Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Operátoři objevují nový zdroj příjmů: detailní informace o zákaznících

Operátoři objevují nový zdroj příjmů: detailní informace o zákaznících

22.05.2013 17:58
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Velké telekomunikační společnosti začínají zpeněžovat obrovské množství dat, které mohou pohodlně získat o návycích, pohybech i surfovací historii svých zákazníků. O informace mají zájem firmy všeho druhu, zejména marketingoví specialisté, kteří data zpracovávají a nabízejí dál. Trend však také vyvolává obavy z přílišného zasahování do soukromí lidí. Ti si sice zvykli na to, že na internetu je sledován každý klik, pokud se ale tyto informace zkombinují s mapováním aktivit v reálném světě, dostává sběr dat zcela novou dimenzi.

Nové směry podnikatelské činnosti operátorů naznačují změnu vztahů mezi nimi a jejich zákazníky. Už se nejedná jen o poskytnutí spolehlivého komunikačního či informačního kanálu, telekomy své zákazníky rostoucí měrou vnímají jako zdroj dat, která lze „vydolovat“ a poté prodat. Společnosti jako Verizon či Vodafone se tím přibližují obchodním modelům internetových gigantů jako Google a Facebook.

Jak to funguje? Když klient vybraného operátora na svém smartphonu navštíví internetovou stránkou, informace o ní, jejím obsahu a umístění, jsou spolu s polohou klienta odeslány do databáze (například Verizon Wireless spustil loni produkt Precision Market Inisghts). Tam se tyto informace zkombinují s dalšími údaji typu věku, pohlaví či rodinného zázemí, které dodají jiné zdroje. Zpracovaná data jsou potom ve statistických balíčcích prodávána například nákupním střediskům, stadionům, fastfoodovým řetězcům či reklamním agenturám. Ty tak získají cenné poznatky o chování svých (potenciálních) zákazníků.

Podobné produkty jako Precision Market Insights začínají využívat i evropští operátoři. Německý softwarový gigant SAP tento týden spustil službu, která bude sbírat data od uživatelů chytrých telefonů a spolu s dalšími informacemi je nabízet marketingovým firmám.

Telekomunikační společnosti jsou si vědomy, že se pouští na tenký led. Snaha marketérů o získání detailních informací o potenciálních klientech a stagnace příjmů operátorů na trhu, který je mobilními telefony již přesycen a na němž se zostřuje konkurence, však operátory tlačí ke zdi.

Telekomy tvrdí, že neprodávají data o jednotlivcích, ale o skupinách zákazníků. Po právní stránce mají věc zpravidla ošetřenu. Verizon neposkytuje informace o klientech z řad korporací či státních orgánů a jednotlivci mohou na stránkách společnosti zaškrtnout, že si zjišťovaní dat o sobě nepřejí. V základním nastavení je ale sledování povoleno.

Specialisté na ochranu osobních dat a občanských práv poukazují na to, že díky finančním pobídkám by operátoři mohli začít klienty monitorovat ještě podrobněji než nyní. Tím by se také rozšířily možnosti represivních složek státu, které si od operátorů mohou vyžádat informace o podezřelých či stíhaných osobách.

Pokus španělské Telefóniky prodávat informace o svých klientech v Německu vyvolal politickou bouři a společnost pak ohlásila, že své plány na rozšíření příjmů touto metodou ruší. Německý SAP, který má s dolováním gigabajtů dat velké plány, odmítá prozradit, se kterými operátory spolupracuje. Uvádí však jedno možné využití. Obchody, do nichž zákazníci chodí na prohlídku zboží, které pak nakoupí na internetu (showrooming), díky SAPu zjistí, jaký internetový zákazníci po prohlédnutí zboží navštívili.

Podle výpovědí některých top manažerů by mohlo dolování dat uvadajícímu telekomunikačnímu odvětví hodit spásné lano.

(Zdroje: WSJ, Bloomberg)


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
01.04.2023
10:02Víkendář: Risher chce větší konkurenceschopnost Lyftu, na prodej není
31.03.2023
22:07Nasdaq 100 posílil o 1,7 %, Tesla +6,24 %  
19:46Růst akcií Groupon (+26 %): Povede jej Dušan Šenkypl z české Pale Fire Capital
17:18Proč si investoři cení amerického trhu o tolik více, než zbytku světa?
16:52Akciím se nepostavilo nic do cesty za pozitivním zakončením měsíce  
15:19Lasry: Aktuálním tématem je odliv vkladů z menších bank. Zajímavou investicí může být i sport
14:11Tržby i zisk výrobce obuvi Prabos plus loni klesly. Firma čelila růstu nákladů i poklesu prodejů
13:54Inflace v eurozóně výrazně klesla, činí 6,9 procenta a je nejníže za rok
12:57Americká inflace bude příští rok stagnovat na 3 procentech, uvádí prognóza newyorského Fedu
12:04ČEZ, a.s.: Oznámení o výplatě úrokového výnosu
11:52Akcie směřují k úspěšnému březnu při smíšených signálech o inflaci  
11:29Česká exportní banka, a.s.: Informace o vyplácení úrokových výnosů z emisí dluhopisů
10:52Perly týdne: Medvěd, ale jen cyklický
10:02Česká ekonomika se v loňském čtvrtém kvartálu dostala to technické recese. Klesly reálné příjmy i výdaje domácností
9:04Rozbřesk: Inflace v eurozóně znovu hlavním tématem
8:53Komerční banka, a.s.: Zpráva o udržitelnosti KB za rok 2022
8:47ČNB loni vykázala rekordní ztrátu 411,9 mld. Kč způsobenou vyššími sazbami vyplacenými bankám a poklesem hodnoty portfolií
8:47Akcie vstoupí do závěru týdne nevýrazně. Spojené státy zpřísní vůči menším bankám  
8:17Bílý dům chce po otřesech odvětví bank prosadit přísnější pravidla pro regionální banky
5:52Technická analýza S&P 500: Konečně růstový signál...  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data