Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Proč se nikdo nehrne do výroby samořídících aut?

Proč se nikdo nehrne do výroby samořídících aut?

23.09.2013 14:40
Autor: Redakce, Patria.cz

Elon Musk z Tesly už zostudil pomalu se rozjíždějící výrobce automobilů svým ziskovým a obdivovaným elektrickým vozem Model S. Automobilky se nyní snaží vrátit úder na poli těchto automobilů, Musk se ovšem snaží o další průlom, a to u samořídících vozidel. Tyto jeho snahy ale berou tradiční výrobci s rezervou. Tvrdí, že překážky v oblasti práva a kultury jsou tak veliké, že iniciativu rádi přenechají Muskovi. Ten minulý týden uvedl, že Tesla přijde do tří let s automobilem, který bude schopen se z 90 % sám řídit.

General Motors jako druhá největší automobilka na světě naopak jen obecně říká, že podobné vozy bude nabízet někdy na konci desetiletí. Její systém Super Cruise by měl být schopen samostatného řízení za pomocí senzorů, GPS a radaru. Fungovat bude v případě, že na silnici budou viditelné bílé čáry a nebudou například zakryty sněhem. Pokud dojde k nehodě, auto zastaví a řidič ji bude muset sám objet. Ve městech nebude řízení za pomoci GPS možné.

Podobné technologie nejsou ničím novým. V roce 1959 vyrobil GM Cadillac Cyclone, který byl vybaven radarem. K sériové produkci ale nikdy nedošlo a GM dnes uvádí, že čeká na lepší senzory. Daniel Flores z GM k tomu říká: „Musí to fungovat bezchybně, protože se zde bavíme o lidských životech. Japonský Nissan má v podstatě stejný přístup. Donald Hillebrand z Argonne National Laboratory ale vidí hlavní problém někde jinde. Američané se rádi soudí a dříve či později dojde k tomu, že samořídící auto způsobí dopravní nehodu. V tu chvíli nebude hned jasné, kdo by měl být skutečným viníkem. Velké automobilky tak podle něho chtějí čekat na to, až se věc vyjasní.

K uvedenému se přidává lidský faktor. Podle některých názorů je samořídící vůz pro Američany příliš velkým kulturním šokem. Celkově jsou překážky tak velké, že když chtěl Google vyvíjet vlastní samořídící automobil, nenašel mezi velkými automobilkami žádného zájemce o spolupráci. I Flores je spokojen s tím, že v této oblasti sedí GM na zadním sedadle: „To, že jste ve vedoucí pozici, neznamená, že budete i první na trhu. Nemusíme být vždy vepředu, ale chceme být nejlepší.“

(Zdroj: The Atlantic)


Váš názor
  • Blbost
    23.09.2013 14:49

    polovina lidí řídí auto i pro radost, kdo řídit nechce ať jede autobusem :o)
    Mike
    • Re: Blbost
      23.09.2013 15:20

      Jestli polovina řidičů řídí i pro radost tak ta druhá by se nutnosti řízení ráda zbavila. Já rozhodně také.
      ..
Aktuální komentáře
28.11.2022
22:21Negativní úvod týdne (nejen) v USA  
18:22Bloomberg: Potíže v Číně mohou Apple připravit o šest milionů iPhonů Pro
18:01Big Tech a ti druzí: Trendy pro příští dekádu aneb hledáme budoucí vítěze - online konference 29. listopadu od 15:00
17:56Čína a jestřábi z ECB. Akcie míří dál dolů  
17:21Monetární politika a nominální produkt vysoko nad trendem
16:55Růst obchodu kvůli slábnoucí poptávce pravděpodobně zpomalí
16:44Prezident podepsal zákon zavádějící daň z neočekávaných zisků, daňové změny i odvody z prodeje elektřiny
15:35Skandály zkoušená Credit Suisse míří zase dolů. Může to být nejdelší série ztrát za 11 let
15:00FX Strategie: Inflace v eurozóně jako divoká karta pro ECB a euro, koruna profituje z úlevy na trzích s rizikovými aktivy  
13:34Týdenní výhled: Americká data by se měla zhoršit a v Číně sílí protesty  
11:58Fed to s utahováním přežene, obává se ekonom Mankiw
11:49Vstup do týdne poznamenaly rostoucí problémy v Číně  
11:11Bloomberg: Hrozí nedostatek nejdůležitějšího paliva, dotkl by se všeho
9:15Gevorkyan navýšil ve 3Q tržby meziročně o téměř 10 procent, zisk EBITDA narostl o 17,5 procent
9:11Rozbřesk: Polevuje napětí i v českém průmyslu?
8:44Rusko chystá výnos zakazující prodej ropy zemím, které zavedou strop
6:08JPMorgan očekává v roce 2023 zvýšení poptávky po globálních dluhopisech o 1 bilion dolarů
27.11.2022
9:17Víkendář: Podle UBS předběhly trhy dobu u Fedu i Číny
26.11.2022
15:11Elektromobily jsou podle Consumer Reports nejméně spolehlivé vozy
9:45Víkendář: Za dolarovým vrcholem

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Crowdstrike Holdings Inc (10/22 Q3, Aft-mkt)
easyJet PLC (09/22 Q4, Bef-mkt)
Intuit Inc (10/22 Q1, Aft-mkt)
Workday Inc (10/22 Q3, Aft-mkt)
14:00DE - Harmonizovaný CPI, y/y
16:00USA - Index spotř. důvěry Conference Board