Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Proč se nikdo nehrne do výroby samořídících aut?

Proč se nikdo nehrne do výroby samořídících aut?

23.09.2013 14:40
Autor: Redakce, Patria.cz

Elon Musk z Tesly už zostudil pomalu se rozjíždějící výrobce automobilů svým ziskovým a obdivovaným elektrickým vozem Model S. Automobilky se nyní snaží vrátit úder na poli těchto automobilů, Musk se ovšem snaží o další průlom, a to u samořídících vozidel. Tyto jeho snahy ale berou tradiční výrobci s rezervou. Tvrdí, že překážky v oblasti práva a kultury jsou tak veliké, že iniciativu rádi přenechají Muskovi. Ten minulý týden uvedl, že Tesla přijde do tří let s automobilem, který bude schopen se z 90 % sám řídit.

General Motors jako druhá největší automobilka na světě naopak jen obecně říká, že podobné vozy bude nabízet někdy na konci desetiletí. Její systém Super Cruise by měl být schopen samostatného řízení za pomocí senzorů, GPS a radaru. Fungovat bude v případě, že na silnici budou viditelné bílé čáry a nebudou například zakryty sněhem. Pokud dojde k nehodě, auto zastaví a řidič ji bude muset sám objet. Ve městech nebude řízení za pomoci GPS možné.

Podobné technologie nejsou ničím novým. V roce 1959 vyrobil GM Cadillac Cyclone, který byl vybaven radarem. K sériové produkci ale nikdy nedošlo a GM dnes uvádí, že čeká na lepší senzory. Daniel Flores z GM k tomu říká: „Musí to fungovat bezchybně, protože se zde bavíme o lidských životech. Japonský Nissan má v podstatě stejný přístup. Donald Hillebrand z Argonne National Laboratory ale vidí hlavní problém někde jinde. Američané se rádi soudí a dříve či později dojde k tomu, že samořídící auto způsobí dopravní nehodu. V tu chvíli nebude hned jasné, kdo by měl být skutečným viníkem. Velké automobilky tak podle něho chtějí čekat na to, až se věc vyjasní.

K uvedenému se přidává lidský faktor. Podle některých názorů je samořídící vůz pro Američany příliš velkým kulturním šokem. Celkově jsou překážky tak velké, že když chtěl Google vyvíjet vlastní samořídící automobil, nenašel mezi velkými automobilkami žádného zájemce o spolupráci. I Flores je spokojen s tím, že v této oblasti sedí GM na zadním sedadle: „To, že jste ve vedoucí pozici, neznamená, že budete i první na trhu. Nemusíme být vždy vepředu, ale chceme být nejlepší.“

(Zdroj: The Atlantic)


Váš názor
  • Blbost
    23.09.2013 14:49

    polovina lidí řídí auto i pro radost, kdo řídit nechce ať jede autobusem :o)
    Mike -Green D. is killing Europe
    • Re: Blbost
      23.09.2013 15:20

      Jestli polovina řidičů řídí i pro radost tak ta druhá by se nutnosti řízení ráda zbavila. Já rozhodně také.
      ..
Aktuální komentáře
05.12.2025
9:57Český maloobchod v říjnu rostl, táhla kosmetika a sport
9:10Rozbřesk: Za zvýšeným růstem mezd jsou nadále převážně služby a stavebnictví
9:05Netflix jedná o koupi HBO Max a studií Warner Bros za 5 miliard USD
8:51Exkluzivní jednání Warner Bros. & Netflix, na burzu vstoupila čínská odpověď na Nvidii a Indie posiluje vztahy s Ruskem  
6:03Rosenberg: Na konci příštího roku budou sazby u 2,5 procenta, reálné příjmy jsou v recesi
04.12.2025
22:01Trhy vyhlíží rozhodnutí Fedu  
17:36Jeden „dolarový detail“ a vývoj americké, evropské a čínské ekonomiky v následujících letech
16:47Bloomberg: Meta se chystá výrazně omezit výdaje na virtuální svět metaverse
15:03Jan Bureš: Česká inflace klesá výrazněji, v hlavní roli opět potraviny
14:25CNBC: EU zvyšuje těžbu vzácných kovů díky závodu přímo na hranicích s Ruskem
13:40Novo Nordisk to s Alzheimerem nevzdává. I přes neúspěch studií ukázal semaglutid potenciál
12:16Šéf Anthropicu: Některé firmy to s investicemi do AI přehánějí
10:58Webinář Investiční trefy a přešlapy 2025 s Pavlem Mokošem dnes od 15:00!
10:39Koruna slábne po inflačním překvapení, zatímco akcie se sunou dál vzhůru  
10:27J&T Global Finance XVI., s.r.o: Oznámení o třetí výplatě úrokového výnosu
10:07Jan Bureš: Průměrná mzda zvolnila, stále však bude živit rychlý růst spotřeby
9:33Inflace v listopadu zvolnila, meziměsíčně ceny klesly
9:26Karo Leather klesl ve 3. čtvrtletí provozní zisk, mírně vzrostly tržby. Firma se připravuje na Prime Market a zpětný odkup akcií
8:47Rozbřesk: NBP snižuje sazby na 4 procenta, ale konec cyklu to být ještě nemusí
8:41Výsledky Karo Leather, velký zájem o japonské dluhopisy, evropské futures v zeleném  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Victoria's Secret & Co (10/25 Q3, Bef-mkt)