Dnes odpoledne před otevřením trhu na Wall Street zveřejnil své kvartální hospodářské výsledky klíčový americký železniční přepravce Union Pacific. Upravený zisk na akcii činil 1,31 dolaru (-19 % y/y) a o deset centů zaostal za tržním konsensem (agentura BBG).
Provozní kvartální tržby dosáhly na 5,21 mld. dolarů (-16 % y/y), trh přitom čekal hodnotu 5,44 mld. Za horším výsledkem na úrovni tržeb stojí celkový y/y propad objemu přepraveného zboží o 9 %. Pokud se podíváme na jednotlivé segmenty, tak nejvíce se y/y snížil objem přepraveného uhlí (-22 %), následován propadem přepravy průmyslových výrobků (-16 %), přepravních kontejnerů (-7 %), zemědělských produktů (-5 %) a chemikálií (-2 %). Pouze objem transportu automobilů povyrostl oproti stejnému období před rokem o osm procent, díky silné poptávce po autech. Vyšší byl přitom objem po železnici převezených hotových automobilů (+8 % y/y) i součástí pro automobilový průmysl (také + 8 % y/y).
Slabší přeprava zemědělských komodit jde na vrub vyšší celosvětové produkci a tudíž nižší poptávce po těchto komoditách a jejich transportu. U chemikálií působila potíže levná ropa, která zvýhodňuje ostatní druhy transportu černého zlata na úkor železnice (objem po kolejích převezené surové ropy propadl y/y o 42 %). Díky mírné zimě a rekordně vysokým zásobám uhlí se nedařilo ani železničnímu transportu uhlí, navíc zde dlouhodobě negativně působí strukturální faktor rostoucího podílu využívání zemního plynu. Průmyslový sektor v USA v 4Q přinesl velmi nevýrazná data, což se logicky projevilo také v objemu přepraveného strojního vybavení. Levná ropa navíc utlumila investice do těžby a tudíž i poptávku po přepravě těžebních zařízení. Průmyslníkům, potažmo Union Pacific pak nepomáhal ani silný dolar. Nižší přepravní výkon na úrovni kontejnerů (y/y -7%) je dán především odklonem kontejnerů na silnici z důvodu nižší cen pohonných hmot/ropy. Levnější ropa znamená kromě větší konkurence od kamionů také nižší palivové náklady pro Union Pacific. Ve 4Q15 firma díky levnější ropě zaplatila za pohonné hmoty jen 424 mil. USD (-48 % y/y), když průměrná pořizovací cena galonu spadla o 39 % na 1,61 dolaru.
Ani to však nestačilo k vylepšení ziskovosti. Nižší objem přepraveného zboží se promítl v útlumu (provozních) tržeb a také čistý zisk zaknihovala společnost ve 4Q15 v porovnání s 3Q15 slabší. Konkrétně se zisk snížil o 22 % na 1,1 mld. USD.
Union Pacific v rámci programu zpětného odkupu akcií pořídil během 4Q15 celkem 6,6 milionu kusů vlastních cenných papírů (vs. 13,8 mil. v 3Q15). Titul v reakci na horší 4Q15 data v premarketu odepisuje přes 5 %.