Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Operátoři objevují nový zdroj příjmů: detailní informace o zákaznících

Operátoři objevují nový zdroj příjmů: detailní informace o zákaznících

22.05.2013 17:58
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Velké telekomunikační společnosti začínají zpeněžovat obrovské množství dat, které mohou pohodlně získat o návycích, pohybech i surfovací historii svých zákazníků. O informace mají zájem firmy všeho druhu, zejména marketingoví specialisté, kteří data zpracovávají a nabízejí dál. Trend však také vyvolává obavy z přílišného zasahování do soukromí lidí. Ti si sice zvykli na to, že na internetu je sledován každý klik, pokud se ale tyto informace zkombinují s mapováním aktivit v reálném světě, dostává sběr dat zcela novou dimenzi.

Nové směry podnikatelské činnosti operátorů naznačují změnu vztahů mezi nimi a jejich zákazníky. Už se nejedná jen o poskytnutí spolehlivého komunikačního či informačního kanálu, telekomy své zákazníky rostoucí měrou vnímají jako zdroj dat, která lze „vydolovat“ a poté prodat. Společnosti jako Verizon či Vodafone se tím přibližují obchodním modelům internetových gigantů jako Google a Facebook.

Jak to funguje? Když klient vybraného operátora na svém smartphonu navštíví internetovou stránkou, informace o ní, jejím obsahu a umístění, jsou spolu s polohou klienta odeslány do databáze (například Verizon Wireless spustil loni produkt Precision Market Inisghts). Tam se tyto informace zkombinují s dalšími údaji typu věku, pohlaví či rodinného zázemí, které dodají jiné zdroje. Zpracovaná data jsou potom ve statistických balíčcích prodávána například nákupním střediskům, stadionům, fastfoodovým řetězcům či reklamním agenturám. Ty tak získají cenné poznatky o chování svých (potenciálních) zákazníků.

Podobné produkty jako Precision Market Insights začínají využívat i evropští operátoři. Německý softwarový gigant SAP tento týden spustil službu, která bude sbírat data od uživatelů chytrých telefonů a spolu s dalšími informacemi je nabízet marketingovým firmám.

Telekomunikační společnosti jsou si vědomy, že se pouští na tenký led. Snaha marketérů o získání detailních informací o potenciálních klientech a stagnace příjmů operátorů na trhu, který je mobilními telefony již přesycen a na němž se zostřuje konkurence, však operátory tlačí ke zdi.

Telekomy tvrdí, že neprodávají data o jednotlivcích, ale o skupinách zákazníků. Po právní stránce mají věc zpravidla ošetřenu. Verizon neposkytuje informace o klientech z řad korporací či státních orgánů a jednotlivci mohou na stránkách společnosti zaškrtnout, že si zjišťovaní dat o sobě nepřejí. V základním nastavení je ale sledování povoleno.

Specialisté na ochranu osobních dat a občanských práv poukazují na to, že díky finančním pobídkám by operátoři mohli začít klienty monitorovat ještě podrobněji než nyní. Tím by se také rozšířily možnosti represivních složek státu, které si od operátorů mohou vyžádat informace o podezřelých či stíhaných osobách.

Pokus španělské Telefóniky prodávat informace o svých klientech v Německu vyvolal politickou bouři a společnost pak ohlásila, že své plány na rozšíření příjmů touto metodou ruší. Německý SAP, který má s dolováním gigabajtů dat velké plány, odmítá prozradit, se kterými operátory spolupracuje. Uvádí však jedno možné využití. Obchody, do nichž zákazníci chodí na prohlídku zboží, které pak nakoupí na internetu (showrooming), díky SAPu zjistí, jaký internetový zákazníci po prohlédnutí zboží navštívili.

Podle výpovědí některých top manažerů by mohlo dolování dat uvadajícímu telekomunikačnímu odvětví hodit spásné lano.

(Zdroje: WSJ, Bloomberg)


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
13.05.2025
13:08Mluvčí EK: Dopis českému ministrovi ohledně Dukovan není právně závazný
12:55Preview ČEZ: Pokles tržeb i zisku a nárůst provozních nákladů. Pozitivní příspěvek by měla přinést akvizice GasNet  
12:51Boeing může znovu prodávat do Číny. Během roku by měl dodat 50 letadel
12:24Tržby prodejce bot Footshop v prvním čtvrtletí meziročně vzrostly na 422 mil. Kč
11:46Důvěra investorů v německou ekonomiku se v květnu překvapivě rychle zotavila z dubnového propadu
11:29Tržní euforie opadla před inflačními daty, která ale budou znovu zastaralá  
11:02Trhy se po celní bouři opět uklidňují, bezpečné přístavy naopak letošní zisky korigují
10:06Spotřebitelská inflace za duben byla potvrzena na 1,8 pct, je nejníže za sedm let
9:08Rozbřesk: Nižší čínsko-americká cla, je vyhráno?
8:52Dukovany na čekané, optimismus ohledně příměří USA-Čína a smíšené evropské futures  
8:38EBRD opět zhoršila výhled růstu české ekonomiky, letos čeká růst o 1,6 procenta
8:30Footshop a.s.: Vnitřní informace - Zveřejnění výsledků za Q1 2025
6:21FX Strategie: Příměří na ose USA-Čína spustilo vybírání zisků, deeskalace je dobrá zpráva pro korunu  
12.05.2025
20:38Spojené státy i Čína razantně sníží vzájemně uvalená cla a na 90 dnů přeruší výběr u většiny z nich
17:10Překvapivě nízká cena za riziko a variace na „r – g“
17:09Americké akcie letí vzhůru  
16:37Fiala: Dopis žádající odklad podpisu smlouvy na Dukovany nebyl stanoviskem EK
15:21Euforie na trhu může být předčasná, varují analytici Morgan Stanley
15:15Řecké ekonomice se daří. První záchranný balíček splatí o 10 let dříve
14:04Týdenní výhled: Trhy slaví „příměří“ v obchodní válce. Inflace a maloobchod naznačí dopad cel  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
11:00DE - Index očekávání ZEW
14:30USA - CPI, y/y