICAPITAL Invest VI a.s.: Oznámení o třetí výplatě úrokového výnosu
13:42Alibaba rozšiřuje nabídku produktů poháněných AI. Spustila prodej chytrých brýlí
13:22Doosan Škoda Power zmodernizuje další blok Elektrárny Opatovice
12:23Průzkum ČSOB: Optimismus firem a podnikatelů je na 3,5letém maximu
12:00Apple letos po 14 letech dodá více smartphonů než Samsung. Vedení si má udržet i v dalších letech
11:42UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s.: Oznámení výplaty úrokového výnosu z hypotečních zástavních listů, ISIN XS2188802404
10:01Levné čínské automobilové součástky zaplavují německý trh
9:41Německý sportovní gigant na prodej. O Pumu je zájem v Číně, akcie rostou o 14 procent
8:48Rozbřesk: Německo razantně zlevní energie průmyslu. Oslabí konkurenceschopnost ČR?
8:41V USA dnes zavřeno, evropské futures bez výraznějších pohybů  
6:29Gundlach: Za čtyřicet let investování jsem se vcelku dvanáct let mýlil, na neveřejných trzích rostou tenze
26.11.2025
22:02Technologické akcie táhnou růst, sázky na snížení sazeb udržují optimismus  
17:25Čínský paradox
15:18Traders Talk: Nasdaq otáčí trend, Alphabet míří k 4 bilionům a Novo Nordisk na horské dráze
14:48Britská ministryně financí představila návrh rozpočtu, oznámila zvýšení daní
14:06Oslabující Nvidia je už z pohledu budoucích zisků levnější než index Magnificent Seven
12:22Nové riziko na trhu se stříbrem: zásoby v Číně se propadly nejníže za deset let

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data