Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Cesta Volkswagenu na vrchol povede přes Čínu. Sveze se i Škoda

Cesta Volkswagenu na vrchol povede přes Čínu. Sveze se i Škoda

26.11.2012 17:25
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Volkswagen má už delší dobu ambiciózní cíl. Německý koncern, pod nějž patří značky Audi, Seat, Bentley nebo tuzemská Škoda, se chce do roku 2018 stát největší automobilkou na světě, a předstihnout tak konkurenční Toyotu a General Motors (GM). Pohled na mapu nejperspektivnějších odbytišť naznačuje, že cesta Volkswagenu ke globální hegemonii musí nevyhnutelně vést přes Čínu, dnes největší automobilový trh.

Německá skupina vstoupila na čínský trh jako jedna z prvních už v roce 1984 a se 2,26 miliony prodaných aut za loňský rok je zde stále prominentním zahraničním výrobcem. Zaostává ale za americkým koncernem GM, který loni v Číně prodal 2,55 milionu vozů. Význam čínského trhu pro Volkswagen dokládá skutečnost, že za prvních devět měsíců letošního roku se jeho prodeje v Číně na celosvětovém odbytu skupiny podílely z 29 %. Management za celý letošní rok v Číně počítá s růstem prodejů o 10 %, v příštím roce pak o 9 %. Akcie skupiny letos na burze posílily o 35 %.

Volkswagen se ze začátku svého působení v Číně zaměřoval na větší, bohatší a rozvinutější města u pobřeží. Nyní se vydává dál, hluboko do vnitrozemí, kde řada lidí teprve čeká na své první auto. Posílení pozic v odlehlých regionech na západě země je hlavním úkolem pro novopečeného výkonného ředitele čínské divize Volkswagenu Jochema Heizmanna. Je to poprvé, co manažer Volkswagenu v Číně zasedá v představenstvu celé skupiny, což má nejdůležitější divizi přinést flexibilitu.

V sázce je hodně. Čínský trh, který se na pozici světové jedničky dostal už před několika lety, by podle konzultantské společnosti IHS Automotive měl do roku 2015 předhonit Spojené státy, Japonsko a Německo dohromady. Růst významu čínského trhu umocní stagnace Evropy, která pokračuje už čtvrtým rokem. Na domácím trhu v Německu skupina prodá kolem 1 milionu vozů ročně.

Volkswagen hodlá svoje pozice posílit obrovským investičním programem, který by měl zastínit konkurenční plány. Do tří let hodlají jednotlivé značky skupiny v Číně na kapitálových investicích vložit 12,6 mld. USD. GM pro roky 2010-2015 počítá s investicemi v rozsahu 7 mld. USD. Němci se hodlají zaměřit na zákazníky pořizující si první vůz, kteří ještě nemají vypěstovaný vztah k žádné značce.

Získat věrnou klientelu, která se bude vracet, nebude snadné. „Čínští spotřebitelé jsou notoricky neloajální,“ tvrdí Bill Russo, šéf pekingské konzultantské společnosti Synergistics. Výzvou pro Volkswagen podle něj bude udržení dobré péče o zákazníka a rozšíření přítomnosti v rychleji rostoucích regionech. Podle odhadů McKinsey dosáhne podíl menších čínských měst na celkovém trhu do konce dekády 60 %, oproti současným 40 %. Odbyt v tzv. městech třetí a čtvrté úrovně by měl v následujících letech růst 10% meziročním tempem, zatímco v Pekingu a Šanghaji se počítá se 4% expanzí.

V rámci společných podniků s čínskými automobilkami SAIC Motor a China FAW nyní Volkswagen provozuje či plánuje vystavět 11 továren. Do roku 2018 by se celková kapacita těchto výrobních linek měla dostat na 4 miliony aut ročně. FAW nyní s Němci vyjednává o prodloužení partnerství. V rámci joint venture spolu firmy vyrábí sedan Jetta a luxusní model Audi A6L, který byl kvůli zvýšení atraktivity pro Číňany prodloužen.

Čínská expanze Volkswagenu bude v budoucnu také hlavním tahounem růstu tuzemské Škody. Ta v Číně za prvních devět měsíců zaznamenala meziroční růst odbytu o 6,8 % na 181 900 vozů. Říše středu se pro mladoboleslavskou automobilku stala nejdůležitějším trhem v roce 2010, tři roky po zahájení lokální výroby. 

 
(Zdroje: Bloomberg, YahooFinance)


Čtěte více:

Volkswagen investuje do 2015 rekordních 50,2 miliardy eur
23.11.2012 13:37
Největší evropská automobilka Volkswagen investuje v příštích třech le...

Váš názor
  •  
    26.11.2012 19:10

    Díky za perfektní článek. Je jasné,že VW ví, kudy vede cesta na vrchol a systematicky to realizuje.
    Bill
Aktuální komentáře
02.04.2020
22:01S&P 500 roste, ropa letí
17:50Černá labuť a černá korporátní nula
17:35Akcie přečkaly americká data a Trump posílá ropu dál nahoru  
17:17Bezprecedentní kolaps poptávky dále drtí cenu ropy  
16:51Bloomberg: Na trhu je nedostatek nejžádanějších zlatých cihel
15:32Tvrdá čísla o zastavení ekonomiky - rekordní nával na úřadech práce v USA
14:37King: Musíme udržet nad vodou co nejvíce firem, dluhy jsou nyní druhořadým problémem
13:43Jan Bureš: Očekáváme sérii výrazně horších čísel a absenci zásadně nových stimulů
12:39Ve Španělsku přišel v březnu o práci rekordní počet lidí
12:06Odměňování akcionářů na pražské burze: Kvůli viru s mnoha otazníky  
11:26Bloomberg: Noční můra zakladatelů eura se může zhmotnit v Itálii
10:35Spekulace o konci cenové války a další americká data  
10:00Jan Bureš a týdenní update: Dopady koronaviru do české ekonomiky 3
9:47Erste Group kvůli malé předvídatelnosti pozastavuje výhled na celý rok
9:07Vláda schválila moratorium na splácení úvěrů a hypoték
9:06Rozbřesk: Aktivita v průmyslu jako pohled z útesu a Saúdové drtí trh s ropou
8:43Evropské akcie mohou ráno opatrně růst, ropa odskočila nahoru  
7:58Wüstenrot hypoteční banka a.s. - Informace o změně vlastnictví emitenta cenných papírů
6:13Gros: Se zavázanýma očima správnou cestu z pandemie nenajdeme
01.04.2020
22:00USA začíná kvartál v červeném

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
3:45Čína - PMI ve službách
9:55DE - PMI ve službách
10:00EMU - PMI ve službách
11:00EMU - Maloobchodní tržby, y/y
14:30USA - Průměrná hodinová mzda, y/y
14:30USA - Změna počtu prac. míst
15:45USA - PMI ve službách (Markit)
16:00USA - Index ISM v nevýrobním sektoru