má už delší dobu ambiciózní cíl. Německý koncern, pod nějž patří značky , Seat, Bentley nebo tuzemská Škoda, se chce do roku 2018 stát největší automobilkou na světě, a předstihnout tak konkurenční Toyotu a (GM). Pohled na mapu nejperspektivnějších odbytišť naznačuje, že cesta ke globální hegemonii musí nevyhnutelně vést přes Čínu, dnes největší automobilový trh.
Německá skupina vstoupila na čínský trh jako jedna z prvních už v roce 1984 a se 2,26 miliony prodaných aut za loňský rok je zde stále prominentním zahraničním výrobcem. Zaostává ale za americkým koncernem , který loni v Číně prodal 2,55 milionu vozů. Význam čínského trhu pro dokládá skutečnost, že za prvních devět měsíců letošního roku se jeho prodeje v Číně na celosvětovém odbytu skupiny podílely z 29 %. Management za celý letošní rok v Číně počítá s růstem prodejů o 10 %, v příštím roce pak o 9 %. Akcie skupiny letos na burze posílily o 35 %.
se ze začátku svého působení v Číně zaměřoval na větší, bohatší a rozvinutější města u pobřeží. Nyní se vydává dál, hluboko do vnitrozemí, kde řada lidí teprve čeká na své první auto. Posílení pozic v odlehlých regionech na západě země je hlavním úkolem pro novopečeného výkonného ředitele čínské divize Jochema Heizmanna. Je to poprvé, co manažer v Číně zasedá v představenstvu celé skupiny, což má nejdůležitější divizi přinést flexibilitu.
V sázce je hodně. Čínský trh, který se na pozici světové jedničky dostal už před několika lety, by podle konzultantské společnosti IHS Automotive měl do roku 2015 předhonit Spojené státy, Japonsko a Německo dohromady. Růst významu čínského trhu umocní stagnace Evropy, která pokračuje už čtvrtým rokem. Na domácím trhu v Německu skupina prodá kolem 1 milionu vozů ročně.
hodlá svoje pozice posílit obrovským investičním programem, který by měl zastínit konkurenční plány. Do tří let hodlají jednotlivé značky skupiny v Číně na kapitálových investicích vložit 12,6 mld. USD. pro roky 2010-2015 počítá s investicemi v rozsahu 7 mld. USD. Němci se hodlají zaměřit na zákazníky pořizující si první vůz, kteří ještě nemají vypěstovaný vztah k žádné značce.
Získat věrnou klientelu, která se bude vracet, nebude snadné. „Čínští spotřebitelé jsou notoricky neloajální,“ tvrdí Bill Russo, šéf pekingské konzultantské společnosti Synergistics. Výzvou pro podle něj bude udržení dobré péče o zákazníka a rozšíření přítomnosti v rychleji rostoucích regionech. Podle odhadů McKinsey dosáhne podíl menších čínských měst na celkovém trhu do konce dekády 60 %, oproti současným 40 %. Odbyt v tzv. městech třetí a čtvrté úrovně by měl v následujících letech růst 10% meziročním tempem, zatímco v Pekingu a Šanghaji se počítá se 4% expanzí.
V rámci společných podniků s čínskými automobilkami SAIC Motor a China FAW nyní provozuje či plánuje vystavět 11 továren. Do roku 2018 by se celková kapacita těchto výrobních linek měla dostat na 4 miliony aut ročně. FAW nyní s Němci vyjednává o prodloužení partnerství. V rámci joint venture spolu firmy vyrábí sedan Jetta a luxusní model A6L, který byl kvůli zvýšení atraktivity pro Číňany prodloužen.
Čínská expanze bude v budoucnu také hlavním tahounem růstu tuzemské Škody. Ta v Číně za prvních devět měsíců zaznamenala meziroční růst odbytu o 6,8 % na 181 900 vozů. Říše středu se pro mladoboleslavskou automobilku stala nejdůležitějším trhem v roce 2010, tři roky po zahájení lokální výroby.
(Zdroje: Bloomberg, YahooFinance)