Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Proč se nikdo nehrne do výroby samořídících aut?

Proč se nikdo nehrne do výroby samořídících aut?

23.09.2013 14:40
Autor: Redakce, Patria.cz

Elon Musk z Tesly už zostudil pomalu se rozjíždějící výrobce automobilů svým ziskovým a obdivovaným elektrickým vozem Model S. Automobilky se nyní snaží vrátit úder na poli těchto automobilů, Musk se ovšem snaží o další průlom, a to u samořídících vozidel. Tyto jeho snahy ale berou tradiční výrobci s rezervou. Tvrdí, že překážky v oblasti práva a kultury jsou tak veliké, že iniciativu rádi přenechají Muskovi. Ten minulý týden uvedl, že Tesla přijde do tří let s automobilem, který bude schopen se z 90 % sám řídit.

General Motors jako druhá největší automobilka na světě naopak jen obecně říká, že podobné vozy bude nabízet někdy na konci desetiletí. Její systém Super Cruise by měl být schopen samostatného řízení za pomocí senzorů, GPS a radaru. Fungovat bude v případě, že na silnici budou viditelné bílé čáry a nebudou například zakryty sněhem. Pokud dojde k nehodě, auto zastaví a řidič ji bude muset sám objet. Ve městech nebude řízení za pomoci GPS možné.

Podobné technologie nejsou ničím novým. V roce 1959 vyrobil GM Cadillac Cyclone, který byl vybaven radarem. K sériové produkci ale nikdy nedošlo a GM dnes uvádí, že čeká na lepší senzory. Daniel Flores z GM k tomu říká: „Musí to fungovat bezchybně, protože se zde bavíme o lidských životech. Japonský Nissan má v podstatě stejný přístup. Donald Hillebrand z Argonne National Laboratory ale vidí hlavní problém někde jinde. Američané se rádi soudí a dříve či později dojde k tomu, že samořídící auto způsobí dopravní nehodu. V tu chvíli nebude hned jasné, kdo by měl být skutečným viníkem. Velké automobilky tak podle něho chtějí čekat na to, až se věc vyjasní.

K uvedenému se přidává lidský faktor. Podle některých názorů je samořídící vůz pro Američany příliš velkým kulturním šokem. Celkově jsou překážky tak velké, že když chtěl Google vyvíjet vlastní samořídící automobil, nenašel mezi velkými automobilkami žádného zájemce o spolupráci. I Flores je spokojen s tím, že v této oblasti sedí GM na zadním sedadle: „To, že jste ve vedoucí pozici, neznamená, že budete i první na trhu. Nemusíme být vždy vepředu, ale chceme být nejlepší.“

(Zdroj: The Atlantic)


Váš názor
  • Blbost
    23.09.2013 14:49

    polovina lidí řídí auto i pro radost, kdo řídit nechce ať jede autobusem :o)
    Mike -Green D. is killing Europe
    • Re: Blbost
      23.09.2013 15:20

      Jestli polovina řidičů řídí i pro radost tak ta druhá by se nutnosti řízení ráda zbavila. Já rozhodně také.
      ..
Aktuální komentáře
14.11.2025
8:49CZG a Moneta svolávají valnou hromadu, Evropa tlačí na Google a bitcoin propadl pod 100 000 dolarů  
6:08Evropské akcie překonaly obavy. Jejich zisky rostou, valuace zůstávají atraktivní  
13.11.2025
22:00Americké akciové indexy se výrazně propadají  
17:19Inflace je vždy monetárním jevem
16:37Disney zklamal na tržbách a varuje před nižším ziskem v prvním kvartálu. Akcie odepisují 8 %
16:08Mobius: Korekci na AI využiji k nákupům, dolar bude posilovat
14:40Po první polovině roku se růst evropských zbrojařů zasekl  
13:09Čínský gigant Tencent překonal očekávání, AI využívá chytře a efektivně  
12:01Merck překonal svými výsledky odhady, akcie rostou o šest procent
11:14Shutdown končí, trhy už nechává v klidu. Na data si nejspíš ještě chvíli počkáme  
11:06Zisk Siemensu zaostal za odhady, firma odštěpení zdravotní divizi divize
10:26EU chystá novou obchodní dohodu s USA. Chce zafixovat 15% cla a vyřešit sporné bariéry
10:01Skupina ČSOB za devět měsíců 2025: Roste čistý zisk, objem úvěrů i spravovaných aktiv
9:55Konec nejdelšího shutdownu. Federální úřady obnovují provoz, dopady budou přetrvávat
9:13Britská ekonomika zpomalila, kyberútok způsobil miliardové škody
8:58Rozbřesk: Rozpočtová šaráda u konce. Nová koalice má tři možnosti, jak naložit s děravým rozpočtem
8:50Shutdown v USA skončil, Cisco sází na AI a otázky kolem Trumpa a Epsteina znovu ožívají  
6:06Dluhopisový trh se mění. Proč investoři volí korporace před státy  
12.11.2025
22:01Dow Jones na rekordních hodnotách před hlasováním o ukončení shutdownu  
17:23Pětileté valuační „pravidlo“ – nyní „tentokrát jinak“?

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
3:00Čína - Maloobchodní tržby, y/y
11:00EMU - HDP, q/q
14:30USA - Maloobchodní tržby, m/m
14:30USA - PPI, y/y