Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Tesla rozdrtila očekávání; světová jednička hybridů Toyota vrací úder – odklon od elektřiny

Tesla rozdrtila očekávání; světová jednička hybridů Toyota vrací úder – odklon od elektřiny

1.8.2014 15:11
Autor: Pavel Petr, Patria Online

Společnost Tesla Motors zveřejnila své výsledky za druhé čtvrtletí roku 2014. Ohlásila zisk na akcii očištěný o jednorázové položky (adj. EPS) ve výši 0,11 USD, čímž doslova rozdrtila očekávání trhu ve výši 0,039 USD. Meziročně si ovšem společnost pohoršila, zisk na akcii klesl na 55 % údaje ze stejného období minulého roku.

Na GAAP bázi společnost reportovala ztrátu na úrovni 61,9 mil. USD a prohloubila ji ve srovnání se stejným obdobím minulého roku, kdy dosáhla ztráty 30,5 mil. USD. Tesla ohlásila, že musela vydat vyšší objem prostředků na vývoj nového modelu X SUV, který by se měl začít vyrábět na začátku roku 2015. Společnost také investuje do své továrny ve Fremontu, kde ji upraví tak, aby byla schopná produkovat jak vozy typu S, tak X. Budou muset zastavit výrobu na dva týdny, aby upravili technologii továrny, společnost však ujišťuje, že to nijak neohrozí plánovanou produkci ani prodeje.

Tržby společnosti předčily také očekávání. Dosáhly 857 mil. USD při očekávání 813 mil. USD. Tržby si v meziročním srovnání vedly dost dobře, když rostly o 55 %. Proti 1Q14 je to také zlepšení o 20 %.

Společnost doručila svým zákazníkům 7 579 kusů modelu S a vyrobila 8 763 aut v druhém čtvrtletí. Pro následující čtvrtletí chce Tesla vyrobit až 9000 vozů. Plán je letos dodat 35 000 vozů k zákazníkům.

Společnost již oznámila partnerství s Panasonicem se kterým bude vyrábět baterie v megatovárně, která má stát někde v USA. Panasonic se tak stane dvorním dodavatelem baterií pro Teslu.

Toyota vrací úder – odklání se částečně od elektřiny
Ve světle včerejších výsledků Tesla Motors by bylo záhodno zmínit i novinku i u dalšího elektrického pionýra v oboru vozidel a to u Toyoty. Toyota vyvinula nový model vozu, který bude překvapivě používat vodík jako zdroj energie pro elektromotor. Nový model se bude jmenovat Mirai (japonský výraz pro budoucnost). Je to pozoruhodný okamžik, protože nejde o nějakou koncepci, tohle auto se začne u dealerů Toyoty prodávat někdy v příštím roce. Ale nebude to rozhodně levné auto. Má stát asi 7 mil. jenů (68 000 dolarů) tedy 1,36 mil. Kč. Začne se prodávat v Japonsku a prodeje ve zbytku světa budou následovat.

Nevypadá to, že by Toyota byla schopná prodat mnoho takových aut za takovou cenu. Proto bude záviset na japonské vládě, zda nabídne nějaké zajímavé pobídky pro zájemce.

Mirai je v podstatě ztělesnění japonského názoru na elektrická vozidla a směrem ve který společnost věří. V Mirai nemusíte sebou vozit ultra těžké bateriové bloky jako v Tesle, přestože to je stále elektrické auto. Energii získává z vodíku chemickým procesem. Jediným odpadním plynem je vodní pára. Auta na vodík mají většinu výhod bateriových vozů – jsou čistá a tichá a navíc jsou lehčí. Na druhou stranu auta od Tesly prostě nabijete, Mirai potřebuje vodík, aby fungoval. A vodík je pořád zatraceně drahá věc. Navíc existuje jen několik míst s vodíkovými pumpami v USA. Pokud bude o auto zájem, jistě vyrostou další a další. Zajímavější na celé věci je vůbec myšlenkový a názorový odklon od bateriové technologie, proč to Toyota dělá?

Toyota prostě nevěří na bateriové technologie, nevidí žádný nadějný koncept, který by mohl vyřešit jejich vysokou váhu a relativně nízkou kapacitu. Šéf vývoje a výzkumu v Toyotě Mitsuhisa Kato nedávno řekl, že dlouhý dobíjecí čas a krátký dojezd jsou obrovské nedostatky pro bateriové automobily. Změna uvažování v oddělení vývoje je natolik hluboká, že kvůli Mirai odsunuli vývoj nového Priusu.

Tesla si naopak myslí, že to co dělá Toyota je nesmysl. Podle Musku je bateriová technologie dostatečně dobrá na to, aby bylo možné vyrobit prostě fajn auto. A několikrát oceněný model S je silným argumentem Muska. Musk také uvedl, že vodíková technologie je odsouzená k zániku. Co ovšem lze čekat za komentář od CEO společnosti vyrábějící bateriové vozy, že.

Zdroj: Reuters, Bloomberg, Motley Fool

 


Čtěte více:

Tesla Motors – fundament a povídkové investování
15.7.2014 18:05
Jen na okraj mé úvahy o tom „V čem budeme jezdit v roce 2040“ jsem pod...
Tesla Motors, Inc. 2Q14 výsledky ve čtvrtek; na co si dát pozor, abych se nespálil ?
28.7.2014 11:17
Asi jedna z nejžhavějších akcií na světě vůbec - Tesla Motors (TSLA) b...
Tesla a Panasonic uzavřel dohodu o spolupráci na obří megatovárně; Panasonic investuje 5 mld. USD
31.7.2014 12:49
Panasonic Corporation a Tesla Motors, Inc. podepsaly dohodu, která stv...

Reklama
Nově na Patria.cz - obchodní signály na forexu podle technických indikátorů ADX, Williams R% a klouzavých průměrů!
Váš názor
  • Elektromobil je super uz ted jaky je
    10.9.2014 19:46

    Elektromobil je super uz takovy jaky je, problem je nyni nejvetsi v tom, ze nabijecich stanic je malinko, pokud by jich bylo jako benzinek, je tu elektromobilu polovina novych aut. Staci bohate 99% lidi dojezd cca 400 km na nabiti, vic se totiz nenajizdi. I denni dobijeni je akceptoovatelne stejne jako akceotujeme dobijeni mobilu. Idealni podminky na dobijeni bohuzel U NAS nikdy nebudou jako v Americe nebo Svedsku a pod., kde si kazdy snadno auto dobije u garaze u domu, u nas ma vlastni dum malo lidi. Nabijeci stanice by mela byt nejlepe na kazdem (aspon nocnim) parkovacimm miste, tak to bude podle mne v budoucnosti. V tom nevidim technicky problem. Stejne jako mame vlastni vodovod, plyn. ci el. pripojku.
    Katka
  • Elektromobily čekají
    7.8.2014 6:55

    na zásadní průlom v oblasti akumulátorů. Technologický pokrok jde v této oblasti bohužel šnečím tempem. Dokud nedojde k podstatnému (řádovému?) zvýšení kapacity na jednotku objemu a hmotnosti, půjde pořád o auta pro úzkou skupinu ekologických nadšenců.
    JJa
    • Re: Elektromobily čekají
      7.8.2014 7:02

      Budoucnost mají pouze troleje - hromadná doprava na dráty. Chyba je v přesvědčení, že se dá elektřina shromažďovat donekonečna. Kdyby tomu taky bylo, tak by se napytlovala a prodávala jako brambory - sen všech ekologů :-)))
      Jesse
      • To jistě,
        7.8.2014 8:28

        jenže troleje jsou řešením pouze pro velké aglomerace. Ale třeba se nějakého průlomu v akumulátorech jednou dočkáme. A podaří-li se k tomu časem vyřešit i řízenou fúzi .....
        JJa
  • dobrej
    1.8.2014 18:08

    ..a zajímavej článek.
    db
Aktuální komentáře
19.2.2017
18:45Elon Musk: Lidé, stroje a nutnost splynutí
12:16Víkendář: Německo-čínská koalice proti novému americkému řádu?
9:33Hedge fondy začínají využívat umělou inteligenci
18.2.2017
9:25Víkendář: Demokracie v ohrožení. Co dokáže zaujmout mileniály?
17.2.2017
22:02Americké trhy opět rostly, Kraft Heinz + 10,6 %
18:53Trhy jsou v názorovém konfliktu, kritická úroveň sazeb stále vzdálena
17:35Závěr týdne v negativním duchu, hlavně pro libru...  
17:30Týden technicky: Ropa dál konsoliduje a americkým akciím nedochází dech
17:11Týden na pražské burze? Tvrdé masáži odolala O2, ne už banky. Na střídačce Moneta
17:03Summary: Kraft Heinz oslovil Unilever s fúzí, firmy se nechce vzdát ani po odmítnutí
16:43Norská vláda si chce po varování zpřísnit pravidla čerpání z ropného fondu
16:43Týden na měnách: Dolar jde proti dobrým zprávám  
15:19Vrcholí investice mas. Kdy Bank of America větří Ikarův pád?
14:03Kraft Heinz navrhl spojení s Unileverem. Akcie na rekordu
13:48Mankiw, Feldstein: Nejlepším plánem na snížení emisí jsou uhlíkové dividendy
13:02Rusnok v ČT: Nevím, kdy skončí intervence, ale oznámíme to včas
13:00Lidé v ČR v roce 2016 více naspořili, než utratili. Dluhy splácejí lépe
12:19Evropská nejistota: Katalyzátor pro zlato?
12:11Šéfka ERÚ Vitásková v dopise Sobotkovi žádá změnu dokumentů kvůli tarifům
11:41Počet cestujících na letištích v Evropě loni stoupl o pět procent

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data