Google minulý týden nasadil ve svém prohlížeči Chrome nové filtry, které zablokují obzvláště otravné reklamy na webových stránkách jako např. videa se zvukem, která se automaticky přehrávají nebo reklamy přes celou stránku. Myšlenka, která za tímto rozhodnutím stojí, je celkem jasná: Pokud tyto vtíravé reklamy nebudou uživatele obtěžovat, pravděpodobnost, že si nainstalují blokátor reklam třetí strany, se sníží. Blokátory reklam, tzv. ad blockers, snižují webovým stránkám možnost zisku. A tím snižují možný zisk i poskytovatelům reklamy jako právě Google.
I když je iniciativa Google chvályhodná, dominance této firmy na trhu online reklam ve spojení s dominancí prohlížeče Chrome a vlivem rozhodovat o tom, které reklamy jsou „obtěžující“, vyvolává několik pichlavých otázek. Podnikání Googlu s globální reklamou je větší než u jeho pěti hlavních konkurentů dohromady. A Chrome má na trhu s prohlížeči podíl 59,23 % podle NetMarketshare.com.
Chrome rozhodl, že 12 typů reklam neproteče skrze jeho reklamní filtry, a to na základě standardů Koalice pro lepší reklamy - skupiny, v jejíž radě stojí jako člen také Google.
Nicméně, několik členů Koalice pro lepší reklamy řeklo pro Wall Street Journal, že Google měl podle nich nepatřičný vliv na koalici, protože vedl výzkum, který obtěžující typy reklam určoval. Například reklamní videa na YouTube nebyla zahrnuta do průzkumu rušivých typů reklam, což Johnny Ryan z firmy PageFair, která pomáhá vydavatelům bránit se před blokováním reklam, nazval jako „pozoruhodné opomenutí“.
„Přestože je blokátor reklam na Chromu vítaným zlepšením pro uživatele, není překvapením, že vlastníci stránek jsou zděšeni, že reklamy na jejich stránkách mizí, zatímco stránky vlastněné Googlem nejsou nijak poškozeny,“ řekl Ryan pro CNBC.
Někteří se obávají, zda to nedává Google ještě větší moc nad internetem, než jakou měl dosud. Kromě toho panují obavy ohledně toho, jak bude Google nové regule prosazovat. Bude jeho počínání dostatečně srozumitelné?
Harry Kargman, výkonný ředitel společnosti Kargo na digitální reklamy, která je také členem rady Koalice pro lepší reklamy, řekl, že doporučení této koalice jsou dobrá, ale obává se způsobu, jakým je bude Chrome zavádět.
„Jak pokryjete šedou zónu, kde není zřejmé, zda je reklama obtěžující, nebo ne?“ ptá Kargman. Budou tato rozhodnutí na radě koalice, anebo bude na Chromu, aby rozhodl o tom, zda nový formát reklamy porušuje standardy, nebo ne? „Žádali jsme Google, aby specifikoval, jakým způsobem se mohou stránky odvolat, když budou označeny neprávem. Zatím stále čekáme na odpověď,“ řekl Kargman.
Zdroj: CNBC