Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Cesta Volkswagenu na vrchol povede přes Čínu. Sveze se i Škoda

Cesta Volkswagenu na vrchol povede přes Čínu. Sveze se i Škoda

26.11.2012 17:25
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Volkswagen má už delší dobu ambiciózní cíl. Německý koncern, pod nějž patří značky Audi, Seat, Bentley nebo tuzemská Škoda, se chce do roku 2018 stát největší automobilkou na světě, a předstihnout tak konkurenční Toyotu a General Motors (GM). Pohled na mapu nejperspektivnějších odbytišť naznačuje, že cesta Volkswagenu ke globální hegemonii musí nevyhnutelně vést přes Čínu, dnes největší automobilový trh.

Německá skupina vstoupila na čínský trh jako jedna z prvních už v roce 1984 a se 2,26 miliony prodaných aut za loňský rok je zde stále prominentním zahraničním výrobcem. Zaostává ale za americkým koncernem GM, který loni v Číně prodal 2,55 milionu vozů. Význam čínského trhu pro Volkswagen dokládá skutečnost, že za prvních devět měsíců letošního roku se jeho prodeje v Číně na celosvětovém odbytu skupiny podílely z 29 %. Management za celý letošní rok v Číně počítá s růstem prodejů o 10 %, v příštím roce pak o 9 %. Akcie skupiny letos na burze posílily o 35 %.

Volkswagen se ze začátku svého působení v Číně zaměřoval na větší, bohatší a rozvinutější města u pobřeží. Nyní se vydává dál, hluboko do vnitrozemí, kde řada lidí teprve čeká na své první auto. Posílení pozic v odlehlých regionech na západě země je hlavním úkolem pro novopečeného výkonného ředitele čínské divize Volkswagenu Jochema Heizmanna. Je to poprvé, co manažer Volkswagenu v Číně zasedá v představenstvu celé skupiny, což má nejdůležitější divizi přinést flexibilitu.

V sázce je hodně. Čínský trh, který se na pozici světové jedničky dostal už před několika lety, by podle konzultantské společnosti IHS Automotive měl do roku 2015 předhonit Spojené státy, Japonsko a Německo dohromady. Růst významu čínského trhu umocní stagnace Evropy, která pokračuje už čtvrtým rokem. Na domácím trhu v Německu skupina prodá kolem 1 milionu vozů ročně.

Volkswagen hodlá svoje pozice posílit obrovským investičním programem, který by měl zastínit konkurenční plány. Do tří let hodlají jednotlivé značky skupiny v Číně na kapitálových investicích vložit 12,6 mld. USD. GM pro roky 2010-2015 počítá s investicemi v rozsahu 7 mld. USD. Němci se hodlají zaměřit na zákazníky pořizující si první vůz, kteří ještě nemají vypěstovaný vztah k žádné značce.

Získat věrnou klientelu, která se bude vracet, nebude snadné. „Čínští spotřebitelé jsou notoricky neloajální,“ tvrdí Bill Russo, šéf pekingské konzultantské společnosti Synergistics. Výzvou pro Volkswagen podle něj bude udržení dobré péče o zákazníka a rozšíření přítomnosti v rychleji rostoucích regionech. Podle odhadů McKinsey dosáhne podíl menších čínských měst na celkovém trhu do konce dekády 60 %, oproti současným 40 %. Odbyt v tzv. městech třetí a čtvrté úrovně by měl v následujících letech růst 10% meziročním tempem, zatímco v Pekingu a Šanghaji se počítá se 4% expanzí.

V rámci společných podniků s čínskými automobilkami SAIC Motor a China FAW nyní Volkswagen provozuje či plánuje vystavět 11 továren. Do roku 2018 by se celková kapacita těchto výrobních linek měla dostat na 4 miliony aut ročně. FAW nyní s Němci vyjednává o prodloužení partnerství. V rámci joint venture spolu firmy vyrábí sedan Jetta a luxusní model Audi A6L, který byl kvůli zvýšení atraktivity pro Číňany prodloužen.

Čínská expanze Volkswagenu bude v budoucnu také hlavním tahounem růstu tuzemské Škody. Ta v Číně za prvních devět měsíců zaznamenala meziroční růst odbytu o 6,8 % na 181 900 vozů. Říše středu se pro mladoboleslavskou automobilku stala nejdůležitějším trhem v roce 2010, tři roky po zahájení lokální výroby. 

 
(Zdroje: Bloomberg, YahooFinance)


Čtěte více:

Volkswagen investuje do 2015 rekordních 50,2 miliardy eur
23.11.2012 13:37
Největší evropská automobilka Volkswagen investuje v příštích třech le...

Váš názor
  •  
    26.11.2012 19:10

    Díky za perfektní článek. Je jasné,že VW ví, kudy vede cesta na vrchol a systematicky to realizuje.
    Bill
Aktuální komentáře
26.09.2021
8:56Víkendář: U dlouhých hodin v práci skutečně platí, že méně je více
25.09.2021
9:19Víkendář: Bouře na železné rudě, co hliník a měď?
24.09.2021
22:12Nevýrazný závěr týdne v USA  
17:46Je už tahle hra u konce?
17:01Akcie se snaží setřást dvojitý čínský zásah, dluhopisy dál pod tlakem  
16:52PPF Financial Holdings a.s.: IFRS konsolidované výsledky za první pololetí 2021
16:02Pavol Mokoš: Signál k dalšímu postupu ČEZu a dividendově zajímavá KB
15:20Čínská centrální banka označila veškeré kryptoměnové transakce za nezákonné
15:08Hypoteční banka, a.s.: Oznámení o zveřejnění pololetní zprávy a výplatě úrokových výnosů CZ0002001266 a CZ0002001308
14:10Komentář: Tržby Costco rostou spolu s inflací  
13:41Nikdo neví, jak to s elektromobily skončí, Musk a Peking se vzájemně potřebují, říká expert z Morgan Stanley
12:11Dodavatelské řetězce snižují výhled Nike (komentář analytika)  
12:05Perly týdne: Ropa k 80 – 90 dolarům, příklon k aktivnímu investování a kauza Evergrande
11:50ČTÚ chystá kvůli omezené konkurenci regulaci trhu mobilních dat
11:05Čínská Evergrande zmeškala termín pro uhrazení úroků z dluhopisů
10:56Návrat starých obav, akcie obracejí dolů, výnosy dluhopisů v Evropě dál stoupají  
10:26Čínské zpomalení ropu (zatím) netrápí  
10:12Daimler uzavře bateriovou alianci s koncerny Stellantis a Totalenergies
9:18Rozbřesk: O víkendu klíčové německé volby a koruna vyhlíží ČNB
9:11Důvěra v ekonomiku v září potřetí za sebou klesla

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data