Emisní povolenky, které Evropský soudní dvůr (ESD) ve středu umožnil začlenit do systému letecké dopravy, za jediný den zdražily letenky až o devadesát dolarů (skoro 1800 korun). Ve čtvrtek o tom informovaly všechny významné americké ekonomické deníky.
Evropský soudní dvůr (ESD) o možnosti zahrnout od 1. ledna 2012 do systému emisních povolenek Evropské unie všechny letecké společnosti využívající evropská letiště, rozhodl ve středu. Ve čtvrtek už byl zaznamenán první růst cen letenek do Evropy. Zdražení v některých případech dosáhlo až 90 dolarů (1764 korun), informovala ve čtvrtek agentura Reuters.
Podle Mika Milleara, viceprezidenta Amerického leteckého institutu, mohou kvůli unijní úpravě transatlantické lety zdražit o sedmdesát až devadesát dolarů vzhledem k současným cenám ropy. Společnost Virgin Atlantic Airways ve čtvrtek sdělila, že se nevyhne přesunu části nákladů na zákazníky.
ESD svým rozhodnutím zamítl žalobu amerických aerolinií, podle níž EU rozšířením platnosti systému povolenek údajně porušuje mezinárodní právo. Skupina Airlines for America v návaznosti na rozhodnutí soudu uvedla, že zváží další právní možnosti. Podle této skupiny může unijní systém emisních povolenek stát americké letecké společnosti v letech 2012 až 2020 odhadem 3,1 miliardy dolarů (60,7 miliardy korun).
Rozhodnutí ESD se okamžitě projevilo na poklesu akcií amerických leteckých společností. Letecký sektor však také současně zasáhla americká vládní úprava, která nově požaduje více odpočinku pro piloty, což povede k dodatečným nákladům ve výši 297 milionů dolarů v příštích deseti letech.
Podle leteckého analytika Raye Neidla je evropský krok negativním precedentem, kdy jeden region nastavuje vlastní pravidla leteckého průmyslu. "Je to nepříjemné, že jedna část světa si zavádí tato pravidla. Historicky svět spíše spolupracoval na globálních pravidlech a nařízeních," konstatoval Neidl.
Zatímco dopravci zvažují možnosti reakce na novou úpravu, analytici soudí, že by bylo složité se jí snažit vyhnout. Podle listu The Wall Street Journal ale zvažuje například dodavatelská společnost United Parcel Service Inc (UPS) změnu letových tras do Evropy, například přes Bombaj. Šéf UPS Mitch Nichols však zatím nepotvrdil, jakou cestou se společnost bude ubírat.
Eventuální změny tras závisejí do značné míry na cenách ropy, které ve středu vzrostly na 99 dolarů za barel. To změnám tras podle Kevina Sterlinga, analytika společnosti BB&T Capital Markets příliš nenahrává.
"Až v případě, že by klesly ceny ropy, by mělo přeplánování cest smysl," soudí Sterling. Americké společnosti v evropském kroku spatřují spíš způsob řešení současné finanční krize, nikoli čistě ekologické gesto.