BERLÍN 26. dubna (zpravodajka ČTK) - Rozšíření Evropské unie
o deset zemí střední Evropy a Středomoří přinese Německu v
příštích deseti letech půl milionu nových pracovních míst. V
Berlíně to dnes prohlásil šéf Sdružení velkoobchodu a
zahraničního obchodu (BGA) Anton F. Börner.
"Rozšíření Evropské unie nabízí naší ekonomice historickou
příležitost povzbudit stagnující ekonomický růst," řekl Börner.
Poukázal na to, že rozšíření unie výrazně zvětší společný
hospodářský prostor a rozšíří pro Německo i možné vývozní trhy.
Peníze z fondů EU vyvolají v nových členských zemích dodatečný
hospodářský růst a v neposlední řadě odpadnou existující obchodní
překážky.
"Prostředky, které od 1. května poplynou ze strukturálních
fondů a peněz určených na společnou zemědělskou politiku, budou
znamenat impulz k ekonomickému růstu," uvedl Börner. Tuto důvěru
odůvodnil minulými rozšířeními EU o Španělsko či Portugalsko.
Německo se kvůli geografické blízkosti novým členům EU bojí
přesunu pracovních míst na východ. Právě geografickou polohu země
ale pokládá šéf BGA za výhodu, a očekává proto každoroční nárůst
vývozu do nových členských zemí o šest až osm procent.
"Díky ekonomickému propojení vzroste i dovoz," míní šéf BGA.
"Dovozy meziproduktů zajistí nejen zachování statisíců pracovních
míst, ale vzniknou i četná nová místa, která zaručí Německu
konkurenceschopnost například vůči asijským konkurentům. Problém
německého pracovního trhu nespočívá ve vývozu pracovních míst na
východ, nýbrž ve slabém ekonomickém růstu země," řekl novinářům.
Podle studie sdružení už nyní působí v přistupujících zemích
46 procent německých podniků. Kromě toho bude rozšíření znamenat
nárůst konkurence, a vyvine tedy tlak na dokončení německých
ekonomických reforem, umenšení byrokracie a zvýšení konkurenční
schopnosti.
O výhodách rozšíření dnes v rozhlasové stanici Norddeutscher
Rundfunk přesvědčoval i obchodní vedoucí Sdružení německých
dopravců (DSLV) Heiner Rogge. "Počítáme s tím, že spediční a
logistický trh jen v Polsku, Česku a v Maďarsku poroste o deset
až 15 procent," řekl. Ocenil, že řada německých spedičních firem
už má v těchto zemích svá zastoupení. Dopravcům pomůže také
odbourání celních kontrol na hranicích s novými zeměmi.
I nákladní dopravci se obávají levnější konkurence z
budoucích členských zemí Evropské unie. V minulosti často jejich
lobby poukazovaly na to, že východní řidiči a dopravci nedodržují
bezpečnostní předpisy a jejich vozy nejsou ve vyhovujícím
technickém stavu. Rogge dnes řekl, že automobily dopravců z
východní Evropy ale odpovídají standardům obvyklým na Západě. "V
tomto ohledu není vůbec žádný důvod k panice," podotkl.
Připustil ale, že v nákladní automobilové dopravě přinese
rozšíření EU také zvýšený boj o podíly na trhu.