Americké ministerstvo obrany začalo posuzovat šance na vítězství účastníků velkého tendru na nahrazení 55 tisíc vojenských obrněných terénních aut Humvee novými, lépe chráněnými vozidly. O zakázku v hodnotě až 22 mld. USD, před níž bledne třeba i temelínský tendr, se uchází trojice významných amerických zbrojních společností: (128 USD, -1,83%), Oshkosh a AM General.
Pentagon si v zadání tendru objednal tzv. kombinované lehké taktické vozidlo (JLTV), kterým hodlá nahradit stávající vozový park Humvee sloužící potřebám armádního sboru a námořní pěchoty.
„Staré vozy Humvee nejsou schopny poskytnout dostatečnou ochranu posádce v prostředí všudypřítomných improvizovaných výbušných zařízení,“ tvrdí Loren Thompsonová, obranná analytička výzkumného centra Lexington Institute. Dodává, že kvůli rozmazávání hranice mezi zázemím a frontovou linií a kvůli tomu, že nepřítel se může objevit kdekoli, je třeba dobře zabezpečit i lehká vojenská vozidla.
Nasvědčují tomu například statistiky z Afghánistánu, kde americké jednotky působí již 12. rokem ve snaze zabránit povstalcům z hnutí Taliban a dalších bojůvek v opětovném ovládnutí významných částí země a nastolení islamistické vlády. Zatímco v roce 2009 bylo ve válkou zmítané zemi zaznamenáno 7228 útoků podomácku vyrobenými náložemi, často nastraženými u silnic, které usmrtily 280 zahraničních vojáků, o rok později počet útoků vzrostl na dvojnásobek a zahynulo při nich 368 vojáků. Loni bylo náložemi zraněno či zabito 1900 amerických vojáků. Počet explozí sice meziročně klesl zhruba o 15 %, ale velitelé nevylučují další růst.
Humvee je široce používán všemi pěti složkami amerických ozbrojených sil, americkou Národní Gardou a také armádami dalších zemí. Vozidlo začalo vznikat v roce 1979, kdy americká armáda vydala oficiální požadavky na nový terénní automobil, který měl nahradit již nepostačující džípy Willys a různé konverze civilních vozidel. Zakázku nakonec získala společnost AM General a Humvee začal sloužit v americké armádě v roce 1985. Díky operaci Pouštní bouře v Perském zálivu vešlo vozidlo povědomí amerického obyvatelstva. Zájem o ně projevil i Arnold Schwarzenegger, který AM General přemluvil k výrobě civilní verze, známé pod názvem Hummer H1.
V rámci tendru v srpnu armáda a mariňáci od každého účastníka dostali 22 prototypů JLTV se šesti přívěsy na testování a hodnocení. Testovací fáze začala ihned poté a měla by skončit na podzim roku 2015.
Zpočátku hodlá Pentagon vybrat jediného dodavatele prvotní várky aut, jež by měla čítat kolem 3000 vozů se smlouvou na tři roky. Ministerstvo si pak ponechá opci na prodloužení kontraktu až na dalších pět let. Obě složky amerických ozbrojených sil podle stávajícího dlouhodobého plánu chtějí během následujících 20 let od jedné a té samé firmy pořídit 54 599 vozů JLTV. Krom starých Humvee mají nové typy nahradit i robustnější vozidla M-ATV vyvinutá speciálně pro Irák a Afghánistán, s nimiž však v těžším horském terénu, což je přesně případ Afghánistánu, občas nelze projet.
Základní cenu jednoho vozu ministerstvo obrany stanovilo na 250 000 USD, což mírně převyšuje stávající náklady na modernizaci jednoho Humvee. V této ceně není zahrnuto dodatečné vybavení a přídavky typu posíleného pancéřování či specializovaných systémů. Podle posledních odhadů by se náklady na zakoupení, nasazení a údržbu JLTV měly vyšplhat na 400 000 USD za kus.
Lockheed svůj návrh připravil ve spolupráci s britskou zbrojovkou (4,44 GBP, -0,93%) . Zatímco Britové dostali na starost zpevněný trup vozidla, motor dodala společnosti Cummings, odpružení je značky Meritor a převodovka je od společnosti Allison. Základní sestavu by mělo jít do dvou hodin upravit podle potřeby mise. Vůz bude dodáván ve dvou variantách: čtyřmístné a podpůrné dvoumístné.
Společnost AM General má ze tří účastníků tendru nejvíc zkušeností s výrobou lehkých taktických vozidel. Právě z jejích provozů za posledních 30 let vyjelo přes 300 000 vozů Humvee. Podle společnosti, která je momentálně pro Pentagon největším dodavatelem vozidel, její kandidát v tendru disponuje převodovkou Allison a modulárním designem pancéřování.
Oshkosh, který vyrábí těžkopádné M-ATV, do soutěže přihlásil upravenou variantu tohoto vozu. Ta však oproti předloze váží o polovinu méně, disponuje inteligentním odpružením a podle vyjádření společnosti může v terénu vyvinout o 70 % vyšší rychlost než M-ATV.
Model Oshkosh zatím v předběžném hodnocení tendru vede. Podle Thompsonové je konkurence velmi ostrá, nabídky vyrovnané a rozhodovat bude pravděpodobně cena. V takovém případě sází na Oshkosh, který prý nejlépe rozumí komerční stránce výrobního procesu JLTV.
(Zdroje: CNBC, CNN, Washington Post)