Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Zentiva - podnikatelský model a strategie, která (alespoň doposud) funguje

Zentiva - podnikatelský model a strategie, která (alespoň doposud) funguje

23.07.2004 9:55
Autor: 

Zentiva se zabývá vývojem, výrobou a prodejem značkových generických léčivých přípravků se zaměřením na základní zdravotní péči. Většina aktivit společnosti se nyní odehrává v České republice a na Slovensku, významně rozšiřuje své aktivity v Polsku a Rusku. Má více než 280 chráněných názvů a 560 výrobků, z nichž je aktivně propagováno 40. Zaměřuje se na vývoj a uvádění na trh nových generických verzí léků, které byly úspěšné pro mezinárodní původcovské farmaceutické společnosti a u nichž je potenciál, že mohou být úspěšně zavedeny v základní zdravotní péči. Zaváděním nových přípravků z vlastního vývoje společnost zvyšuje odbyt výrobků s vyšší marží a omezila závislost na starších přípravcích a těch vyráběných na základě licencí.

Následující jednoduché schéma ukazuje obecný princip podnikatelského modelu generika vyrábějící farmaceutické společnosti:


Zdroj: Patria Finance

Z obrázku jsou patrné hlavní procesy v této společnosti:

1. Prvotní funkcí marketingu je získání informací o tom, které produkty mají největší výnosový respektive hodnotu firmy maximalizující potenciál. V tomto případě jde z velké části o informace týkající se úspěchu patentovaných léků, jejich patentová expirace, odhad kroků konkurence (výroba konkurenčního generika, jeho pravděpodobná cena, atd.), regulatorní vlivy, atd.

2. Výzkum a vývoj poskytuje základ pro výrobu vybraných léků a ostatních produktů, množství a potenciál léků, které jsou v jednotlivých fázích R&D, jsou jedním z hlavních a zároveň asi nejhůře predikovatelných indikátorů budoucí úspěšnosti společností.

3. Cena a spolehlivost dodávek dvou hlavních skupin vstupních surovin (aktivních látek a ostatních) jsou funkcí zejména vyjednávací síly dané společnosti (dané hlavně jejím postavením na trhu) a její schopnosti navázat spolehlivé dodavatelsko-odběratelské vztahy se společnostmi na počátku výrobní vertikály.

4. Naplnění potenciálu jednotlivých léků a následně celého portfolia je do značné míry dáno "prodejní silou" společnosti ve smyslu jejího marketingu jednotlivých léků a produkce a množstvím a kvalitou jejích reprezentantů. Jak bylo uvedeno, Zentiva má více než 280 chráněných názvů a 560 výrobků, z nichž je aktivně propagováno 40. Počet, schopnosti a motivace reprezentantů představují u výrobců generik významný faktor rozhodující o jejich budoucnosti - v případě Zentivy obchodní reprezentanti společnosti pravidelně kontaktují odborné lékaře a projednávají s nimi aplikace nových značkových léčivých přípravků vázaných na předpis v základní péči. Společnost operuje s největším obchodním personálem, který v ČR tvoří 138 osob a v SR 70 osob - má tak pevné vztahy s lékaři základní péče a lékárníky na těchto trzích. Společnost významně rozšířila odbyt a marketing v Polsku a očekává, že svůj tržní podíl zvýší zavedením širokého sortimentu svých výrobků. Podobnou aktivitu uskutečnila na ruském trhu na začátku roku 2004.

To, že výše uvedené v podání Zentivy funguje (s jasnou implikací pro hodnotu společnosti a návratnost investice jejích akcionářů), jsme zde již prezentovali v rámci následujících grafů:


Zdroj: Zentiva, Patria Finance

Výše uvedené také umožňuje lepší náhled na hlavní strategické cíle Zentivy. Těmi jsou zejména:

- Snaha o rozšíření oprávnění lékařů základní zdravotní péče předepisovat léky, které byly dostupné pouze prostřednictvím odborných lékařů.

- Zvýšení podílu společnosti v oblasti základní zdravotní péče, zachování pevných vztahů s klíčovými účastníky na trhu, včetně lékařů základní péče, lékárníků a pacientů.

- Zajištění významného podílu na trhu soustavným a včasným zaváděním generických léků z vlastního vývoje,

- Zaměření se na včasnou identifikaci, vývoj a propagaci nových léčivých přípravků pro základní zdravotní péči, které jsou založeny na výrobcích vyvinutých velkými původcovskými farmaceutickými společnostmi a u nichž končí patentová ochrana.

- Určování konkurenčních cen nových léčivých přípravků společnosti ve srovnání s úrovní cen současné a potenciální konkurence

- Využití odbytové a marketingové infrastruktury společnosti

- Využití kupní síly společnosti po akvizici Slovakofarmy na obstarávání API nákupem z externích zdrojů

- Realizace nákladově efektivní obchodní praxe ve Slovakofarmě

Vybraným tématům se zde budeme dále věnovat.

Jiří Soustružník


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
03.03.2021
22:04Doba se otáčí, finance vzkvétají a technologie trpí  
18:07Volkswagen v zásadním bodu valuace...a jeho CEO tweetuje
17:29Strmý nárůst výnosů už akcie neunesly, ropa stoupá  
17:22Reálné sazby implikují pokles valuací. Zachrání trh zisky?
16:21Německá centrální banka poprvé od roku 1979 rozpočtu nepřispěje
16:03Ministr: Britská ekonomika se vzpamatuje dříve, než se čekalo
15:45Čínské zaostření na možné bubliny je pro akciové trhy varovným znamením
14:41MF dnes prodalo při velkém zájmu dluhopisy za 25 miliard korun
14:26Havlíček: Textace tendru na nový blok Dukovan bude během několika týdnů
13:54Jak správně zdanit příjmy z cenných papírů za rok 2020? - druhá část
13:37Reuters: OPEC+ zvažuje, že těžbu ropy zatím nezvýší
13:17Veeva reportuje konzervativní výhled (komentář analytika)  
12:48Komentář: Avast překonal náš odhad pro výsledek EBITDA a čistý příjem  
11:50IHS: Eurozóna je téměř jistě v recesi, aktivita dál klesá
11:01Reuters: Drobní investoři dál riskují a dělají z akcií SPAC řešeto
10:48Další obrat akcií přináší růst, výnosy však míří rychle nahoru  
9:59Vesmírná společnost SpaceX postaví závod v Texasu
9:06Rozbřesk: Největší propad ekonomiky v novodobé historii
8:55Avast mírně zvýšil tržby, ropa čeká na zasedání OPEC a futures se zelenají  
8:44Šéf Disney: Přístup diváků k novým filmům se asi navždy změnil

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
0:00Dialog Semiconductor PLC (12/20 Q4, Bef-mkt)
0:00Dollar Tree Inc (01/21 Q4, Bef-mkt)
0:00Kuehne + Nagel International AG (12/20 Q4)
0:00Marvell Technology Group Ltd (01/21 Q4, Aft-mkt)
0:00Okta Inc (01/21 Q4, Aft-mkt)
0:00PL - Jednání NBP, základní sazba
0:00Shop Apotheke Europe NV (12/20 Q4, Bef-mkt)
0:00Snowflake Inc (01/21 Q4, Aft-mkt)
0:00Splunk Inc (01/21 Q4, Aft-mkt)
0:00Vivendi SE (12/20 Q4, Aft-mkt)
8:30Stellantis NV (12/20 Q4)
14:15USA - Změna zaměstnanosti (ADP)
16:00USA - Index ISM ve službách