Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Proč se nikdo nehrne do výroby samořídících aut?

Proč se nikdo nehrne do výroby samořídících aut?

23.09.2013 14:40
Autor: Redakce, Patria.cz

Elon Musk z Tesly už zostudil pomalu se rozjíždějící výrobce automobilů svým ziskovým a obdivovaným elektrickým vozem Model S. Automobilky se nyní snaží vrátit úder na poli těchto automobilů, Musk se ovšem snaží o další průlom, a to u samořídících vozidel. Tyto jeho snahy ale berou tradiční výrobci s rezervou. Tvrdí, že překážky v oblasti práva a kultury jsou tak veliké, že iniciativu rádi přenechají Muskovi. Ten minulý týden uvedl, že Tesla přijde do tří let s automobilem, který bude schopen se z 90 % sám řídit.

General Motors jako druhá největší automobilka na světě naopak jen obecně říká, že podobné vozy bude nabízet někdy na konci desetiletí. Její systém Super Cruise by měl být schopen samostatného řízení za pomocí senzorů, GPS a radaru. Fungovat bude v případě, že na silnici budou viditelné bílé čáry a nebudou například zakryty sněhem. Pokud dojde k nehodě, auto zastaví a řidič ji bude muset sám objet. Ve městech nebude řízení za pomoci GPS možné.

Podobné technologie nejsou ničím novým. V roce 1959 vyrobil GM Cadillac Cyclone, který byl vybaven radarem. K sériové produkci ale nikdy nedošlo a GM dnes uvádí, že čeká na lepší senzory. Daniel Flores z GM k tomu říká: „Musí to fungovat bezchybně, protože se zde bavíme o lidských životech. Japonský Nissan má v podstatě stejný přístup. Donald Hillebrand z Argonne National Laboratory ale vidí hlavní problém někde jinde. Američané se rádi soudí a dříve či později dojde k tomu, že samořídící auto způsobí dopravní nehodu. V tu chvíli nebude hned jasné, kdo by měl být skutečným viníkem. Velké automobilky tak podle něho chtějí čekat na to, až se věc vyjasní.

K uvedenému se přidává lidský faktor. Podle některých názorů je samořídící vůz pro Američany příliš velkým kulturním šokem. Celkově jsou překážky tak velké, že když chtěl Google vyvíjet vlastní samořídící automobil, nenašel mezi velkými automobilkami žádného zájemce o spolupráci. I Flores je spokojen s tím, že v této oblasti sedí GM na zadním sedadle: „To, že jste ve vedoucí pozici, neznamená, že budete i první na trhu. Nemusíme být vždy vepředu, ale chceme být nejlepší.“

(Zdroj: The Atlantic)


Váš názor
  • Blbost
    23.09.2013 14:49

    polovina lidí řídí auto i pro radost, kdo řídit nechce ať jede autobusem :o)
    Mike
    • Re: Blbost
      23.09.2013 15:20

      Jestli polovina řidičů řídí i pro radost tak ta druhá by se nutnosti řízení ráda zbavila. Já rozhodně také.
      ..
Aktuální komentáře
26.11.2020
14:13BNP: Levné peníze od ECB zvedají atraktivitu evropského úvěrového trhu
12:55SSE a Equinor vloží do stavby největší větrné farmy šest miliard liber
12:09Krugman: Přichází Bidenův boom
12:07Pražská burza spustí novinku: Obchodování za závěrečnou cenu
10:44Martin Cakl: CD Projekt zažil další skvělé čtvrtletí. Příště se Cyber Punkem  
10:38Fed uvažuje o větší podpoře, ale trhy dál nahoru neposlal  
9:19Spotřebitelská důvěra v Německu kvůli uzávěře dál klesá
9:18Rozbřesk: Podzimní vlna pandemie na řadu odvětví dopadne stejně tvrdě jako jarní
8:56Mírně pozitivní úvod v Evropě? Globální růst akcií si bere oddech, Wall Street dnes zůstane zavřena  
8:43Činitelé Fedu diskutovali o možných úpravách nákupů dluhopisů
8:33VIG klesl zisk před zdaněním za tři čtvrtletí o 29 %
5:48V březnu začne rychlé oživení, Fed bez jasného reakčního vzorce
25.11.2020
22:02Wall Street před svátkem bez větší změny  
17:35Atradius: Světová ekonomika se letos propadne o 4,3 %
17:29Kofola měla rekordní léto. Výplatě dividendy nic nebrání, říká CEO Samaras
17:20Hodnota Tesly a všechny báječné věci, které bude dělat za deset let
17:01Akcie mírně zlevnily a výnosy dnes klesají. Ropa jede dál  
16:57Žebříček odolnosti vůči koronaviru: ČR je pátá nejhorší
15:59FT: ECB naznačila, že příští rok zruší zákaz vyplácet dividendy
15:40Bloomberg: IBM v Evropě zruší až pětinu pracovních míst

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
7:30Remy Cointreau SA (12/20 Q3)