Prodej nových osobních aut v Británii se v březnu kvůli koronavirové krizi meziročně snížil o 44,4 procenta na 254.684 vozů. To představuje nejhorší březnový výsledek od konce 90. let minulého století. Oznámil to dnes britský Svaz výrobců a prodejců automobilů (SMMT). Zároveň předpověděl, že v celém letošním roce prodej klesne zhruba o 25 procent na 1,73 milionu vozů. Výrazně tak zhoršil svou lednovou prognózu, podle které pokles odhadoval na 2,5 procenta, což by znamenalo 2,25 milionu prodaných vozů.
Koronavirová krize tvrdě zasáhla ekonomiku a přinutila řadu potenciálních kupců zůstat doma. "Protože byla celá země po velkou část března uzavřená v krizovém režimu, není ten pokles (automobilového trhu) žádným překvapením," uvedl šéf SMMT Mike Hawes. "Není jisté, na jak dlouho se trh zastaví," upozornil.
Mimořádný průzkum společnosti GfK, který se uskutečnil ve druhé polovině března, ukázal, že spotřebitelská důvěra v Británii kvůli koronaviru zaznamenala nejprudší pokles za více než 45 let. Dostala se tak nejníže od února 2009, uvedla agentura Reuters.
Britský automobilový průmysl se navíc už delší dobu potýká s nejistotou ohledně budoucí podoby obchodních vztahů mezi Británii a Evropskou unií. Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) dnes uvedla, že obchodní dohoda mezi EU a Británií musí odrážet hlubokou mezinárodní provázanost automobilového průmyslu, aby zabránila výrazným negativním dopadům na toto odvětví a širší ekonomiku i na rozvoj elektromobilů.
"Je nezbytné, aby základním bodem nynějších jednání mezi EU a Británií byly bezcelní obchod a volný tok zboží a služeb," prohlásil šéf sdružení Eric-Mark Huitema. "Pravidla budoucí obchodní dohody by neměla omezovat schopnost výrobců uvádět na trh technologie s nízkými a nulovými emisemi," upozornil.