Japonští výrobci automobilů si našli ideální místo pro expanzi výrobních kapacit pro rychle rostoucí rozvojové trhy – Thajsko. Na rozdíl od Číny či Indie je v zemi méně problémů s pracovním zákonodárstvím, a tak se šedesátimilionovému Thajsku začíná mezi analytiky přezdívat asijský Detroit.
Úspěch v zemi slaví například , která zde vyrábí vozy pro blízkovýchodní a latinskoamerické trhy. Rostoucí vývoz pickupů Hilux a SUV Frontruner loni Thajsku pomohl předstihnout Čínu a učinit z něj třetí největší produkční centrum Toyoty. Kvetoucí obchod pomáhá i společnosti Nippon Yusen, největšímu provozovateli transportních lodí pro automobily. Letos by měla přepravit 3,45 mil. vozů, nejvíc za pět let.
má v Thajsku tři továrny, konkurenční a Nissan hodlají na expanzi thajských kapacit dohromady vydat 850 mil. USD. Všechny zemi využívají jako výrobní základnu pro export, v Číně naproti tomu většinou produkují výhradně pro domácí trh.
„Thajsko je pro lodní přepravce kvetoucím trhem,“ tvrdí Ryota Himeno, analytik japonské pobočky banky . Ve prospěch země mluví modernizované přístavy a blízkost k cílovým trhům. S rekordními objemy přepravených aut letos počítá i Mitsui O.S.K. Lines, další námořní přepravce. Levné produkční základny jako Thajsko či Indie a následnou dopravu vozů po moři využívá například i či Hyundai.
Nissan, japonská automobilová dvojka, hodlá do výstavby druhého provozu v Thajsku vložit 11 mld. bahtů (369 mil. USD). nedávno ohlásila plány na výstavbu nové továrny za 477 mil. USD s roční kapacitou 120 tisíc vozů.
Podle konzultantské společnosti Macquarie by celkový výstup thajského automobilového sektoru mohl do tří let vzrůst o 30 % na 3 miliony vozů. v zemi loni vyrobila kolem 900 tisíc aut, z nichž zhruba polovinu vyvezla. V Číně se loňská produkce Toyoty vyšplhala na 750 tisíc vozů, které putovaly kompletně na domácí trh. Nejvíc aut vyrábí v Japonsku a ve Spojených státech. V Česku ze tří automobilových závodů dohromady ročně vyjede zhruba 1,2 mil. aut.
„Největším tahounem thajského automobilového průmyslu je expanze exportních kapacit,“ napsali analytici Macquarie v prosincové zprávě pro investory s tím, že země je jedním z nejrychleji rostoucích automobilových trhů a produkčních center na světě.
„Vzestup Thajska jako automobilové exportní velmoci je požehnáním pro japonské námořní přepravce,“ tvrdí Minoru Matsuno, šéf poradenské firmy Valuse Search Asset Management. Nippon Yusen hodlá svoji flotilu 121 velkých lodí na převoz aut do pěti let rozšířit na 130. Akcie Nippon Yusen od začátku roku připsaly 10 %. Konkurenční Mitsui O.S.K., která letos počítá s 8,3% nárůstem přepravy aut na svých lodích, od ledna na burze v Tokiu připsala 20 %.
(Zdroje: Bloomberg, YahooFinance)