Americká automobilka se dnes pokusí od konkurzního soudu získat povolení k prodeji značné části svých aktiv skupině zájemců, v čele s italskou automobilkou . Dohoda o prodeji by měla být uzavřena mnohem spíše za 30 dní od 30. dubna, kdy firma požádala soud o ochranu před věřiteli, než během 60 dní od stejného data, uvedl pro agenturu Bloomberg nejmenovaný zdroj obeznámený s fakty.
Dohoda o prodeji je pro prakticky jedinou nadějí, jak se vyhnout postupnému rozprodávání společnosti po částech. V současnosti však dohoda zůstává značně kontroverzní a existuje více než stovka námitek k tomuto prodeji, především ze strany dealerů automobilky, držitelů dluhopisů a bývalých zaměstnanců. Dohoda o prodeji by přitom měla být uzavřena do 15. června, jinak hrozí možnost, že by mohl od svého zájmu o koupi ustoupit.
přitom k současnému stavu podnikl dlouhou cestu. Důležitým krokem byla dohoda z konce dubna o umoření podílu 19,9 procent, který v vlastnila německá automobilka , jenž zároveň odpustila Chrysleru půjčky ve výši 1,5 miliardy dolarů. Dohoda tak uvolnila Chrysleru ruce při jednání s italským Fiatem. Zároveň se Fiatu, Chrysleru a americké odborové organizaci United Auto Workers podařilo spolu s americkou vládou dojednat podmínky o ústupcích na mzdách a omezení odvodů do fondu zdravotní péče. Na základě těchto opatření, pak americká automobilka mohla na začátku května přijmout od americké a kanadské vlády záchranný úvěr ve výši 4,5 miliardy dolarů.
K prodeji aktiv Chrysleru italské automobilce se negativně staví především fondy vlastnící ve svých portfoliích dluhopisy automobilky, jako například State Teachers retirement Fund, Indiana State Police Pension Trust a Indiana Major Moves Construction, které dohromady vlastní 42,5 milionu dolarů z celkových 6,9 miliardy dolarů zajištěného dluhu. Společnosti dluhopisy nakoupily v červenci 2008 a zaplatily 43 centů na dlužný dolar.
však s většinou věřitelů dosáhl dohody, podle které odkoupí dluhopisy v poměru 23 centů na dolar. Věřitelé tak celkem obdrží 2 miliardy dolarů. S navrhovaným postupem však nesouhlasí výše uvedené fondy. Jejich právníci viní vládu z neférových snah urychlit proces bankrotu a prodeje Chrysleru, přičemž prý vláda odsouvá stranou práva věřitelů.
Právníci fondů proto minulý týden požádali konkurzního soudce o posunutí termínu slyšení o prodeji, aby oblastní soudy měly čas na rozhodnutí. Oblastní soudce však včera rozhodl, že právní přezkoumání procesu bankrotu Chrysleru není před slyšením o prodeji nutné.
(Zdroj: AP, Bloomberg, Patria)