Čínskému výrobci smartphonů Xiaomi se často přezdívá „čínský Apple“. Světlo světa spatřil, když začal nabízet smarphony za mnohem nižší cenu oproti konkurenci.
Co se tržního podílu týče, byl Xiaomi ve čtvrtém kvartálu roku 2017 čtvrtým největším výrobcem smartphonů. A dokonce zvýšil prodeje svých zařízení i přesto, že celková poptávka na trhu poprvé klesla.
Loni firma překonala svůj cíl 100 miliard jüanů (327 miliard korun) v tržbách, a to ještě před koncem roku. „Ano, úspěšně jsme dosáhli cíle už na pomezí října a listopadu,“ řekl Wang Siang, ředitel Xiaomi pro mezinárodní obchod. „V roce 2018 můžeme zvládnout mnohem víc než 100 miliard jüanů,“ dodal, ale žádná konkrétní data neuvedl.
Letos by také mohla vstoupit na burzu. A jako sponzory své primární nabídky akcií si podle Thomson Reuters vybrala Citic Securities, a . Hodnotu primární emise akcií Xiaomi odhaduje Thomson Reuters na 100 miliard dolarů.
Rozšiřování portfolia
Xiaomi minulý rok uvedl na trh svůj ARM čip Surge S1, který používá do svého smartphonu střední cenové třídy Mi 5C. Teď firma pracuje i na výzkumu čipů, které umožňují umělou inteligenci v mobilních zařízeních, ale ještě se nerozhodla, zda je bude vyrábět.
Své čipy, které umožňují fungování umělé inteligence, má i , Samsung a Huawei. Výroba vlastních čipů umožňuje výrobcům smartphonů získat větší kontrolu nad dodavatelským řetězcem a větší nezávislost na společnostech jako například .
„Hlavním účelem výroby vlastních čipů je, že se učíme technologii do větší hloubky. A s výzkumem technologie budeme dál pokračovat. A nejen čipů, ale i umělé inteligence a dalších spřízněných technologií,“ řekl Wang Siang.
Kromě toho se Xiaomi zaměřuje i na nové produkty od reproduktorů s umělou inteligencí (podobné například Echo) po novou řadu televizí.
Další meta: Americký trh
Čínský gigant s elektronikou, jehož hodnota se odhaduje na 46 miliard dolarů, expanduje i mimo Čínu. Ve Španělsku otevřel v neděli svůj třetí kamenný obchod, aby se v západní Evropě zviditelnil. A minulý týden podepsal smlouvu s Microsoftem ohledně spolupráce na cloudech, umělé inteligenci a hardwaru.
Xiaomi na americkém trhu smartphony neprodává, ale nabízí tam přenosné nabíjecí zařízení. Pokud by na trh vstoupil, čelil by silné konkurenci ze strany Samsungu a Applu, kteří na trhu dominují.
Čínský rival Xiaomi - Huawei - přitom na americkém trhu zažívá krušné časy. Šest čelných zpravodajských úředníků tento měsíc řeklo americké zpravodajské komisi SSCI, že nedoporučují Američanům, aby používali produkty nebo služby Huawei.
„Naši konkurenti využívají politiku…aby nás vykopli z amerického trhu, ale my žádné problémy nemáme. Jsme transparentní… vedeme špičkovou technologickou, inovativní společnost,“ řekl Richard Yu, hlavní ředitel pro strategii a marketing Huawei. „Nemohou nám konkurovat v produktech, technologii, invoaci, a tak využívají politiku. My jsme se s žádnou vládou nezapletli a na politice jsme nezávislí.“
Wang se ale protičínského sentimentu v Americe nebojí. „V USA máme také spoustu fanoušků. Neustále se mě ptají, kdy přijdeme do USA? Já jim pořád říkám, že jednou ano. A taky jsme si jistí…že nás budou milovat.“
Zdroj: CNBC