Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Operátoři objevují nový zdroj příjmů: detailní informace o zákaznících

Operátoři objevují nový zdroj příjmů: detailní informace o zákaznících

22.05.2013 17:58
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Velké telekomunikační společnosti začínají zpeněžovat obrovské množství dat, které mohou pohodlně získat o návycích, pohybech i surfovací historii svých zákazníků. O informace mají zájem firmy všeho druhu, zejména marketingoví specialisté, kteří data zpracovávají a nabízejí dál. Trend však také vyvolává obavy z přílišného zasahování do soukromí lidí. Ti si sice zvykli na to, že na internetu je sledován každý klik, pokud se ale tyto informace zkombinují s mapováním aktivit v reálném světě, dostává sběr dat zcela novou dimenzi.

Nové směry podnikatelské činnosti operátorů naznačují změnu vztahů mezi nimi a jejich zákazníky. Už se nejedná jen o poskytnutí spolehlivého komunikačního či informačního kanálu, telekomy své zákazníky rostoucí měrou vnímají jako zdroj dat, která lze „vydolovat“ a poté prodat. Společnosti jako Verizon či Vodafone se tím přibližují obchodním modelům internetových gigantů jako Google a Facebook.

Jak to funguje? Když klient vybraného operátora na svém smartphonu navštíví internetovou stránkou, informace o ní, jejím obsahu a umístění, jsou spolu s polohou klienta odeslány do databáze (například Verizon Wireless spustil loni produkt Precision Market Inisghts). Tam se tyto informace zkombinují s dalšími údaji typu věku, pohlaví či rodinného zázemí, které dodají jiné zdroje. Zpracovaná data jsou potom ve statistických balíčcích prodávána například nákupním střediskům, stadionům, fastfoodovým řetězcům či reklamním agenturám. Ty tak získají cenné poznatky o chování svých (potenciálních) zákazníků.

Podobné produkty jako Precision Market Insights začínají využívat i evropští operátoři. Německý softwarový gigant SAP tento týden spustil službu, která bude sbírat data od uživatelů chytrých telefonů a spolu s dalšími informacemi je nabízet marketingovým firmám.

Telekomunikační společnosti jsou si vědomy, že se pouští na tenký led. Snaha marketérů o získání detailních informací o potenciálních klientech a stagnace příjmů operátorů na trhu, který je mobilními telefony již přesycen a na němž se zostřuje konkurence, však operátory tlačí ke zdi.

Telekomy tvrdí, že neprodávají data o jednotlivcích, ale o skupinách zákazníků. Po právní stránce mají věc zpravidla ošetřenu. Verizon neposkytuje informace o klientech z řad korporací či státních orgánů a jednotlivci mohou na stránkách společnosti zaškrtnout, že si zjišťovaní dat o sobě nepřejí. V základním nastavení je ale sledování povoleno.

Specialisté na ochranu osobních dat a občanských práv poukazují na to, že díky finančním pobídkám by operátoři mohli začít klienty monitorovat ještě podrobněji než nyní. Tím by se také rozšířily možnosti represivních složek státu, které si od operátorů mohou vyžádat informace o podezřelých či stíhaných osobách.

Pokus španělské Telefóniky prodávat informace o svých klientech v Německu vyvolal politickou bouři a společnost pak ohlásila, že své plány na rozšíření příjmů touto metodou ruší. Německý SAP, který má s dolováním gigabajtů dat velké plány, odmítá prozradit, se kterými operátory spolupracuje. Uvádí však jedno možné využití. Obchody, do nichž zákazníci chodí na prohlídku zboží, které pak nakoupí na internetu (showrooming), díky SAPu zjistí, jaký internetový zákazníci po prohlédnutí zboží navštívili.

Podle výpovědí některých top manažerů by mohlo dolování dat uvadajícímu telekomunikačnímu odvětví hodit spásné lano.

(Zdroje: WSJ, Bloomberg)


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
02.11.2025
8:54Víkendář: Boom umělé inteligence znepokojivě připomíná technologickou bublinu z 90. let
01.11.2025
9:47Víkendář: Americká mentální recese
31.10.2025
22:05Americké akcie mažou zisky na konci obchodního týdne  
17:13Zvýší AI schopnost splácet vládní dluhy - pár dalších poznámek
15:24Braňo Soták: Amazon drží pozice v rámci AI závodu a vylepšuje probitabilitu  
15:15Traders Talk: Fed v mlze, Amazon roste, Meta pálí peníze a ČEZ vyčerpal růstový prostor
13:44Apple zveřejnil zisky i tržby nad odhady Wall Street. iPhone 17 by se měl stát hvězdou Vánoc  
13:01Nvidia uzavřela lukrativní dohodu v Jižní Koreji. Tamní vládě a firmám dodá 260 tisíc AI čipů
12:38Perly týdne: Gates, Dalio a Woodová o AI a bublině
11:18Evropa sklouzává níž, ale Wall Street má našlápnuto k obratu vzhůru  
11:02Reddit roste téměř 70% tempem a týdně ho navštíví 444 milionu uživatelů. Akcie si v pre-marketu připisují +12 %  
10:50O Warner Bros. Discovery je velký zájem. Do boje vstupuje také Netflix
10:03Analytik k výsledkům Erste Bank: Silný úrokový výnos táhne výsledky, investoři čekají na Polsko  
9:21Rozbřesk: Koruna se po silném HDP stabilizuje a vyčkává na ČNB
8:51Erste zvyšuje výhled, Meta láme rekordy, Apple brzdí Čína a cloud Amazonu se dále nafukuje  
8:19Erste Bank ve 3Q překonala odhady Patrie a navýšila výhled. Čistý zisk vzrostl na 901 mil. EUR
30.10.2025
22:07Americké akciové trhy korigují  
22:02Apple překonal odhady a očekává, že příští kvartál bude nejlepší v historii
21:33Cloud Amazonu zaznamenal největší růst od konce roku 2022. Akcie míří o deset procent výše
17:20Akciový trh vs. zlato. Splatí AI dluhy?

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data