Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Operátoři objevují nový zdroj příjmů: detailní informace o zákaznících

Operátoři objevují nový zdroj příjmů: detailní informace o zákaznících

22.05.2013 17:58
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Velké telekomunikační společnosti začínají zpeněžovat obrovské množství dat, které mohou pohodlně získat o návycích, pohybech i surfovací historii svých zákazníků. O informace mají zájem firmy všeho druhu, zejména marketingoví specialisté, kteří data zpracovávají a nabízejí dál. Trend však také vyvolává obavy z přílišného zasahování do soukromí lidí. Ti si sice zvykli na to, že na internetu je sledován každý klik, pokud se ale tyto informace zkombinují s mapováním aktivit v reálném světě, dostává sběr dat zcela novou dimenzi.

Nové směry podnikatelské činnosti operátorů naznačují změnu vztahů mezi nimi a jejich zákazníky. Už se nejedná jen o poskytnutí spolehlivého komunikačního či informačního kanálu, telekomy své zákazníky rostoucí měrou vnímají jako zdroj dat, která lze „vydolovat“ a poté prodat. Společnosti jako Verizon či Vodafone se tím přibližují obchodním modelům internetových gigantů jako Google a Facebook.

Jak to funguje? Když klient vybraného operátora na svém smartphonu navštíví internetovou stránkou, informace o ní, jejím obsahu a umístění, jsou spolu s polohou klienta odeslány do databáze (například Verizon Wireless spustil loni produkt Precision Market Inisghts). Tam se tyto informace zkombinují s dalšími údaji typu věku, pohlaví či rodinného zázemí, které dodají jiné zdroje. Zpracovaná data jsou potom ve statistických balíčcích prodávána například nákupním střediskům, stadionům, fastfoodovým řetězcům či reklamním agenturám. Ty tak získají cenné poznatky o chování svých (potenciálních) zákazníků.

Podobné produkty jako Precision Market Insights začínají využívat i evropští operátoři. Německý softwarový gigant SAP tento týden spustil službu, která bude sbírat data od uživatelů chytrých telefonů a spolu s dalšími informacemi je nabízet marketingovým firmám.

Telekomunikační společnosti jsou si vědomy, že se pouští na tenký led. Snaha marketérů o získání detailních informací o potenciálních klientech a stagnace příjmů operátorů na trhu, který je mobilními telefony již přesycen a na němž se zostřuje konkurence, však operátory tlačí ke zdi.

Telekomy tvrdí, že neprodávají data o jednotlivcích, ale o skupinách zákazníků. Po právní stránce mají věc zpravidla ošetřenu. Verizon neposkytuje informace o klientech z řad korporací či státních orgánů a jednotlivci mohou na stránkách společnosti zaškrtnout, že si zjišťovaní dat o sobě nepřejí. V základním nastavení je ale sledování povoleno.

Specialisté na ochranu osobních dat a občanských práv poukazují na to, že díky finančním pobídkám by operátoři mohli začít klienty monitorovat ještě podrobněji než nyní. Tím by se také rozšířily možnosti represivních složek státu, které si od operátorů mohou vyžádat informace o podezřelých či stíhaných osobách.

Pokus španělské Telefóniky prodávat informace o svých klientech v Německu vyvolal politickou bouři a společnost pak ohlásila, že své plány na rozšíření příjmů touto metodou ruší. Německý SAP, který má s dolováním gigabajtů dat velké plány, odmítá prozradit, se kterými operátory spolupracuje. Uvádí však jedno možné využití. Obchody, do nichž zákazníci chodí na prohlídku zboží, které pak nakoupí na internetu (showrooming), díky SAPu zjistí, jaký internetový zákazníci po prohlédnutí zboží navštívili.

Podle výpovědí některých top manažerů by mohlo dolování dat uvadajícímu telekomunikačnímu odvětví hodit spásné lano.

(Zdroje: WSJ, Bloomberg)


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
14.07.2025
18:05Důvěryhodnost amerických obligací na úrovni Řecka a Itálie?
17:15Trumpova cla zatím trhy výrazně nerozhodila. USA otevřely lehce v červených číslech  
16:48Začala výsledková sezóna. První přijdou na řadu velké banky, ve čtvrtek reportuje Netflix
15:10Další záminka, jak se zbavit Powella? Renovace Fedu nabobtnala na 2,5 miliardy
14:07Cena kryptoměny bitcoin poprvé překročila hranici 123 000 dolarů
13:31Týdenní výhled: Nových a vyšších cel se trhy stále příliš nebojí  
12:05Trhy vstupují do nového týdne lehce negativně, reakce na další várku cel zůstávají tlumené  
11:59Trump eskaluje celní hrozbu. 30% sazba může vést k recesi v EU, jednání pokračují
11:02Žádná krize, žádné 'cuty'. Mishkin varuje před unáhleným krokem Fedu
9:41Francie dá v příštích dvou letech na obranu dalších 6,5 mld. eur, uvedl Macron
8:52EU vyčkává s cly na USA, ČEZ chystá soláry a bitcoin láme další rekordy. Futures jsou v červeném  
8:35Rozbřesk: Trump přitvrzuje, vůči EU oznámil 30% clo. Nemusí však jít o hotovou věc
5:58Dluhopisová hra americké vlády a nemoudré volání po nižších sazbách
13.07.2025
15:08Leipziger: Dolar zůstává klíčový pro mezinárodní finanční stabilitu
10:12Víkendář: Švýcarské řešení bankovních krizí a problému „příliš velké na to, aby padly“
12.07.2025
15:03Americký kryptomerkantilismus jako nástroj na posílení pozice dolaru ve světové ekonomice
10:20Víkendář: Přeceňované sjednocení Itálie a ta horší stránka finanční podpory regionům
6:52Investiční výhled pro 2H25 - Zvykáme si na chaos: Shrnutí
11.07.2025
17:43Poškozují rekordní odkupy finanční zdraví firem?
16:25Americké technologické firmy na vzestupu: Arista Networks dostává nový impuls  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
4:00Čína - HDP, y/y
4:00Čína - Maloobchodní tržby, y/y
4:00Čína - Průmyslová výroba, y/y
11:00EMU - Průmyslová výroba, y/y
14:30USA - CPI, y/y
14:30USA - Empire State Manufacturing index