Brno (ČTK) - Společnost OKD, Doprava (OKDD) ze skupiny finančníka Zdeňka Bakaly může koupit konkurenční společnost Čechofracht, největší logistickou firmu v Česku. Spojením vznikne skupina s celkovým obratem přes devět miliard Kč. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) fúzi po několika měsících zkoumání schválil, a to bez podmínek a závazků. Na dotaz ČTK to dnes uvedl mluvčí antimonopolního úřadu Kristián Chalupa. Fúzi nedávno schválily i rakouské a slovenské úřady.
O souhlas ovládnout Čechofracht požádala společnost BXR Logistics se sídlem v nizozemském Amsterodamu v květnu. Firma patří do Bakalovy skupiny RPG. BXR Logistics je stoprocentním vlastníkem firmy (177,5 CZK, 3,77%) Transportation, která je jediným majitelem OKDD. Bakala koupí získá významný podíl na tuzemském trhu železniční dopravy, námořní, letecké a železniční spedice a logistiky.
Rozhodnutí ÚOHS zatím nenabylo právní moci, uvedl Chalupa. Základní lhůta pro rozhodnutí je měsíc, v případě komplikací ji může prodloužit. V tomto případě ÚOHS rozhodl až po čtyřech měsících. "Během úvodní části šetření úřad na základě několika stížností pojal obavu z toho, že by spojení mohlo vyústit v podstatné narušení hospodářské soutěže," uvedl mluvčí.
Činnost obou firem v ČR se podle ÚOHS překrývá zejména v oblasti poskytování logistických služeb. Úřad zaměřil svou pozornost mimo jiné i na oblast přepravy a zasilatelství hnědého uhlí. V něm bude mít subjekt vzniklý fúzí významné postavení. Toho se také týkaly stížnosti, které ÚOHS obdržel a jimž nakonec nevyhověl. Mladá fronta Dnes již v květnu uvedla, že proti fúzi protestují obchodníci s uhlím.
Důvodem je, že v této oblasti trhu působí mnoho konkurenčních firem. Odběrateli těchto služeb jsou pak podle Chalupy společnosti z oblasti výroby elektřiny, ocelářství či chemického průmyslu, které mají silnou vyjednávací pozici. "Mohou tak na případnou změnu cen reagovat přechodem k alternativnímu dopravci," míní mluvčí.
OKD, Doprava je po Českých drahách druhým největším železničním přepravcem v zemi. Loňské tržby vystoupaly na 4,7 miliardy korun a provozní zisk dosáhl 220 milionů.
Čechofracht působí na trhu mezinárodní přepravy od roku 1952, především v mezinárodním zasilatelství, námořní a železniční spedici, letecké přepravě, logistice a skladování. Součástí skupiny jsou železniční cargo operátor SPEDI-TRANS Praha, dále silniční nákladní dopravce BlueTrucks a specializovaná společnost pro pronájem a údržbu cisteren VADS. Skupina Čechofracht dosáhla podle předběžných hospodářských výsledků v roce 2008 tržeb přibližně 5,1 miliardy Kč a provozního zisku přes 200 milionů korun.