Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
V jednoduchosti je síla

V jednoduchosti je síla

20.01.2011 9:27
Autor: Petr Žabža, Patria Online

Nejspíše se shodneme, že současný „západní“ spotřebitel trpí mnoha věcmi, úzká nabídka konzumního zboží však mezi ně nepochybně nepatří. Právě naopak – v konkurenci desítek až stovek výrobců relativně podobných produktů je stále těžší nalézt pevnou půdu pod nohama a to správné „místo na slunci“. Firmy a jejich marketingová oddělení proto vymýšlí stále komplikovanější techniky, jak zaujmout zákazníka. Mnohdy s prokazatelně více než pochybným výsledkem.

Existuje však minimálně jedna společnost, která si uvědomila základní pravdu – zákazník nehodnotí produkty firmy na základě jejich ceny nebo snad dokonce užitné hodnoty, ale na pozadí emocí, které daná firma evokuje. A začala si proto velmi pečlivě hlídat, jak na svého zákazníka působí.

Na její domovské internetové stránce proto o firmě nebo jejích produktech nenajdete jediné křivé slovo. Právě naopak, cíleně si vybírá a publikuje pouze ty recenze a posudky, které pro její produkty vyznívají více než pochvalně. A pokud už se nějaký problém vyskytne, velmi rychle jej odstraní a nakonec možná obratně využije ve svůj vlastní prospěch. Vizuální reklamy na vyráběné produkty působí střízlivým dojmem, akcentují výrobek a jeho funkčnost, uvozují jeho užitečnost pro konečného spotřebitele. Použití a obsluha si zakládá na jednoduchosti a uživatelské „přítulnosti“. Stačí vlastně jenom vyjmout daný produkt z relativně skromného obalu, zasunout do zásuvky či nabít baterii a můžete jej začít ihned používat.

Kromě uživatelského komfortu si však společnost zakládá také na inovativnosti. Když už si spotřebitelé a investoři říkají, že nemůže ničím překvapit, znovu je vyvede z omylu. Její primární snahou je (kromě zvyšování hodnoty akcií, to je přirozené) hlavně řešení problémů svých klientů – ať už těch reálných nebo těch, o kterých možná sami ani nevědí. Velmi časti vezme obyčejnou věc, obrátí jí vzhůru nohama a nabídne produkt nebo službu, po kterých odběratelé šílí. Design jejích produktů je krystalicky jednoduchý a nenechává mnoho prostoru pro zbytečnosti. Kombinace co nejvyššího výkonu při co nejnižší spotřebě energie je jedním z předních parametrů v procesu designu každého nového produktu. Zástupy spotřebitelů, konkurentů či pouze nezasvěcených pozorovatelů se dělí na dvě skupiny – ta první firmu a její produkty miluje, ta druhá ji a cokoliv, co vyrobí, nenávidí. Její tržní hodnota se však v loňském roce – měřeno cenou akcií – zvýšila o více jak 50 % a z pohledu tržní kapitalizace předstihla svého odvěkého rivala. Její duchovní otec a výkonný ředitel patří mezi největší boháče planety a přesto má plat jen jeden dolar. V loňském roce se zotavil z operace slinivky a stihnul inovovat segment trhu, nad kterým velká většina konkurence dávno zlomila hůl. Logo firmy je ve tvaru mírně okousaného jablka a ta firma se jmenuje Apple.

Je docela dobře možné, že se Apple v příštích letech nebude dařit tak jako dosud, ale jejich marketingový a prodejní model zatím funguje téměř bezchybně. Nejspíše proto, že v jednoduchosti je opravdu síla…

Připraveno pro tištěnou verzi Lidových novin


Váš názor
  •  
    20.01.2011 15:09

    To, jak si SJ, jak je známo, pečlivě hraje se všemi detaily, je vidět i na výborném načasování ohlášení jeho odchodu na zdravotní dovolenou chvíli před vyhlášením (dobrých) výsledků... ;-)
    Kalka.
  • Co nám chtěl básník říci?
    20.01.2011 12:00

    Proč tedy na písečku počítačové techniky vítězí Microsoft? (Tedy doufám, že vítětí). Ta bižuterie o které marketingoví bossové prohlašují, že vystřídá desktopy a laptopy vyšumí stejně jako vyšuměly tranzistoráky a další marketingové nápady. Jedna bižuterie vystřídá druhou a co zůstane aspoň pro mě, budou výkonné a čím dál výkonnější počítače s velkou obrazovkou. Dokonce si myslím, že v tom boji o trh počítačů si Appl vyhodnotil svoje možnosti a obsadil ten segment trhu o který MS neusiloval. Zdraví B007
    bolševik007
    • Re: Co nám chtěl básník říci?
      24.01.2011 14:28

      Boj o trh stolných počítačov Apple prehral už pred 20 rokmi - a vlastnou marketingovou chybou. Keby neboli Macy tak predražené, keby ich boli ponúkli za rovnaké peniaze ako PC s Windows, tak je dnes MS zabudnutý. Mohli obsadiť celý trh a nebolo by o čom. Preto teraz rieši tie "hračičky" na ktoré ale zákazníci stoja frontu ako my na pomaranče v 80. rokoch.
      jupo
Aktuální komentáře
01.07.2022
22:06Pozitivní závěr chmurného týdne, Meta -0,76 %  
18:38Vstup Coloseum na burzu: Odpovídá CEO Jan Mužátko a Q&A. Zhlédněte záznam webináře!
17:33Ani závěr týdne kvůli datům není zelený  
17:01Index ISM podpořil sázky na recesi a pokles sazeb  
16:56Atlanta věští pokles, akcie jsou naladěny trochu jinak
16:20Newsweek: Ruská ekonomika se hroutí, ukazují nová statistická data
15:32Schodek státního rozpočtu ke konci června klesl na 183 miliard Kč
15:16Jak se Meta přemístila z růstových do hodnotových ETF
14:55UNIMEX GROUP, uzavřený investiční fond, a. s.: Oznámení o provedení zápisu fúze ve veřejném rejstříku
13:38Recese straší trhy. Investoři prchají jak z akcií, tak z dluhopisů
12:21Děkujeme za přízeň! Patria opět mezi oceněnými brokery soutěže Zlatá koruna 2022
11:43Akcie se snaží zvedat, ale evropská inflace byla vyšší a rizikem je americké ISM  
11:23Inflace v eurozóně v červnu opět překonala rekord, zrychlila na 8,6 procenta
11:10Perly týdne: Medvědí trhy nekončí učebnicově, naše reality mezi nejnafouknutějšími na světě
10:53Podmínky v průmyslu se v červnu poprvé od srpna 2020 zhoršily
9:37Evropská unie v červnu poprvé dovezla více plynu ve formě LNG z USA než skrze plynovody z Ruska
9:14Rozbřesk: Technická stagflace je oč tu teď běží. Dlouhé úrokové sazby kolabují
8:52Evropa načne nové pololetí negativně, ČEZ bez nároku na dividendu  
8:40Bloomberg: Ukrajina uvažuje o možnosti restrukturalizace dluhu
8:37Nový guvernér ČNB Michl: Prioritou bude snížení inflace

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
1:50JP - Index podnikatelské aktivity Tankan
3:45Čína - PMI v průmyslu Caixin
9:30CZ - PMI v průmyslu
9:55DE - PMI v průmyslu
10:00EMU - PMI v průmyslu
10:30UK - PMI v průmyslu
11:00EMU - Inflace, předběžný odhad, y/y
16:00USA - Index ISM v průmyslu