Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Zentiva - podnikatelský model a strategie, která (alespoň doposud) funguje

Zentiva - podnikatelský model a strategie, která (alespoň doposud) funguje

23.07.2004 9:55
Autor: 

Zentiva se zabývá vývojem, výrobou a prodejem značkových generických léčivých přípravků se zaměřením na základní zdravotní péči. Většina aktivit společnosti se nyní odehrává v České republice a na Slovensku, významně rozšiřuje své aktivity v Polsku a Rusku. Má více než 280 chráněných názvů a 560 výrobků, z nichž je aktivně propagováno 40. Zaměřuje se na vývoj a uvádění na trh nových generických verzí léků, které byly úspěšné pro mezinárodní původcovské farmaceutické společnosti a u nichž je potenciál, že mohou být úspěšně zavedeny v základní zdravotní péči. Zaváděním nových přípravků z vlastního vývoje společnost zvyšuje odbyt výrobků s vyšší marží a omezila závislost na starších přípravcích a těch vyráběných na základě licencí.

Následující jednoduché schéma ukazuje obecný princip podnikatelského modelu generika vyrábějící farmaceutické společnosti:


Zdroj: Patria Finance

Z obrázku jsou patrné hlavní procesy v této společnosti:

1. Prvotní funkcí marketingu je získání informací o tom, které produkty mají největší výnosový respektive hodnotu firmy maximalizující potenciál. V tomto případě jde z velké části o informace týkající se úspěchu patentovaných léků, jejich patentová expirace, odhad kroků konkurence (výroba konkurenčního generika, jeho pravděpodobná cena, atd.), regulatorní vlivy, atd.

2. Výzkum a vývoj poskytuje základ pro výrobu vybraných léků a ostatních produktů, množství a potenciál léků, které jsou v jednotlivých fázích R&D, jsou jedním z hlavních a zároveň asi nejhůře predikovatelných indikátorů budoucí úspěšnosti společností.

3. Cena a spolehlivost dodávek dvou hlavních skupin vstupních surovin (aktivních látek a ostatních) jsou funkcí zejména vyjednávací síly dané společnosti (dané hlavně jejím postavením na trhu) a její schopnosti navázat spolehlivé dodavatelsko-odběratelské vztahy se společnostmi na počátku výrobní vertikály.

4. Naplnění potenciálu jednotlivých léků a následně celého portfolia je do značné míry dáno "prodejní silou" společnosti ve smyslu jejího marketingu jednotlivých léků a produkce a množstvím a kvalitou jejích reprezentantů. Jak bylo uvedeno, Zentiva má více než 280 chráněných názvů a 560 výrobků, z nichž je aktivně propagováno 40. Počet, schopnosti a motivace reprezentantů představují u výrobců generik významný faktor rozhodující o jejich budoucnosti - v případě Zentivy obchodní reprezentanti společnosti pravidelně kontaktují odborné lékaře a projednávají s nimi aplikace nových značkových léčivých přípravků vázaných na předpis v základní péči. Společnost operuje s největším obchodním personálem, který v ČR tvoří 138 osob a v SR 70 osob - má tak pevné vztahy s lékaři základní péče a lékárníky na těchto trzích. Společnost významně rozšířila odbyt a marketing v Polsku a očekává, že svůj tržní podíl zvýší zavedením širokého sortimentu svých výrobků. Podobnou aktivitu uskutečnila na ruském trhu na začátku roku 2004.

To, že výše uvedené v podání Zentivy funguje (s jasnou implikací pro hodnotu společnosti a návratnost investice jejích akcionářů), jsme zde již prezentovali v rámci následujících grafů:


Zdroj: Zentiva, Patria Finance

Výše uvedené také umožňuje lepší náhled na hlavní strategické cíle Zentivy. Těmi jsou zejména:

- Snaha o rozšíření oprávnění lékařů základní zdravotní péče předepisovat léky, které byly dostupné pouze prostřednictvím odborných lékařů.

- Zvýšení podílu společnosti v oblasti základní zdravotní péče, zachování pevných vztahů s klíčovými účastníky na trhu, včetně lékařů základní péče, lékárníků a pacientů.

- Zajištění významného podílu na trhu soustavným a včasným zaváděním generických léků z vlastního vývoje,

- Zaměření se na včasnou identifikaci, vývoj a propagaci nových léčivých přípravků pro základní zdravotní péči, které jsou založeny na výrobcích vyvinutých velkými původcovskými farmaceutickými společnostmi a u nichž končí patentová ochrana.

- Určování konkurenčních cen nových léčivých přípravků společnosti ve srovnání s úrovní cen současné a potenciální konkurence

- Využití odbytové a marketingové infrastruktury společnosti

- Využití kupní síly společnosti po akvizici Slovakofarmy na obstarávání API nákupem z externích zdrojů

- Realizace nákladově efektivní obchodní praxe ve Slovakofarmě

Vybraným tématům se zde budeme dále věnovat.

Jiří Soustružník


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
03.12.2025
6:00Google se veze na AI vlně, pro Apple je umělá inteligence stále hrozbou?
02.12.2025
22:02Optimismus se vrací na americké trhy: Nasdaq posiluje, riziková aktiva ožívají  
17:27Ztrácí se výhoda vysokoškolského vzdělání?
16:13Skupina deseti evropských bank založila konsorcium pro stablecoin vázaný na euro
16:03Sociální politika po americku: Miliardář Dell dá dětem do deseti let 250 dolarů na investice
14:22Webinář Investiční trefy a přešlapy 2025 s Pavlem Mokošem již 4. prosince
14:19Britská centrální banka varuje před propadem trhů kvůli vývoji kolem AI
13:04Italská módní skupina Prada koupila od Američanů menšího rivala Versace
12:46OECD nechala výhled růstu globální ekonomiky beze změny, výhled Česka pro letošek zlepšila
12:08Altman bije na poplach. OpenAI odkládá plány na reklamu a agentickou AI, aby zlepšila kvalitu ChatGPT
11:50Inflace v eurozóně v listopadu nečekaně stoupla na 2,2 procenta
10:40Evropské akcie spolu s kryptem otáčejí nahoru  
10:02Svítá Bayeru na lepší časy? Podpora generálního prokurátora v případu Roundupu posílá akcie nejvýše od ledna 2024
8:55Evropské akcie bez směru, ropa zdražuje a Nvidia investuje 2 mld. USD do Synopsys  
8:41Rozbřesk: Lepší rozpočtový schodek v listopadu, ale za cenu nižších investic
6:26AI budí v lidech obavy. Na akciích jít za nejhorším sentimentem?
01.12.2025
22:01Akciová rally zpomalila, kryptoměny pod tlakem  
17:21Cykly akciového fundamentu a jeho současné „tentokrát jinak“
16:49Americký průmysl ztrácí dech: zakázky mizí, firmy sahají k propouštění
16:09Schodek rozpočtu v listopadu vzrostl na 232,4 miliardy

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
C3.ai Inc (10/25 Q2, Aft-mkt)
Dollar Tree Inc (10/25 Q3, Bef-mkt)
Macy's Inc (10/25 Q3, Bef-mkt)
Salesforce Inc (10/25 Q3, Aft-mkt)
Snowflake Inc (10/25 Q3, Aft-mkt)
UiPath Inc (10/25 Q3, Aft-mkt)