Koktejl složený z nižších nákladů a z vyšších cen pomohl nápojovému gigantu ustát slabší tržby během jarního čtvrtletí. Dnešní kvartální výsledky jsou prvními, které firma reportuje pod novým vedením. Nový generální ředitel James Quincey už slíbil, že sníží náklady o dodatečných 800 milionů dolarů. Akcie v úvodu dnešního obchodování na Wall Street odepisovaly téměř 1 procento, propad ale do půl hodiny umazaly.
, která je největším výrobcem perlivých nápojů na světě, prodala část stáčíren a plníren a zaměřuje se na nové produkty, které mají rozšířit nabídku mimo oblast sladkých šumivých nápojů. V dubnu oznámila, že propustí pětinu zaměstnanců a že chce do roku 2019 ušetřit ročně 3,8 miliardy USD.
Quincey, který 1. května převzal otěže po Muhtaru Kentovi, by chtěl dokončit vyčlenění stáčíren, jejichž reorganizace způsobuje dodatečné náklady a podepsala se i na nižším příjmu za reportované čtvrtletí. Na dědictví svého předchůdce ale staví i v jiném ohledu. by se podle něj měla zaměřit na růst tržeb spíše než na objem výroby nápojů.
Zisk společnosti ve druhém čtvrtletí klesl meziročně o 60,2 procenta na 1,37 miliardy USD. Příčinou jsou právě mimořádné náklady souvisejícím s reorganizací stáčíren v Severní Americe. Bez mimořádných nákladů ale zisk překonal očekávání, hlavně díky poptávce po zdravějších nesycených nápojích a verzích jejích oblíbených nápojů bez cukru.
Zisk na akcii bez mimořádných položek činil 59 centů. Analytici v anketě Bloombergu očekávali zisk 58 centů na akcii. Příjmy se ve čtvrtletí snížily o 16 procent na 9,7 miliardy USD. Za poklesem je nutné hledat kromě zmíněných stáčíren také vývoj směnných kurzů.
„Naše výkonnost nám dává důvěru, že dosáhneme finančních cílů pro celý rok, a to i navzdory náročným podmínkám,“ uvedl Quincey v dnešním prohlášení.
Jednou z vizí nového šéfa je vystrnadit ze světel reflektorů stejnojmennou kolu a přeměnit Coca-Colu na kompletní nápojovou firmu. Sycené nealkoholické nápoje ale nadále tvoří většinu jejích tržeb. Firma v této kategorii naráží navíc na ostražitost zákazníků, kteří více dbají na svoje zdraví. Řešení hledá v menších plechovkách a lahvích, které plní méně kalorickými nápoji a u kterých má také vyšší marže. S proměnlivými chutěmi zákazníků se ale potýká i konkurence, třeba nebo Dr Peppes Snapple Group.
Zdroje: , BBG, ČTK