Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Tesla svými zlepšováky „tlačí na hranice právních definic“

Tesla svými zlepšováky „tlačí na hranice právních definic“

18.5.2015 17:00
Autor: Redakce, Patria Online

Tesla bude v Modelu S už brzy používat zařízení, která budou například schopna navigovat auto při předjíždění, aniž by do procesu musel zasahovat řidič. Ten pouze aktivuje celý proces tím, že zapne blinkr. To informuje systém o tom, že může auto předjet a také o tom, že řidič považuje tento krok za bezpečný. Celé se to může zdát jako detail, ale výrobcům automobilů to pomáhá řešit právní problém. Do aut je totiž zabudován rostoucí počet autonomních prvků a regulátoři i pojišťovací společnosti se kvůli tomu snaží o jasné vymezení toho, kdo by byl zodpovědný za případnou nehodu či srážku s chodcem. V tomto ohledu je aktivace blinkru řidičem rozhodující, protože přenáší zodpovědnost právě na něj.

V současné době existují asistenční systémy, které například pomáhají se zaparkováním auta. Obvykle však vyžadují aktivní zapojení řidiče. Tam, kde tomu tak není, není jasný ani právní rámec, který by se týkal případných škod a havárií. Bryant Walker Smith z University of South Carolina k tomu říká: „Tesla se pouští do neprozkoumané oblasti automatizace, kde část úkolu plní člověk a část počítač.“ Použití blinkru je ale známkou toho, že lidé jsou do procesu stále zapojeni. Kdyby tomu tak nebylo, vozidlo by mohlo být považováno za plně autonomní. Tesla pracuje i na systému předjíždění, který spolupráci řidiče nevyžaduje. Zatím ovšem firma tají detaily a pouze informovala, že „nově přicházející autopilot potěší řidiče Modelu S prvky, které zvyšují bezpečnost i radost z jízdy“. Sám Elon Musk tvrdí, že nový systém zvládne většinu činností, které řidič během jízdy na silnici provádí.

Nový systém bude k dispozici pouze pro vozy, které byly vyrobeny od října a mají potřebné senzory. Smith tvrdí, že Tesla tímto krokem „tlačí na hranice právních definic“. To, že řízení auta bez řidiče je technicky možné, neznamená, že je právně v pořádku. Například v New Yorku musí mít řidiči za jízdy alespoň jednu ruku na volantu. Řada jiných států zakazuje telefonování za jízdy. Smith ale poukazuje na to, že vůči řidičům a jejich pozornosti panuje obecně velká důvěra, nicméně v některých případech tato důvěra nemá pevný základ.

Zdroj: WSJ


Čtěte více:

Zámoří minulý týden se ziskem
18.5.2015 14:45
Americké akciové trhy minulý týden rostly a tradiční proroctví o pokle...
IPO Watch - Shopify, vladař e-commerce, vstoupí na burzu
18.5.2015 15:00
Článek IPO Watch si právě prochází jednadvacátou iterací tohoto roku. ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data