Sezónně očištěné tržby vzrostly v červnu v maloobchodě včetně motoristického segmentu meziměsíčně reálně o 3,1 % a meziročně o 5,2 %. Meziroční vývoj tržeb bez očištění o 6,6 % byl ovlivněn zejména výrazným růstem prodeje motorových vozidel, prodej nepotravinářského zboží byl nejvyšší od března 2009. Odhad trhu dle konsensu Bloomberg počítal s růstem jen o 1,4 % po předchozích růstu tržeb o 3,1 %.
Po očištění o sezónní vlivy, kalendářní a pracovní dny se tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu v červnu zvýšily meziměsíčně reálně o 3,1 % a meziročně o 5,2 %. Na celkovém meziročním přírůstku tržeb bez očištění o 6,6 % se nejvíce podílely při stejném počtu pracovních dní letos i loni tržby za prodej a opravy motorových vozidel, jejichž příspěvek k růstu představoval 5,6 p.b.
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) se zvýšily meziměsíčně reálně o 6,7 % a meziročně o 17,0 %. Neočištěné tržby vzrostly meziročně o 18,7 %, v tom za prodej motorových vozidel se zvýšily o 22,1 % a za opravy klesly o 0,5 %. Prodej motorových vozidel rostl již několik měsíců, jednou z příčin ovlivňujících zejména podnikatelskou sféru byl nejspíše blížící se konec (červen 2010) zrychleného odepisování hmotného majetku. Svědčí o tom i vysoké nárůsty registrací nových osobních automobilů (o 13,8 %), zejména však nákladních automobilů (o 34,2 %) a autobusů (o 46,8 %).
V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) se sezónně očištěné tržby zvýšily meziměsíčně reálně o 1,6 % a meziročně o 0,6 %. Sezónně neočištěné tržby vzrostly meziročně o 1,4 %, což bylo nejvíce od prosince 2008. Za nepotravinářské zboží se zvýšily o 2,2 % (nejvíce od března 2009) a za potraviny o 1,4 %, za pohonné hmoty naopak klesly o 1,2 %.
Největší podíl na přírůstku tržeb v maloobchodě celkem měl maloobchod s převahou potravin, nápojů a tabákových výrobků v nespecializovaných prodejnách (+ 0,7 p.b.). Nejrychleji rostly tržby za prodej textilu a obuvi (o 10,0 %), prodej přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 7,6 %) a počítačového a komunikačního zařízení (o 7,1 %). Dařilo se i specializovanému maloobchodu s výrobky pro domácnost (např. s elektrospotřebiči, nábytkem a souvisejícími výrobky, sklem a potřebami pro kutily (růst o 2,4 %) a s výrobky pro kulturu a rekreaci (o 2,1 %). Naopak pokles zaznamenal především maloobchod mimo prodejny, stánky a trhy (o 6,6 %), prodej použitého zboží (o 6,5 %), potravin ve specializovaných prodejnách (o 5,9 %) a farmaceutického a zdravotnického zboží (o 4,4 %).
(Zdroj: ČSÚ)
Analytický komentář Patrie bude následovat.