Praha (ČTK) - Poslanecká sněmovna dnes v závěrečném čtení schválila vládní novelu zákona o podnikání na kapitálových trzích. Zákon novelizuje povinnosti firem a dalších subjektů, s jejichž cennými papíry se obchoduje na burzách. Norma také umožňuje penzijním fondům zavést poplatek za přechod zákazníka ke konkurenci. Fondy i odborníci regulaci převodu klientů vítají.
Novela nyní zamíří do Senátu. Pokud ji horní komora schválí, dostane ji k podpisu prezident republiky.
Podle schváleného návrhu by informace o emitentech nově měla shromažďovat a zpřístupňovat Česká národní banka. Vláda v novele navrhla mimo jiné zvýšení požadavků na obsah a formu výroční a pololetní zprávy emitenta investičních cenných papírů přijatých k obchodování na regulovaném trhu.
Sněmovna dnes také podpořila návrh rozpočtového výboru, který by měl například penzijním fondům umožnit, aby požadovaly až 800 korun od klientů, kteří se rozhodnout odejít ke konkurenci. Vztahovat se to bude na odchody klientů do pěti let od uzavření smlouvy.
"Zavedení regulace převodů sníží náklady penzijních fondů, což se promítne do budoucího zhodnocení klientů," řekl ČTK mluvčí Penzijního fondu České pojišťovny Petr Brousil. Časté přechody mezi penzijními fondy výrazně zvyšují jejich náklady na distribuci, souhlasil analytik poradenské firmy Broker Consulting Jan Lener.
Po zpoplatnění lze podle něj sice očekávat mírný pokles přechodů klientů mezi fondy, ale stále zůstanou případy, kdy se klienti rozhodnou kvůli nespokojenosti přejít ke konkurenci. Pro ně bude toto opatření znamenat pouze finanční zátěž, podotkl.
Návrh výboru také zakazuje penzijním fondům, aby zájemcům nebo jejich zaměstnavatelům poskytovaly úplaty a výhody, které by porušily povinnost jednat v nejlepším zájmu zájemce. Nesmějí uvádět nepravdivé nebo neúplné informace. Zaměstnavatel nebude smět také ovlivňovat zaměstnance při výběru penzijního fondu.
"Jde o dlouho očekávanou úlevu pro trh penzijního připojištění. Někteří klienti byli kvůli bonusu zaměstnavateli nuceni k přestupu i vícekrát během několika let, což náklady systému významně a zcela zbytečně zvyšovalo,“ reagoval ředitel divize zaměstnaneckých výhod skupiny Fincentrum Pavel Hulák. Samy penzijní fondy prý v poslední době přiznávaly, že vzájemné přetahování klientů je neúnosné. Honba za tržními podíly ale podle něj dlouho bránila v dosažení shody třeba na úrovni Asociace penzijních fondů.