Motors se v posledních dnech obchoduje jenom několik desítek dolarů pod svými nejvyššími hodnotami za posledních 52 týdnů (291,42 USD). Nyní se obchoduje za 260 USD a to jsme Teslu mohli sledovat na konci března na ročních minimech na 181,40 USD.
Podle některých ovšem Tesle dochází čas na to, aby získala financování pro svůj ambiciózní plán svého zakladatele Elona Muska prodat 500 000 vozů v roce 2020. Firmě navíc povážlivě převyšují kapitálové výdaje (Capex) výši cash-flow. Firma tak pálí více peněz než generuje. A u takových společností se i známý investor Buffett vyjádřil, že u takové firmy bude rád klientem, ale už tolik ne akcionářem.
Jednou z variant, kterou by firma mohla zvolit, je podle informací WSJ sekundární prodej akcií. Firma by podle hrubých propočtu WSJ mohla získat 750 mil. USD prodejem 3,75 mil. kusů akcií za předpokladu ceny kolem 200 USD s 25 %, které představují pouze 3 % počtu akcií Tesly ke konci března tohoto roku.
Ukončilo by to spekulace na trhu, kdy že to Motors již nebude mít dost peněžních prostředků na svůj ambiciózní plán prodejů. Automobilka, která dosud prodává jeden jediný model vozů je značně limitovaná v cílové skupině, komu daný model může prodávat. Navíc při uvědomění si cenovky na autě bude nový model, který má přijít příští rok - Model X - velmi vítanou vzpruhou.
Firma s modelem X chce prorazit zejména u žen. Musk již prozradil v minulém roce, že polovina předobjednávek na model X přišla od žen, které ho tak pravděpodobně shledávají jako atraktivní. Model X více vychází vstříc nejvíce podceňované skupině nákupčích aut a to již zmiňovaným ženám.
Vyšlo to najevo i z akce, kde kalifornská automobilka pozvala ženy do svého závodu, aby Tesle pomohly odhalit ty nejlepší vlastnosti auta které na autě oceňují. Motors už dříve vyjádřila obavu, že první model vozu je příliš orientovaný na solventní muže s oblibou v technologiích, jinými slovy na příliš úzkou skupinu klientů.
Rok po tom co bude uveden model X, chce přijít s dalším autem - tentokrát model 3 s cílovou koncovou cenou kolem 30 tisíc dolarů, což už je cena schopná konkurovat konvenčním vozům od velkých automobilek.
Takový vůz, který by byl schopen konkurence s běžnými vozy, má naději splnit ambiciozní plány společnosti na prodej vozů v roce 2020. Jakékoliv zpoždění, může znamenat v očích investorů silnou šanci na nesplnění cíle. Firma chce model 3 představit v roce 2016 a v roce 2017 začít s masovou výrobou. Tou dobou by měla být již hotová nebo před dokončením obří továrna na baterie (Gigafactory), bez které pravděpodobnost splnění plánu značně klesá.
Aktuálně se akcie společnosti Motors obchoduje na 260 USD v pre-marketu.

Zdroj: Washington Post, Finance