Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Cesta Volkswagenu na vrchol povede přes Čínu. Sveze se i Škoda

Cesta Volkswagenu na vrchol povede přes Čínu. Sveze se i Škoda

26.11.2012 17:25
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Volkswagen má už delší dobu ambiciózní cíl. Německý koncern, pod nějž patří značky Audi, Seat, Bentley nebo tuzemská Škoda, se chce do roku 2018 stát největší automobilkou na světě, a předstihnout tak konkurenční Toyotu a General Motors (GM). Pohled na mapu nejperspektivnějších odbytišť naznačuje, že cesta Volkswagenu ke globální hegemonii musí nevyhnutelně vést přes Čínu, dnes největší automobilový trh.

Německá skupina vstoupila na čínský trh jako jedna z prvních už v roce 1984 a se 2,26 miliony prodaných aut za loňský rok je zde stále prominentním zahraničním výrobcem. Zaostává ale za americkým koncernem GM, který loni v Číně prodal 2,55 milionu vozů. Význam čínského trhu pro Volkswagen dokládá skutečnost, že za prvních devět měsíců letošního roku se jeho prodeje v Číně na celosvětovém odbytu skupiny podílely z 29 %. Management za celý letošní rok v Číně počítá s růstem prodejů o 10 %, v příštím roce pak o 9 %. Akcie skupiny letos na burze posílily o 35 %.

Volkswagen se ze začátku svého působení v Číně zaměřoval na větší, bohatší a rozvinutější města u pobřeží. Nyní se vydává dál, hluboko do vnitrozemí, kde řada lidí teprve čeká na své první auto. Posílení pozic v odlehlých regionech na západě země je hlavním úkolem pro novopečeného výkonného ředitele čínské divize Volkswagenu Jochema Heizmanna. Je to poprvé, co manažer Volkswagenu v Číně zasedá v představenstvu celé skupiny, což má nejdůležitější divizi přinést flexibilitu.

V sázce je hodně. Čínský trh, který se na pozici světové jedničky dostal už před několika lety, by podle konzultantské společnosti IHS Automotive měl do roku 2015 předhonit Spojené státy, Japonsko a Německo dohromady. Růst významu čínského trhu umocní stagnace Evropy, která pokračuje už čtvrtým rokem. Na domácím trhu v Německu skupina prodá kolem 1 milionu vozů ročně.

Volkswagen hodlá svoje pozice posílit obrovským investičním programem, který by měl zastínit konkurenční plány. Do tří let hodlají jednotlivé značky skupiny v Číně na kapitálových investicích vložit 12,6 mld. USD. GM pro roky 2010-2015 počítá s investicemi v rozsahu 7 mld. USD. Němci se hodlají zaměřit na zákazníky pořizující si první vůz, kteří ještě nemají vypěstovaný vztah k žádné značce.

Získat věrnou klientelu, která se bude vracet, nebude snadné. „Čínští spotřebitelé jsou notoricky neloajální,“ tvrdí Bill Russo, šéf pekingské konzultantské společnosti Synergistics. Výzvou pro Volkswagen podle něj bude udržení dobré péče o zákazníka a rozšíření přítomnosti v rychleji rostoucích regionech. Podle odhadů McKinsey dosáhne podíl menších čínských měst na celkovém trhu do konce dekády 60 %, oproti současným 40 %. Odbyt v tzv. městech třetí a čtvrté úrovně by měl v následujících letech růst 10% meziročním tempem, zatímco v Pekingu a Šanghaji se počítá se 4% expanzí.

V rámci společných podniků s čínskými automobilkami SAIC Motor a China FAW nyní Volkswagen provozuje či plánuje vystavět 11 továren. Do roku 2018 by se celková kapacita těchto výrobních linek měla dostat na 4 miliony aut ročně. FAW nyní s Němci vyjednává o prodloužení partnerství. V rámci joint venture spolu firmy vyrábí sedan Jetta a luxusní model Audi A6L, který byl kvůli zvýšení atraktivity pro Číňany prodloužen.

Čínská expanze Volkswagenu bude v budoucnu také hlavním tahounem růstu tuzemské Škody. Ta v Číně za prvních devět měsíců zaznamenala meziroční růst odbytu o 6,8 % na 181 900 vozů. Říše středu se pro mladoboleslavskou automobilku stala nejdůležitějším trhem v roce 2010, tři roky po zahájení lokální výroby. 

 
(Zdroje: Bloomberg, YahooFinance)


Čtěte více:

Volkswagen investuje do 2015 rekordních 50,2 miliardy eur
23.11.2012 13:37
Největší evropská automobilka Volkswagen investuje v příštích třech le...

Váš názor
  •  
    26.11.2012 19:10

    Díky za perfektní článek. Je jasné,že VW ví, kudy vede cesta na vrchol a systematicky to realizuje.
    Bill
Aktuální komentáře
23.06.2025
15:50ČEZ, a.s.: Tomáš Pleskač nadále členem představenstva ČEZ
15:11Morgan Stanley: Geopolitické výprodeje bývají krátké, klíčová bude cena ropy
13:27Týdenní výhled: Americký útok na Írán trhy příliš nezasáhl a ČNB sazby nezmění  
13:16Americký útok trhy příliš nerozrušil, ropa jen lehce v plusu  
11:53Tesla v tichosti spustila službu robotaxi pro vyvolené. Musk ale slibuje rychlou expanzi
10:48Ekonomika eurozóny stagnuje, lepší zprávy z Německa
10:10Ropa je po americkém útoku na íránská jaderná zařízení na pětiměsíčním maximu
9:16J&T ARCH INVESTMENTS SICAV, a.s.: Shrnutí výsledků fondu ve 1Q 2025
9:01Rozbřesk: Růst cen nemovitostí zrychluje, kdy začne narážet na slabší poptávku?
8:43ČEZ rozhodne o dividendě, Teherán hrozí uzavřením Hormuzu a futures v červeném  
6:01Přísná pravidla pro velké banky. Rozvolnění by mohlo pomoci dluhopisovému trhu
22.06.2025
9:23Víkendář: Pohled Tima Taylora, jak "správně" zdanit kapitálové zisky
21.06.2025
16:21Investor Ken Griffin pro Bloomberg o školství, Miami a Trumpových clech
8:56Víkendář: Co když Čína přesměruje své exporty do Evropy?
20.06.2025
17:48Evropa mířící do učebnicové rovnováhy, Fed rezignuje na inflační cíl?
17:15EU zvyšuje limit úvěrů EIB na 100 miliard eur, posílí obranný průmysl
16:50ArcelorMittal ruší plán na výrobu ekologické ocele v Německu kvůli drahé energii
16:45Akciové trhy rostou navzdory konfliktu Izraele a Íránu  
16:10Meta zvyšuje sázky na budoucnost AI. Investoři zvažují, kam až mohou její akcie růst
14:37TOMA, a.s. - Zpráva z valné hromady konané 20. června 2025

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data