Představitelé automobilek Group a (38,25 USD, -4,45%) obhajovali na slyšení před senátní obchodní komisí své plány na snížení počtů dealerů automobilů svých značek. Bránili se tak názoru, že s dealery je v rámci zeštíhlování společností zacházeno nečestně.
Dealeři před komisí argumentovali tím, že uzavření části distribuční sítě nepovede k úsporám nákladů, jak uvádějí automobiloví výrobci. Podle dealerů byl navíc krok příliš rychlý a nebral ohled na právní stránku smluvního vztahu mezi dealery a výrobci a proto požadují, aby automobilky dealery za uzavření kompenzovaly.
Předseda senátní komise Rockefeller prohlásil, že „upřímně nevěří, že by společnostem mělo být umožněno použít peníze daňových poplatníků ke své záchraně a přitom ponechat místní dealery a jejich zákazníky, aby se o sebe postarali sami, bez reálného plánu, bez skutečného účinku, bez opravdové pomoci.“
Podle generálního ředitele Fredericka Hendersona a prezidenta automobilky Jimiho Presse je potřeba ukončit smlouvy s 3 400 dealery, aby tak společnosti dosáhly úspory nákladů, zlepšily image značek a znatelně zvýšily prodeje.
Včerejší slyšení bylo, podle deníku Wall Street Journal, zatím posledním signálem, že chce Kongres získat větší vliv na snahy administrativy prezidenta Obamy o záchranu amerického automobilového průmyslu.
Senátor Johanns chce navrhnout novou legislativu, jež by vyžadovala, aby vládní administrativa musela získat souhlas Kongresu, kdykoliv bude chtít využít prostředků z programu TARP, aby pomocí nich převzala podíl v jakékoliv společnosti.
Prezident Obama se nechal slyšet, že nechce, aby byly společnosti a řízeny vládou i když americké ministerstvo financí vlastní významný podíl v obou společnostech. Avšak zákonodárci z obou stran vyjádřili svoje zklamání nad tím, jak omezenou roli v plánech administrativy hrají.
(Zdroj: Wall Street Journal)