Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: Vláda by měla hlavně podporovat nabíjecí infrastrukturu, čínský model není udržitelný

Víkendář: Vláda by měla hlavně podporovat nabíjecí infrastrukturu, čínský model není udržitelný

31.03.2024 8:45
Autor: Redakce, Patria.cz

Brian Deese z MIT se domnívá, že postupná saturace trhu s elektromobily nutně znamená ochlazování jeho tempa růstu. Současný vývoj v USA se tak podle něj dal čekat, viz první část rozhovoru zde. Ve druhé části rozhovoru pak uvedl, že hlavním úkolem vlády je podle něj podpora budování infrastruktury. Tedy nabíjecích stanic.

Expert uvedl, že pokud se srovná nákladová efektivita vládních investic zaměřených na snižování emisí, nejlépe z toho pravděpodobně vychází právě investice do infrastruktury. Cílem je přitom v této fázi dosáhnout toho, aby řidiči neměli obavy z dojezdu a cítili, že vlastnit elektromobil „je tak jednoduché, jako mít vůz se spalovacím motorem.“ Americká vláda přitom podle experta jde přesně tímto směrem, programy schválené v roce 2022 se začínají rozjíždět.

Na Bloombergu upozornili na nástup čínských automobilek a elektromobilů. Deese souhlasí s tím, že jde o vozy s nižšími cenami. Zároveň však podle něj nejsou čínské automobilky „v dobré pozici z hlediska amerického spotřebitele“. Čína pak podle experta musí také řešit výrazné nerovnováhy ve své ekonomice. To mimo jiné znamená, že se musí rozhodovat, zda stále mohutně a „často ilegálně“ podporovat některá průmyslová odvětví. Takové praktiky podle experta nepomáhají rovnováze ani čínské ekonomiky, ani řady dalších ekonomik.

Deese míní, že nadbytečné kapacity v Číně jsou tématem pro americkou i evropskou ekonomiku. A nejen to. Poukázal na skutečnost, že o clech na čínské dovozy nyní uvažuje třeba Brazílie. „I ona cítí tlak.“ „Čínský model, který se primárně zaměřuje na podporu výroby, není podle mého názoru dlouhodobě udržitelný,“ míní expert.

Spojené státy by měly „více investovat, aby si vystačily samy.“ Podle experta to mimo jiné platí o výrobě baterií pro elektromobily, kde nyní investice rostou velmi rychlým tempem. Podobné by to nakonec mělo být i s kapacitami u výroby elektromobilů. To se nakonec projeví na jejich cenách a dostupnosti. Deese k tomu dodal, že situaci již chápou i americké odbory v automobilovém průmyslu. „Pochopily, že tohle je budoucnost odvětví.“

Podle experta by tedy v USA měla vznikat celá výrobní vertikála začínající výrobou baterií a končící samotnými elektromobily. Z hlediska zaměstnanců a pracovních příležitostí jsou pak na tom nejlépe ti, kteří již nyní pracují v automobilkách či u jejich dodavatelů. Zároveň jde ale často o úplně nové technologie. K tomu expert dodal, že v případě baterií se nejedná pouze o baterie pro elektromobily, ale o široké téma skladování energií, které by mělo „zvýšit dynamiku energetického systému“.

Zdroj: Bloomberg

 
 

Čtěte více:

Jen 10 % hodnoty Tesly ve výrobě elektromobilů?
20.03.2024 12:30
Ross Gerber, ředitel investiční společnosti Gerber Kawasaki Wealth & I...
Šéf Renaultu vyzval Evropu k větší spolupráci v oblasti elektromobilů
20.03.2024 9:16
Evropa by měla vyvinout větší společné úsilí, aby dokázala obstát v ko...
Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily
28.03.2024 16:06
Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobil...
Víkendář: Vývoj na trhu s elektromobily v podstatě odpovídá rozumným očekáváním
30.03.2024 7:47
Na Bloombergu poukazují na nenaplněná očekávání některých automobilek ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
09.12.2025
17:28Valuace amerického trhu a jedno „skoro nic“, které se za pár let stává významnou věcí
16:09Bitcoinové ETF od BlackRocku má vysoký roční výnos, většina investorů ale na něj zatím nedosáhla
14:30Goldman Sachs: Optimismus ustupuje, investoři hledají příležitosti mimo AI
13:41Colt CZ získal povolení k převzetí Synthesie za více než 23 miliard Kč
12:50Ford a Renault spojují síly. Dostupné elektromobily jako nová strategie
12:04Rostoucí výnosy přibrzdily akcie v rozletu  
10:52Nová cílová cena a doporučení Patrie: Silná rozvaha a dividendy Philip Morris ČR drží atraktivitu i přes vyšší náklady  
10:48Pavel jmenoval Babiše premiérem, vládu jmenuje v pondělí zatím bez Turka
10:07Rozbřesk: Stojí před eurodolarem nejen Fed, ale znovu i děravý francouzský rozpočet?
9:36Vítězství pro Nvidii: Trump jí povolil vývoz do Číny, analytici ale varují před ztrátou výhody
9:04Německý export v říjnu držel tempo, dovoz se propadl o více než procento
8:50J&T ARCH INVESTMENTS SICAV, a.s.: Vnitřní informace
8:40Nepřátelská nabídka Paramountu, restrukturalizace PepsiCo a spojení Ford-Renault  
6:44Investiční výhled Patria Finance: Pět klíčových témat pro rok 2026  
08.12.2025
17:43Jedno americké dluhové finance fiction
15:59PODCAST Týdenní výhled: Fed míří ke snížení sazeb, ECB u nich dosáhla dna a Netflix pod tlakem  
15:29Paramount neskládá zbraně. Učinil nepřátelskou nabídku na koupi Warner Bros. za 30 dolarů za akcii
13:11Magnum Ice Cream se odštěpila od Unileveru a debutuje na amsterdamské burze
12:23Schnabelová: Další krok ECB bude zvýšení sazeb, ale ne brzy
11:54Začátek týdne je pomalý a změnu směru trhům nepřináší  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
AutoZone Inc (11/25 Q1, Bef-mkt)
GameStop Corp (10/25 Q3, Aft-mkt)
thyssenkrupp AG (09/25 Q4, Bef-mkt)
16:00USA - Nově otevřená prac. místa