Skupina zveřejnila za první polovinu tohoto roku pokles provozního zisku ve výši 8,3 procenta. Čistý zisk se propadl dokonce o 20 procent. Jde o první po sobě jdoucí propad zisku za pololetí nejméně za poslední dekádu. Na vině je hlavně silná švýcarská měna a slabá poptávka po hodinkách v Hongkongu.
Zisk a tržby
Provozní zisk hodinářské společnosti se snížil na 761 milionů švýcarských franků, i tak ale minimálně překonal očekávání analytiků ve výši 741,7 milionů franků. Tržby vzrostly o 2,2 procenta na 4,192 miliardy franků. Tržby v euro regionu rostly v eurech v řádu dvouciferných procent. Naopak mezi trhy, na kterých se skupině příliš nedařilo a zaznamenala na nich propad, se řadí Švýcarsko, Jižní Korea a samozřejmě Hongkong. stejně jako i další švýcarští výrobci hodinek doplácí na silnou švýcarskou měnu, která je nutí ve světě upravovat ceny. Švýcarský export hodinek celkově poklesl v květnu nejvíce od roku 2009. Vývoz do Hongkongu, kde od politických protestů v loňském roce trend slabé poptávky i nadále přetrvává, klesl dokonce o 34 procent.
„Made in Switzerland“
Provozní marže na hodinky a šperky v prvním pololetí činila 20 procent. Podle Nicka Hayeka by snadno mohl dosáhnout provozní marže ve výši 23 až 24 procent, hlavní prioritou společnosti je však plánovat v dlouhodobém horizontu, proto se soustřeďuje na tržní podíl a hodlá pokračovat ve výrobě ve Švýcarsku i za cenu vyšších nákladů. Hodinky z portfolia značek skupiny tak i nadále zůstanou „Made in Switzerland“. Právě výroba ve Švýcarsku je zásadní pro popularitu hodinek skupiny od za 40 euro po Omegy za 4500 eur, společnosti tak stojí za to pokračovat ve výrobě v jedné z nejdražších zemí na světě, která se uvolněním kurzu švýcarského franku stala ještě dražší.
Akcie dnes nastartovaly obchodování největším nárůstem za poslední dva roky a dopoledne vzlétly až o téměř 6 procent a to pravděpodobně dílem pozitivního výhledu skupiny na druhou polovinu roku. Růst tržeb koneckonců v květnu a červnu zrychlil a společnost očekává další pozitivní růst v lokální měně. Skupina počítá se silným zakončením tohoto roku. Spotřebitelé v pevninské Číně skupují modely hodinek nižších cenových kategorií ve velkém, což pomáhá vykompenzovat propad v Hongkongu, který se silně podepsal na luxusním hodinářském průmyslu. Švýcarská hodinářská skupina tak očekává při odhlédnutí od výkyvů měnových kurzů růst tržeb v čínském regionu v druhé polovině roku.
Akcie se aktuálně obchodují se ziskem více než 5 %.
S protikorupčními opatřeními čínské vlády, která výrazně omezila utrácení za extravagantní luxus, si poradila společnost představením dostupnějších modelů na tamním trhu i výraznějším marketingem. V reakci na propad v Hongkongu otevřela švýcarská skupina více obchodů na čínské pevnině. Podobnou taktiku v Číně zvolil i výrobce alkoholických nápojů Ricard, který jednoduše začal prodávat levnější koňak nebo whisky.
James Bond a hodinky pro mobilní platby
Výrobce hodinek počítá s tím, že v následujících měsících tržby silně rozhýbají nové produkty, jako hodinky, které umožnují mobilní platby nebo model hodinek značky Omega pro Jamese Bonda. Navíc společnost musela navýšit výrobní kapacity, aby zkrátila čekací dobu na model hodinek Tissot T-Touch Expert Solar, který zaznamenal až nečekanou poptávku.
Zdroj: BBG, RTRS, FT