Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Proč se nikdo nehrne do výroby samořídících aut?

Proč se nikdo nehrne do výroby samořídících aut?

23.09.2013 14:40
Autor: Redakce, Patria.cz

Elon Musk z Tesly už zostudil pomalu se rozjíždějící výrobce automobilů svým ziskovým a obdivovaným elektrickým vozem Model S. Automobilky se nyní snaží vrátit úder na poli těchto automobilů, Musk se ovšem snaží o další průlom, a to u samořídících vozidel. Tyto jeho snahy ale berou tradiční výrobci s rezervou. Tvrdí, že překážky v oblasti práva a kultury jsou tak veliké, že iniciativu rádi přenechají Muskovi. Ten minulý týden uvedl, že Tesla přijde do tří let s automobilem, který bude schopen se z 90 % sám řídit.

General Motors jako druhá největší automobilka na světě naopak jen obecně říká, že podobné vozy bude nabízet někdy na konci desetiletí. Její systém Super Cruise by měl být schopen samostatného řízení za pomocí senzorů, GPS a radaru. Fungovat bude v případě, že na silnici budou viditelné bílé čáry a nebudou například zakryty sněhem. Pokud dojde k nehodě, auto zastaví a řidič ji bude muset sám objet. Ve městech nebude řízení za pomoci GPS možné.

Podobné technologie nejsou ničím novým. V roce 1959 vyrobil GM Cadillac Cyclone, který byl vybaven radarem. K sériové produkci ale nikdy nedošlo a GM dnes uvádí, že čeká na lepší senzory. Daniel Flores z GM k tomu říká: „Musí to fungovat bezchybně, protože se zde bavíme o lidských životech. Japonský Nissan má v podstatě stejný přístup. Donald Hillebrand z Argonne National Laboratory ale vidí hlavní problém někde jinde. Američané se rádi soudí a dříve či později dojde k tomu, že samořídící auto způsobí dopravní nehodu. V tu chvíli nebude hned jasné, kdo by měl být skutečným viníkem. Velké automobilky tak podle něho chtějí čekat na to, až se věc vyjasní.

K uvedenému se přidává lidský faktor. Podle některých názorů je samořídící vůz pro Američany příliš velkým kulturním šokem. Celkově jsou překážky tak velké, že když chtěl Google vyvíjet vlastní samořídící automobil, nenašel mezi velkými automobilkami žádného zájemce o spolupráci. I Flores je spokojen s tím, že v této oblasti sedí GM na zadním sedadle: „To, že jste ve vedoucí pozici, neznamená, že budete i první na trhu. Nemusíme být vždy vepředu, ale chceme být nejlepší.“

(Zdroj: The Atlantic)


Váš názor
  • Blbost
    23.09.2013 14:49

    polovina lidí řídí auto i pro radost, kdo řídit nechce ať jede autobusem :o)
    Mike -Green D. is killing Europe
    • Re: Blbost
      23.09.2013 15:20

      Jestli polovina řidičů řídí i pro radost tak ta druhá by se nutnosti řízení ráda zbavila. Já rozhodně také.
      ..
Aktuální komentáře
28.11.2025
9:50Merz: Uděláme vše, aby nenastal „tvrdý předěl“ v automobilovém průmyslu
9:08Rozbřesk: ČNB zpřísňuje pravidla pro investiční hypotéky
8:45Výpadek na CME, Deutsche Boerse má zájem o Allfunds a evropský luxus se vrátí k růstu  
6:00Gundlach: Upínání se k úspěchům z minulosti je pro investora velkým nebezpečím, staré dolarové paradigma už nefunguje
27.11.2025
18:15Trhy se zatím chovají podobně, jako po roce 1997…
15:25DoubleLine Capital: Dluhopisy jsou hodně zranitelné, akcie tak maximálně na 40 % portfolia
14:58FT: Čínské firmy trénují modely AI v cizině, aby měly přístup k čipům od Nvidie
14:39UNICAPITAL Invest VI a.s.: Oznámení o třetí výplatě úrokového výnosu
13:42Alibaba rozšiřuje nabídku produktů poháněných AI. Spustila prodej chytrých brýlí
13:22Doosan Škoda Power zmodernizuje další blok Elektrárny Opatovice
12:23Průzkum ČSOB: Optimismus firem a podnikatelů je na 3,5letém maximu
12:00Apple letos po 14 letech dodá více smartphonů než Samsung. Vedení si má udržet i v dalších letech
11:42UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s.: Oznámení výplaty úrokového výnosu z hypotečních zástavních listů, ISIN XS2188802404
10:01Levné čínské automobilové součástky zaplavují německý trh
9:41Německý sportovní gigant na prodej. O Pumu je zájem v Číně, akcie rostou o 14 procent
8:48Rozbřesk: Německo razantně zlevní energie průmyslu. Oslabí konkurenceschopnost ČR?
8:41V USA dnes zavřeno, evropské futures bez výraznějších pohybů  
6:29Gundlach: Za čtyřicet let investování jsem se vcelku dvanáct let mýlil, na neveřejných trzích rostou tenze
26.11.2025
22:02Technologické akcie táhnou růst, sázky na snížení sazeb udržují optimismus  
17:25Čínský paradox

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:00CZ - HDP, y/y
14:00DE - Harmonizovaný CPI, y/y