Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Měnová politika ČNB:  V boji proti riziku deflace sáhla centrální banka po devizových intervencích

Měnová politika ČNB: V boji proti riziku deflace sáhla centrální banka po devizových intervencích

07.11.2013 13:56
Autor: David Marek

Před rokem začala ČNB varovat, že po vyčerpání možností pomoci ekonomice snižováním úrokových sazeb může použít k uvolnění měnové politiky devizové intervence k oslabení kurzu koruny. Dnes se tak stalo. Po skončení jednání bankovní rady ČNB oznámila zahájení intervencí za účelem oslabit kurz do blízkosti hladiny 27,00 CZK/EUR.

Vzhledem k tomu, že riziko tohoto kroku se v posledních týdnech výrazně zvýšilo, věnoval jsem mu mimořádnou analýzu publikovanou před měsícem. V ní bylo uvedeno, že ekonomické situaci a vývoji inflace by odpovídal kurz 26,40-26,50 CZK/EUR. Další pokles inflace a její prognózy za poslední měsíc, posunul v mém modelu adekvátní úroveň kurzu na 26,70-26,80 CZK/EUR, což bylo uvedeno v reportu o měnové politice vydaném minulý týden. Ve stejném reportu bylo naznačeno, že by se ČNB mohla inspirovat švýcarskou centrální bankou a stanovit konkrétní hranici, kam by chtěla korunu oslabit. Dnešní rozhodnutí ČNB tyto odhady naplnilo.

Použití devizových intervencí k oslabení kurzu koruny má dva cíle. Prvním z nich je podpořit ekonomiku. Slabší kurz vede za jinak stejných podmínek ke zvýšení konkurenceschopnosti domácí produkce. V případě malé otevřené ekonomiky, kde vývozu dosahuje téměř 80 procent HDP, je konkurenceschopnost zásadním parametrem. Oslabení kurzu koruny by tedy mělo dále podpořit oživení české ekonomiky prostřednictvím zlepšení čistého exportu. Přičemž to byl právě čistý export, který přinesl hlavní příspěvek k vynoření z recese ve 2. čtvrtletí letošního roku.

Druhým kanálem působení intervencí je omezení rizika deflace. Slabší koruna vede ke zvýšení dovozních cen, a tedy i inflace. Ve svém modelu používám parametr „pass-through“ 20 procent, což znamená, že oslabení kurzu koruny o 5 procent by mělo v horizontu jednoho roku zvýšit inflaci o 1 procentní bod.

Klíčovou otázkou, která se nyní otevírá, je časový horizont této mimořádné politiky ČNB. Naplní-li se předpoklady o růstu české ekonomiky v příštím roce, mohla by ČNB dočasný „cíl“ pro kurz koruny v průběhu příštího roku zmírnit, případně opustit a vrátit se k čistému inflačnímu cílení. Nicméně pro nejbližší měsíce je situace zřejmá.


Čtěte více:

ČNB oznámila intervence a prudce srazila korunu. Chce ji držet u 27 k euru
07.11.2013 13:08
Česká národní banka oznámila devizové intervence směrem oslabení české...

Váš názor
  • A mě zase zaráží že se ten blbec nezeptá
    08.11.2013 21:15

    Třeba Kaličky. Ta všechno zná, všude byla a všechno umí. Dokonce i dnešní situaci pomohla, protože volila pana vyvoleného a tím nepřímo i dnešní odborniky, kteří mají na všechno jen dvě řešení. Zvyšování daní a pak acylpirin proti bolení hlavy :o).
    multi
    • multinick
      08.11.2013 21:24

      Vidím, že ti ten pád stříbra leze na mozek... ;-)
      Kalka.
      • Re: multinick
        08.11.2013 21:56

        vidím, že jsi ve střehu a hlídáš to tu. Jako kdysi pohraníčníci. Hned se mi bude lépe spát, když vidím, že za pár minut po tom, co přijdu se svoji troškou do mlýna, tak hned vyrukuješ v plné polní na obranu svých vyvolených. Joo s tím stříbrem to taky byl jen takový nástřel abych zjistil jestli tvá ostražitost neochabuje. Já žádný stříbro nevlastním, jen těch pár půldolaru, ještě s Kennedym. Já si ukládám a mám svoje úspory v Eurech, protože jsem předvidavý. Proto je mi dnes tak do zpěvu. Tobě by taky bylo, kdybys neinvestovala na rady makléřů od Patrije. Mrkni se na NYSE a NSDQ.
        multinick
        • Dolejzal
          08.11.2013 22:04

          Haha. Právě panu Soustružníkovi ses posmíval, že nedoporučuje stříbro k nákupu, když bylo nad 23. Ale ty jsi jen kecka, viď... ( https://www.patria.cz/zpravodajstvi/2431708/430-za-10-let-ani-akcie-ani-obrazy-ani-zlato-ale.html ;-)
          Kalka.
          • Re: Dolejzal ale já se nikdy neposmívám
            08.11.2013 22:26

            Pouze jsem projevil názor a divil se že takový odborník si dovoluje dělat takovou prognozu. Měl by vědet jak choulostivě střibro a zlato reaguje na každou zprávu. Ovšem stále věřím a dovolju si říct, že jak zlato tak i stříbro dosáhlo dna a půjde nahoru. Ale ty jsi trochu vykolejená, protože jen za dnešek je stříbro přes 4% v plusu. Mrkni se na TSE na SSO. To nedělaji ani naše dluhopisy a kolik lidi je stejně nakupuje. Většina kupujících už ted' určitě lituje. Proti tomu je i stříbro letící raketa. Tak že ani tady moc neskoruješ a navíc, co to má co dělat s klouzánim koruny? že ty jsi chtěla zase jen odbočit od tématu o kterém toho moc neviš. I tady platí slova tvého guru - učit se učit se učit se.
            multi
      • Re: multinick
        08.11.2013 21:38

        asi Tě fakt miluje
        mša
        • asimiluje?......právě naopak.
          08.11.2013 22:42

          Není nic odpornějšího než zhrzená milka. Kdysi se mě snažila doučovat anglicky a vůbec pomáhat, ale asi jsem neprojevil dost statečnou vděčnost, taksi na mě zalezla a nejraději by mě ted' viděla v pekle, nebo přinejmenším někde v gulagu. Pripominá mi ta duchaplná děcka, kterým davají na různých šou otázky a děcka se snaží odpovídat velice znalecky, aniž by měla Ahnung vo co gous :o).
          multi
  • Lepší už to bylo :o)
    08.11.2013 20:51

    A to ještě neměl náš pan vyvolený, možnost vyjet do světa a pustit si hubu na špacír a lidi venku nevidí co za partu jeho odborníku tuto zem řídí a kam. Co na to jeho kámouš ministr financií. Ale na druhé straně se sem jen pohrnou cizinci nakupovat. Ten kdo má svoje peníze v Eurech je vysmátý. To jsme mohli být dnes už všichni, kdybysme se před volbama dokázali vždycky zamyslet a nemysleli si že všechno víme nejlíp.
    multi
  • co se stalo ?
    08.11.2013 17:23

    babička říkala, že ho viděla minulý týden v sobotu v Německu. Byl celý rudý, zkoprnělý a vypadalo to, že měl plné trenky. Museli mu dávat první pomoc - umělé dýchání z prdele do huby. Holt neunesl, že parkoviště byla plná Čechů a všude v obchodech byla slyšet čeština. Když mu prodavačka v nákupním centru v Passau řekla,,,, dobrý den česka, my rada, že vy tady,,,,tak omdlel. Asi za to mohla i ta samotná cesta do Německa. Než dojel k hranicím, tak se stále snažil předjíždět stovky kamionů naložené českou kulatinou, které se těžce přetížené vlekli k hranicím. Před hranicemi se trochu zlepšilo, protože kamiony složili těsně před českými hranicemi polovinu nákladu, do Německa se totiž přetížené jet netroufli. Myslel si, že si zajde do lepší restaurace, aby si zlepšil náladu. Jenomže v restauraci seděli jenom Češi a objednávali si nejlepší jídla. To už nevydržel skočil do auta a jel domů. Na zpáteční cestě ho v hraničním prostoru skoro srazil mlékař, který vezl mléko od českých farmářů. Nasraný zastavil u nejbližšího marketu v Čechách a jako patriot si zde koupil české máslo. Když ho zaplatil, tak mu synek říká : podívej tati tady dole je země původu DE, to asi bude z toho mlíčka co vozí od českých kraviček do Německa ? tak se prosím Vás tomu tolik nedifte
    oradapoisson
  • je to zaprodanec
    08.11.2013 12:13

    bilderbergrů a chtějí rozvrátit zbytkym této země ,doufám,že je brzo zavřou za vlastizradu
    xxx
  • jak to chodí ve světě..
    07.11.2013 19:31

    http://www.tagesanzeiger.ch/schweiz/standard/Strafverfahren-gegen-Philipp-Hildebrand/story/24260299?dossier_id=1217
    bob
    • Singer je teoretik a prakticky blb
      08.11.2013 0:43

      Mel jsem tu cest s nim mluvit a je bohuzel mimo... Cely vecer mlel,ze cena garsonky v Praze ma byt jako pred "krizi"...ze jinak nevycisti bilance...na argument,ze sekretarka v Praze bere 26 a cisteho ma 20 a na bydleni tak muze dat i se sluzbama cca 10 a to presne kopiruje cca 25 letou hypoteku cca 1.5 mio, takze ty ceny jsou dnes uz blizko reality a stale dost drahe, tak jak kolovratek... Musi stat cca 2.5 jinak to nevycistime... Je to CISTIC!!! Bohuzel mu nedochazi,ze ted se zdrazi spousta dovozu a benzin a ta holka proste za tu garsonku vic neda, protoze ji uz nikdo nepojci a na vic nema... Jen aby se mu ty bilance jeste nezhorsily.... Po velmi dlouhe dobe souhlasim s Klausem.. Tom
      Tom
      • Re: Singer je teoretik a prakticky blb
        08.11.2013 11:28

        Já nevím, ale vy nechápete, že jim dávají instrukce... BIS v Basileji atd....
        ferda
        •  
          08.11.2013 12:00

          když se podívá na tvar grafu kurzu eur/czk 14 dnů zpátky či měsíc, tak je jasné, že už o tom někdo dávno věděl... Singer je jen pěšák mezinárodní bankovní mafie/kartelu. To tlustý prase by mělo viset pro vlastizradu....
          Mesiaš
        •  
          08.11.2013 11:41

          Jasně, proto Kellner uspíšil ten nákup... ;-)
          Kalka.
      • Re: Singer je teoretik a prakticky blb
        08.11.2013 10:20

        Souhlasím.Svoje neskonalé umění tihle troubové dokázali již tím že vyprodali státní zlaté rezervy v době téměř nejnižších cen na trhu.Jsou to hazardéři a rozhodují o nesmírně důležitých věcech.Platí o nich to samé co o politicích.Pokud neponesou za své kroky důsledky,nic se k lepšímu nezmění.
        Mira
      • Re: Singer je teoretik a prakticky blb
        08.11.2013 9:15

        Ten kretén se asi zhlédnul v Zimbabwe. Inflace je pro něj modla. Pochopil bych to, kdyby u nás byla reálná deflace a obchodní bilance byla v záporu. Ale tak to není. Inflace je pouze nízká (to je špatně?) a přebytek obchodu trhá rekordy ve stamiliardách korun.Tomšík někde napsal že chtějí přimět lidi utrácet, aby přestali čekat na nižší ceny. Lidi odkládají spotřebu už cca 18 měsíců a zrovna teď se tento trend začal obracet. Je to logické. Málokdo je takový asketa, aby odkládal spotřebu do nekonečna, když se mu hromadí rezervy. Je třeba si uvědomit, že už hrozba intervencí posunula kurz od hodnot cca 24 Kč/euro k hodnotě 25,80 Kč/euro a teď jejich uskutečnění k 27 Kč/euro. To je oslabení o 12,5%!!! Opravdu to potřebujeme? Komu to pomůže? Jistě to přinese pár pracovních míst v oborech jako je stloukání palet a.p. Přebytek obch.bilance se zase zvýší. Exportéři získají polštář, který jim podle mne do budoucna spíš uškodí. Na něm se totiž krásně chrní. Jestli se někdo nedokáže prosadit s výhodou ceny lidské práce na 40% cen v Německu, tak mu opravdu zásadně pomůže, když to bude 35%? Jediné co to reálně přinese, že se z čechů na dovolené v západní evropě (a za čas i na slovensku) zase stanou paštikáři. Pokud něco ekonomika potřebuje, pak je to pomalé posilování koruny, které nás pozvolna sblíží se západní evropou, do které se snad chceme začlenit. Toto plíživé posilování by se samo zastavilo, pokud by zmizel přebytek obchodní bilance. Tak by to přirozeně probíhalo pokud by se do toho ty kreténi nesrali.
        rené
        • Socialismu je
          08.11.2013 10:38

          zde. Po Topolánkové vládě, která údajně reformovala státní výdaje a výsledkem nebylo nic jiného než další zdanění, nastoupil Nečas se síťovkou a s rozpočtovou zodpovědností a výsledkem opět zvednutí daní. Další vláda už nemá tolik odvahy okatě zvednout daně, tudíž nastoupila ČNB s oslabením koruny a všichni očekávají, že se přijmy do státní kasy zvednou. Nezvednou, již nastoupila nová generace mladých, kteří si již uvědomují, že se musí hrát jinak a budou přemýšlet jak, komu a proč dají dají peníze. Co můžeme očekávat? Progresívní daně, možná povinný II pilíř a snahu oslabit korunu. Na to získáme z EU návod jak ušetřit vodu na WC a lepší postup jak vysávat s vysavačem s normovaným výkonem max. 900 W.
          Meium2
          • Re: Socialismu je
            08.11.2013 10:42

            Klobouk dolů !!! Skvěle napsáný příspěvek ! Už dlouho jsem zde nečetl tak dobrou analýzu bez zbytečných emocí, jen čisté fakta.
            ……
        • Nemám obavu,
          08.11.2013 9:29

          že by ČNB udržela kurz, kde by chtěla. To si velký kluci na trhu nedají líbit. Proto call CZK/E !!!!
          asjav
          • Re: Nemám obavu,
            08.11.2013 9:50

            To záleží na tom, jak velký idioti to jsou. Nedokážu to odhadnout. Jak už tu někde zaznělo, jejich prostředky jsou neomezené. Můžou si korun natisknout kolik chtějí. Měli by si uvědomit, že brutálně zasáhli do přirozeného tržního procesu a až toho nechají a nastane opět rovnováha trhu (cca kolem těch 24Kč/euro) utrpí astronomické ztráty (kupovali euro za 27 Kč, prodají za 24 Kč) To ostatně zmínil i tatíček Klaus, když to včera kritizoval. (Konečně od něj rozumný názor, už jsem z jeho posledních vyjádření myslel, že je úplně mimo) Jestli toho ale včas nenechají, tak se jim povede nás k tomu Zimbabwe hodně přiblížit.
            rené
            •  
              08.11.2013 10:51

              Brutální zásah ? To snad ne :)) Přeregulovanost či neskutečně vysoká míra zdanění není brutální ? To co provedla ČNB je jediné rozumné a mě osobně těší, jelikož jsem přesně na toto spoléhal :)). Nicméně nesdílím názor, že po "ustálení" se Kč vrátí k 24 Kč / EUR. Pokud bude Německo mít EUR tak česká koruna již dosáhla svého maxima, teď už přijde dlouhodobý pokles - to je můj názor. Kč začne posilovat k EUR jen v případě, že se EU rozdělí na "silnější" a "slabší" tj. na "supereur" a "eur" potom v porovnání Kč s EUR ( Řeckem, Portugalskem apod. ) bude Kč posilovat. Bylo by dobré si uvědomit, že dnes žijeme v "měnové válce" není země, která se nesnaží "srazit" svou měnu, platí to od USA, Německo také těží ze slabého EURa až po Čínu, proto v tomto globálním kontextu bych tyto "čísla" porovnával - žádná země nestojí o silnou měnu, to je tak když vítězí socialismus nad zdravým selským rozumem ://
              ……
              • Medvěde
                08.11.2013 11:42

                Tvoje reakce je ve smyslu: já na tom vydělal, tak je to správné. Souhlasím s tebou s tou regulací a zdaněním, jinak v ničem. Jak jsi přišel na to, že německo těží ze slabého eura? Euro je momentálně např. proti US dolaru docela silné a proti čínskému juanu určitě nadhodnocené. Prosperita německa je určitě v něčem jiném než v ve slabém kursu jejich měny. A právě z toho by jsme si měli vzít příklad. A k tomu selskému rozumu a tvému pohledu na přirozený kurs CZK/EUR: Když si odmyslíš diletantské ovlivňování ekonomiky ze strany našich politiků a centrálních bankéřů tak tvůj selský rozum ti napovídá, že je v pořádku, aby dělník v MB vyrábějící novou octavii s podobnou produktivitou práce jako dělník v Drážďanech vyrábějící VW měl 40% jeho platu a do budoucna by se ten rozdíl měl přirozenou cestou ještě zvyšovat??? Můj selský rozum mi říka, že by to mělo být naopak.
                rené
                • Re: Medvěde
                  08.11.2013 12:17

                  Neřešme krátkodobý cyklus tj. že zrovna nyní v tuto chvíli cca měsíc je EUR silnější než USD. Německo kdyby vystoupilo tak je jedno co by se dělo, ale garantuji ti, že trh by německou marku ocenil jako nejlepší měnu tj. byla by nejsilnější a pak se bavme o nějaké konkurenceschopnosti. Byla by otázka času, kdy by si samo Německo začalo shazovat vlastní měnu, pokud by samotný směnný kurz nepodkopal německý export / ekonomiku. Podívej se na rok 2000 jaký byl kurz EUR k USD a jaký je dnes = všechny měny se devalvují a tvrdit, že Německo si může klidně dovolit vyšší kurz to mi v této "bitvě" nepřijde racionální. Dělníka z MB bych neřešil, ostatně stát se zbavil Škody a musíme si přiznat, že kdyby ne, zcela jistě by Škoda nebyla tam kde je dnes. Tohle je normální fakt, mateřská fa se má lépe než její dcera - a co jako ? Zaměstnanci Deutsche Telekomu v Německu mají stejné platy jako v české pobočce TMobile ? Zaměstnanci Siemens v DE mají stejné podmínky jako v ČR ? Bosch ? atd. Opravdu mě zaráží jak zdejší lidi, kteří co se týče technologií, výzkumu, inteligence si nárokují to co mají i jiní. Prostuduj si co jsou ve skutečnosti peníze, proč zde jsou a především k čemu slouží !!! Peníze jsou tu mj. od toho, aby rozdělovali možnosti jednotlivých lidí. Napíšu jeden příklad, který se mi před časem potvrdil a říkám ho již delší dobu. Představme si systém, kde vše bude ZADARMO :)), peníze nebudou EXISTOVAT a každý si vezme co bude zrovna v danou chvíli požadovat. Bláhový člověk řekne - ráj na zemi, inteligentní a znalý řekne - šílenost. V takovém světě by totiž vzrostla hamižnost a nenažranost, které jsme už nyní svědky při AKCÍCH. Myslet si, že člověk se bude chovat RACIONALNE a vezme si jen to co nutně potřebuje,aby ZUSTALO I NA DRUHE je BLBOST !!!! Nedávno jsem zažil AKCI na Pepsi za 14 Kč - když jsem přišel k regálu, kde jsem chtěl jen 1-2ks tak jsem zjistil, že je to celé vybílené a zůstalo tam asi 20 lahví. Při pohledu na ty láhve jsem rezignoval a koupil si Coca za 35 Kč, protože ty Pepsi byli tak pobité, poválené po zemi, potrhané, z některých i teklo, že se mi prostě "zvedl žaludek" a nakonec jsem koupil něco jiného. Stejně tak včerejší AKCE na rohlíky za 1 Kč, bábinka předemnou vzala posledních 40 ks ://. Teď si představ kdyby to stálo 0 Kč tak vyhraje jen ten hloupý český důchodce, který bude mít dost času "ojet" všechny obchody a vše pobrat. Mladý než přijde z práce bude dřít bídu,jelikož tam nic nebude. Z tohoto hlediska jsou peníze SPRAVNA věc a jeho přerozdělování se děje tak jak se děje a je správné. Silnější země berou více, slabší méně, pokud se ti to nelíbí vyhlaš USA, Němců, Rusku, Číně válku - zcela jistě se k tobě i jiní přidají, předem přeji úpřimnou soustrast :))
                  ……
                  • čéče ty si se rozjel
                    08.11.2013 12:56

                    Ale podsouváš mi názory které určitě nesdílím a uhýbáš od tématu. Tak se pokusím to shrnout. Můj názor je: Intervence ČNB je nesmyslný zásah do tržního prostředí směnných kurzů, který narušuje jejich stabilitu a předvídatelnost, přišel naprosto v nevhodnou dobu počínajícího křehkého oživení, jeho zápory výrazně převyšují klady, nebyly k němu dostatečně pádné důvody, je pro naši ekonomiku škodlivý tím, že omezuje přirozený proces sbližování ekonomické úrovně se západní evropou, likviduje úspory obyvatelstva a bude stát CNB v budoucnu hodně peněz. Nikdy jsem netvrdil, že bych chtěl skokově dosáhnout srovnání platů s německem, ale tvrdím, že by jsme se měli v dlouhodobém horizontu těmto urovním velice pomalu přibližovat, ne skokově vzdalovat, což tento krok činí. Na rohlíky a PEPSI názor nemám, válku vyhlašovat nebudu.
                    rené
                    • Re: čéče ty si se rozjel
                      08.11.2013 13:21

                      ... oki je pravda, že jsem trošku odbočil od tématu ... takže bodově / cíleně moje odpovědi - nesmyslný zásah to od ČNB svým způsobem byl, nicméně vytkl bych jim jen to, že když rok s tím otáleli, měli tento krok nechat až po Vánocích ! Jinak s ním souhlasím. Co se týče "křehkého oživovaní" to je blábol, stejně tak jako když makléři používají "zápornou nulu" či "kladnou nulu". Žádné oživování nepřichází, leda tak na papíře, pokud někdo věří v pocity analytika, který napíše viz. Španělsko minulý týden, že tam skončila recese, jelikož Španělsko začalo růst o +0,1% - blábol. Tyhle čísla jsou cílené. proto nevěřím v žádné "křehké" oživení ČR. Ve společnosti, kde "vládne" demografický vývoj chcete nakopnout spotřebu / výběry státu jak jinak než zvednutím hladiny cen ??? Z tohohle hlediska ČNB udělala správnou věc ať se to někomu líbí nebo ne ! Jen tak pro informaci, peníze nepatří NIKOMU, peníze patří centrální bance, to, že je máte v peněžence na účtu neznamená, že jsou ve Vašem vlastnictví. Bankéři už na dotaz čechů jak si spoří na své důchody před rokem jasně říkali, že oni si peníze NESPOŔÍ ! Nevím kdo na tomto kroku ČNB prodělá ? Ti co nic nevlastní tj. nemají úspory ? Jen stěží, ti neztratí NIC ! Ti co je drtí dluhy ? Potřebují tyto dluhy ZNEHODNOTIT vč. státu, který má opravdu brutální dluh. Z toho jasně plyne, že ti co mají něco naspořené v penězích bude pro ekonomiku asi menší zlo, když se jim tyto úspory znehodnotí ! Tento krok byl v této chvíli správný byť se mi to jakkoliv nemusí líbit. Já jsem s tímto krokem, ale počítal již dávno, takže jsem se na něj připravil. Stejně tak to mohl udělat kdokoliv ! Peníze nejsou od škudlení na tom celém stojí ekonomika tj. peníze jí mají protékat a zopakuji se, může a nemusí se mi to líbit, prostě to tak je ! Od toho snad vzniky investice, aby uchránili před tímto "jevem" hodnoty. Co se týče přibližování západním zemím mám otázku JAK TOHO DOSÁHNOUT ? Jak toho dosáhnout férovostí tj. nenatisknout si peníze a neskoupit "vedlejší" měnu. Jak ? Poctivou prací ? To snad, ne ? Zajímá mě JAK přesně toho docílit, když jsme exportní země tj. hlavně vyvážíme a tak jsme závislí na objednávkách ( prací ) z venčí. Prosím o přesný způsob, žádné řeči kolem - jasně říct JAK to lze reálně docílit v tomto přiblbném globálním systému ?
                      ……
                      • medvěde
                        08.11.2013 14:20

                        Jsem rád že jsme se vrátili k normální polemice. K tomu oživení-statistika mluví jasně. Maloobchodní tržby už neklesají ale mírně rostou (odložná spotřeba by se rozjela tak jako tak), průmysl +, obchodní bilance +, státní dluh- (není důvod ho řešit vyvoláním vysoké inflace), pokles HDP (mimochodem debilní ukazatel) se snižuje a příští rok už se čeká jeho zvýšení, inflace cca 0,5% (podle mne ideál ale pro pány z ČNB katastrofa), nezaměstnanost 7,5%, vše víceméně v normě ale naši bankéři a politici musí být akční, takže intervence, dotace, šrotovné, rychle růst HDP 7% a inflace 10% aby jsme pak zase o 9% padali a mohli činit další opatření na záchranu. S tvým rozborem fungování peněz v ekonomice mohu více méně souhlasit ale musím dodat že stabilita měny (kterou takto narušili) je pro ekonomiku naprosto zásadní hodnota. A odpověď na tvou otázku v závěru, jak dosáhnout sblížení se západem je naprosto jednoduchá Politici a centr.bankéři by se neměli srát do reálné ekonomiky, pouze zajistit efektivní fungování státu (politici) a peněžního trhu(bankéři) Se vším ostatním si ekonomika bez jejich zásahů poradí lépe.
                        rené
                        • Re: medvěde
                          08.11.2013 14:29

                          Asi už zapadlo v zapomnění, co způsobila devalvace kačky v 1992. Nejen že si cizáci tady koupili kdeco za hubičku, ale hlavně se přestalo inovovat a jen se montovalo, protože devalvovaná kačka pomohla exportérům si krátkodobě namastit kapsy bez námahy a investic. A důsledek této politiky trvá až do dneška, jen ten efekt teď trošku oživili...
                          Kalka.
                          •  
                            08.11.2013 14:47

                            ... a když si ten rok pamatuješ proč sis za ty přiblbé české papírky nekoupil hodnotnější měnu ? Potom jako vlastenec jsi ji mohl nabídnout státu či rovnou občanům a byl by mír na zemi, tedy v ČR :)) Není to spíše tak, že jsi podcenil danou situaci ? Dnes jsi mohl mít zisky a ty případně jsi mohl dle vlastní "nálady" vrátit zpět do vlasti nějakou investici
                            ……
Aktuální komentáře
23.04.2024
9:06Rozbřesk: Česko v pasti NIMBYsmu. Holub z ČNB preferuje snížení sazeb o 50bps
8:50ČNB nemusí se snižováním sazeb spěchat, v USA údajně hrozí prohloubení výprodejů a futures jsou zelené  
7:40WEBINÁŘ už dnes: Jak na DIP? A na čem čeští investoři letos nejvíce vydělali? 23. dubna od 16:00
6:38FX Strategie: Fed zpomalí tempo kvantitativního utahování, a to přibrzdí dolar v krasojízdě. Přijde smršť důležitých makro-dat  
22.04.2024
17:32Téměř rekordní relativní nezájem o dluhopisy, akcie tančí na hudbu budoucnosti
16:48Techy se zvedají, ale Wall Street se nedaří nahrazovat páteční ztráty  
14:37Vstup na burzu by investiční firmu CVC mohl ocenit až na 15 miliard eur
13:32Týdenní výhled: Korporátní výsledky, nervozita kolem velkého techu. Nová data asi růst výnosů nezažehnají  
11:35Akcie se zvedají z pátečního propadu, sentiment však zůstává křehký  
11:18Český státní dluh v 1. čtvrtletí vzrostl o 109,9 mld. Kč na 3,221 bilionu Kč
10:58Trhy mohou absorbovat geopolitická rizika, ale jen do určité míry
9:09Rozbřesk: Revize neutrální sazby ČNB se blíží - co čekat?
8:56ČEZ zažaloval ČNB kvůli milionové pokutě, na řadu přijdou tento týden výsledky big techu a futures jsou zelené  
8:53Bitcoin prošel dalším halvingem. Silný vliv na jeho cenu má letos spuštěné obchodování s ETF
6:37Venku mrazy, na trzích dle Bank of America hezká letní rally?
21.04.2024
8:58Víkendář: Vysoký dolarový optimismus, zdravá korekce na akciích, ale trend mířící vzhůru
20.04.2024
16:00Summers: Vyšší inflační tlaky nejsou překvapením, celkově je ale stále pravděpodobnější mírný pokles sazeb v letošním roce
8:54Víkendář: Monetární politika je utažená, ale ekonomika hodně stimulována
19.04.2024
22:01Propadu na technologiích vévodil Netflix a Nvidia  
17:18Celkový akciový optimismus na úrovních z let 2001/2002. Posouvá se základní psychologické nastavení investorů?

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:30DE - PMI v průmyslu
10:00EMU - PMI v průmyslu
14:00HU - Jednání MNB, základní sazba
16:00USA - Prodeje nových domů