Jedna miliarda dolarů je podle japonského deníku Nikkei ve hře o akvizici, kterou prý znovu rozehrála japonská společnosti Panasonic Corp. Za uvedené peníze se totiž chystá údajně koupit evropského výrobce automobilových světel ZKW Group. A proč? Akvizice má Panasonicu otevřít dveře a zvýšit podíl na trhu automobilové elektroniky. „Jde o staré pověsti,“ odmítl komentovat případný prodej ZKW mluvčí rakouské společnosti pro agenturu Reuters a dodal, že ZKW nebyla při žádném vyjednávání se společností Panasonic, případně ani u jiných potenciálních „nápadníků“.
Výrobci elektrotechniky zvyšují svou účast v auto segmentu
Potenciální akvizice rakouské společnosti ZKW Group podle zprávy deníku Nikkei je ale reakcí japonské firmy na v poslední době ryychle se zostřující souboj mezi výrobci elektroniky, kteří se tlačí do automobilového průmyslu. Například Electronics Co Ltd v listopadu oznámil akvizici Harman International Industries za 8 miliard dolarů. Zdroj japonského deníku Nikkei tvrdí, že Panasonic a ZKW by se měly na fúzi dohodnout údajně už tento měsíc.
„ZKW je mezi různými společnostmi, o kterých Panasonic uvažuje jako o akvizičních," citovala agentura Reuters člověka, který údajně zná pozadí vyjednávání o akvizicích společnosti Panasonic. „Zatím ale nebyly zveřejněny žádné podrobnosti," dodal jedním dechem zdroj, který ani nevyloučil, že k žádné transakci nakonec nedojde. Společnost Panasonic podle Reuters odmítla jakékoli spekulace a směr uvažování o akvizicích oficiálně komentovat.
Faktem ale je, že pokud by Panasonic rakouského výrobce auto osvětlení ZKW koupil, rozšířil by vlastní automobilový „line-up“. Ten se v současné době orientuje výhradně na baterie a navigační systémy a podle deníku Nikkei může rozšíření na osvětlení aut souviset s tím, že se Panasonic chystá orientovat se na firemní klientelu a tím uniknout cenové konkurenci výrobců spotřební elektroniky ze zemí s nižšími maržemi.
Rakouský výrobce osvětlení jako ideální volba
Rakouský výrobce osvětlení ZKW dodává automobilové diodové světlomety a světelné moduly na americký trh i evropským automobilkám. Mezi jeho odběratele tak patří například automobilky Co., či . Za rok 2016 by měla firma podle odhadů dosáhnout tržeb zhruba ve výši 900 milionů eur. Na konci minulého roku zaměstnávala ZKW Group globálně více než 5 900 zaměstnanců a má závody v Rakousku, Indii, České republice, Slovensku, Číně, Spojených státech a Mexiku.
Panasonic má na strategické investice do roku 2019 vyčleněn 1 bilion jenů, tedy asi 8,80 miliardy USD, do kterých řadí i fúze a akvizice. Z této částky podle potvrzené zprávy od Panasonicu bylo již 70 procent utraceno a akvizice dokončeny. Jeho cílem je, aby dosáhl v automobilovém segmentu ročního obratu ve výši 2 bilionů jenů do roku 2019, a to ze 1,3 bilionu jenů, kterých dosáhl v roce končícím letos v březnu. Již dnes vlastní japonská společnost 49procentní podíl ve španělském výrobci skel Ficosa International a chystá se podílet se investicí ve výši 1,6 miliardy amerických dolarů v továrně na baterie Motors.
Vývoj akcií společnosti Panasonic od začátku roku

Zdroj: Bloomberg