Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Operátoři objevují nový zdroj příjmů: detailní informace o zákaznících

Operátoři objevují nový zdroj příjmů: detailní informace o zákaznících

22.05.2013 17:58
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Velké telekomunikační společnosti začínají zpeněžovat obrovské množství dat, které mohou pohodlně získat o návycích, pohybech i surfovací historii svých zákazníků. O informace mají zájem firmy všeho druhu, zejména marketingoví specialisté, kteří data zpracovávají a nabízejí dál. Trend však také vyvolává obavy z přílišného zasahování do soukromí lidí. Ti si sice zvykli na to, že na internetu je sledován každý klik, pokud se ale tyto informace zkombinují s mapováním aktivit v reálném světě, dostává sběr dat zcela novou dimenzi.

Nové směry podnikatelské činnosti operátorů naznačují změnu vztahů mezi nimi a jejich zákazníky. Už se nejedná jen o poskytnutí spolehlivého komunikačního či informačního kanálu, telekomy své zákazníky rostoucí měrou vnímají jako zdroj dat, která lze „vydolovat“ a poté prodat. Společnosti jako Verizon či Vodafone se tím přibližují obchodním modelům internetových gigantů jako Google a Facebook.

Jak to funguje? Když klient vybraného operátora na svém smartphonu navštíví internetovou stránkou, informace o ní, jejím obsahu a umístění, jsou spolu s polohou klienta odeslány do databáze (například Verizon Wireless spustil loni produkt Precision Market Inisghts). Tam se tyto informace zkombinují s dalšími údaji typu věku, pohlaví či rodinného zázemí, které dodají jiné zdroje. Zpracovaná data jsou potom ve statistických balíčcích prodávána například nákupním střediskům, stadionům, fastfoodovým řetězcům či reklamním agenturám. Ty tak získají cenné poznatky o chování svých (potenciálních) zákazníků.

Podobné produkty jako Precision Market Insights začínají využívat i evropští operátoři. Německý softwarový gigant SAP tento týden spustil službu, která bude sbírat data od uživatelů chytrých telefonů a spolu s dalšími informacemi je nabízet marketingovým firmám.

Telekomunikační společnosti jsou si vědomy, že se pouští na tenký led. Snaha marketérů o získání detailních informací o potenciálních klientech a stagnace příjmů operátorů na trhu, který je mobilními telefony již přesycen a na němž se zostřuje konkurence, však operátory tlačí ke zdi.

Telekomy tvrdí, že neprodávají data o jednotlivcích, ale o skupinách zákazníků. Po právní stránce mají věc zpravidla ošetřenu. Verizon neposkytuje informace o klientech z řad korporací či státních orgánů a jednotlivci mohou na stránkách společnosti zaškrtnout, že si zjišťovaní dat o sobě nepřejí. V základním nastavení je ale sledování povoleno.

Specialisté na ochranu osobních dat a občanských práv poukazují na to, že díky finančním pobídkám by operátoři mohli začít klienty monitorovat ještě podrobněji než nyní. Tím by se také rozšířily možnosti represivních složek státu, které si od operátorů mohou vyžádat informace o podezřelých či stíhaných osobách.

Pokus španělské Telefóniky prodávat informace o svých klientech v Německu vyvolal politickou bouři a společnost pak ohlásila, že své plány na rozšíření příjmů touto metodou ruší. Německý SAP, který má s dolováním gigabajtů dat velké plány, odmítá prozradit, se kterými operátory spolupracuje. Uvádí však jedno možné využití. Obchody, do nichž zákazníci chodí na prohlídku zboží, které pak nakoupí na internetu (showrooming), díky SAPu zjistí, jaký internetový zákazníci po prohlédnutí zboží navštívili.

Podle výpovědí některých top manažerů by mohlo dolování dat uvadajícímu telekomunikačnímu odvětví hodit spásné lano.

(Zdroje: WSJ, Bloomberg)


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
03.04.2020
6:13Čína využívá pádu ropy k doplnění strategických zásob
02.04.2020
22:01S&P 500 roste, ropa letí
17:50Černá labuť a černá korporátní nula
17:35Akcie přečkaly americká data a Trump posílá ropu dál nahoru  
17:17Bezprecedentní kolaps poptávky dále drtí cenu ropy  
16:51Bloomberg: Na trhu je nedostatek nejžádanějších zlatých cihel
15:32Tvrdá čísla o zastavení ekonomiky - rekordní nával na úřadech práce v USA
14:37King: Musíme udržet nad vodou co nejvíce firem, dluhy jsou nyní druhořadým problémem
13:43Jan Bureš: Očekáváme sérii výrazně horších čísel a absenci zásadně nových stimulů
12:39Ve Španělsku přišel v březnu o práci rekordní počet lidí
12:06Odměňování akcionářů na pražské burze: Kvůli viru s mnoha otazníky  
11:26Bloomberg: Noční můra zakladatelů eura se může zhmotnit v Itálii
10:35Spekulace o konci cenové války a další americká data  
10:00Jan Bureš a týdenní update: Dopady koronaviru do české ekonomiky 3
9:47Erste Group kvůli malé předvídatelnosti pozastavuje výhled na celý rok
9:07Vláda schválila moratorium na splácení úvěrů a hypoték
9:06Rozbřesk: Aktivita v průmyslu jako pohled z útesu a Saúdové drtí trh s ropou
8:43Evropské akcie mohou ráno opatrně růst, ropa odskočila nahoru  
7:58Wüstenrot hypoteční banka a.s. - Informace o změně vlastnictví emitenta cenných papírů
6:13Gros: Se zavázanýma očima správnou cestu z pandemie nenajdeme

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
3:45Čína - PMI ve službách
9:55DE - PMI ve službách
10:00EMU - PMI ve službách
11:00EMU - Maloobchodní tržby, y/y
14:30USA - Průměrná hodinová mzda, y/y
14:30USA - Změna počtu prac. míst
15:45USA - PMI ve službách (Markit)
16:00USA - Index ISM v nevýrobním sektoru