Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: Vláda by měla hlavně podporovat nabíjecí infrastrukturu, čínský model není udržitelný

Víkendář: Vláda by měla hlavně podporovat nabíjecí infrastrukturu, čínský model není udržitelný

31.03.2024 8:45
Autor: Redakce, Patria.cz

Brian Deese z MIT se domnívá, že postupná saturace trhu s elektromobily nutně znamená ochlazování jeho tempa růstu. Současný vývoj v USA se tak podle něj dal čekat, viz první část rozhovoru zde. Ve druhé části rozhovoru pak uvedl, že hlavním úkolem vlády je podle něj podpora budování infrastruktury. Tedy nabíjecích stanic.

Expert uvedl, že pokud se srovná nákladová efektivita vládních investic zaměřených na snižování emisí, nejlépe z toho pravděpodobně vychází právě investice do infrastruktury. Cílem je přitom v této fázi dosáhnout toho, aby řidiči neměli obavy z dojezdu a cítili, že vlastnit elektromobil „je tak jednoduché, jako mít vůz se spalovacím motorem.“ Americká vláda přitom podle experta jde přesně tímto směrem, programy schválené v roce 2022 se začínají rozjíždět.

Na Bloombergu upozornili na nástup čínských automobilek a elektromobilů. Deese souhlasí s tím, že jde o vozy s nižšími cenami. Zároveň však podle něj nejsou čínské automobilky „v dobré pozici z hlediska amerického spotřebitele“. Čína pak podle experta musí také řešit výrazné nerovnováhy ve své ekonomice. To mimo jiné znamená, že se musí rozhodovat, zda stále mohutně a „často ilegálně“ podporovat některá průmyslová odvětví. Takové praktiky podle experta nepomáhají rovnováze ani čínské ekonomiky, ani řady dalších ekonomik.

Deese míní, že nadbytečné kapacity v Číně jsou tématem pro americkou i evropskou ekonomiku. A nejen to. Poukázal na skutečnost, že o clech na čínské dovozy nyní uvažuje třeba Brazílie. „I ona cítí tlak.“ „Čínský model, který se primárně zaměřuje na podporu výroby, není podle mého názoru dlouhodobě udržitelný,“ míní expert.

Spojené státy by měly „více investovat, aby si vystačily samy.“ Podle experta to mimo jiné platí o výrobě baterií pro elektromobily, kde nyní investice rostou velmi rychlým tempem. Podobné by to nakonec mělo být i s kapacitami u výroby elektromobilů. To se nakonec projeví na jejich cenách a dostupnosti. Deese k tomu dodal, že situaci již chápou i americké odbory v automobilovém průmyslu. „Pochopily, že tohle je budoucnost odvětví.“

Podle experta by tedy v USA měla vznikat celá výrobní vertikála začínající výrobou baterií a končící samotnými elektromobily. Z hlediska zaměstnanců a pracovních příležitostí jsou pak na tom nejlépe ti, kteří již nyní pracují v automobilkách či u jejich dodavatelů. Zároveň jde ale často o úplně nové technologie. K tomu expert dodal, že v případě baterií se nejedná pouze o baterie pro elektromobily, ale o široké téma skladování energií, které by mělo „zvýšit dynamiku energetického systému“.

Zdroj: Bloomberg

 
 

Čtěte více:

Jen 10 % hodnoty Tesly ve výrobě elektromobilů?
20.03.2024 12:30
Ross Gerber, ředitel investiční společnosti Gerber Kawasaki Wealth & I...
Šéf Renaultu vyzval Evropu k větší spolupráci v oblasti elektromobilů
20.03.2024 9:16
Evropa by měla vyvinout větší společné úsilí, aby dokázala obstát v ko...
Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily
28.03.2024 16:06
Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobil...
Víkendář: Vývoj na trhu s elektromobily v podstatě odpovídá rozumným očekáváním
30.03.2024 7:47
Na Bloombergu poukazují na nenaplněná očekávání některých automobilek ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
12.12.2025
17:36Třetí fáze akciového trhu: těšení se na přínosy nových technologií
16:04Apple vs. AI bublina. Proč investoři hledají útočiště u výrobce iPhonu?
14:04Českou ekonomiku zatím táhne spotřeba a investice, ale zpomalení je na obzoru
12:37Euforie nevydržela. Akcie Broadcomu po konferenčním hovoru klesají kvůli obavám o ziskovost v AI  
12:20Michal Strnad plánuje expanzi. Chce z CSG udělat lídra evropského obranného průmyslu a zvažuje IPO v Amsterdamu
12:09Perly týdne: Bublina není důvod k prodeji
10:50Po euforii přichází korekce: Broadcom hlásí silné tržby a vyšší dividendu, ale AI výhled zůstává nejasný
9:55Nová cílová cena Patrie pro Komerční banku: Prostor pro růst se zmenšuje  
8:58Nová cílovka pro Komerční banku, renesance evropských dluhopisů a úspěch Eli Lilly  
8:52Rozbřesk: Odloží Evropská komise zákaz hybridních automobilů? Automobilky by tento krok uvítaly
6:10Investiční výhled 2026: Kondice ekonomik, inflace a blížící se volby  
11.12.2025
22:00Oracle po výsledcích propadá, ostatním se ale daří  
17:03Tři akciové fáze posledního čtvrt století a poučení pro dnešek
16:58EK zvažuje pětiletý odklad zákazu spalovacích motorů pro hybridní vozy
16:28WSJ:Trump po válce plánuje americké investice v Rusku včetně těžby vzácných kovů
15:41J&T ARCH INVESTMENTS - Konference pro investory
14:47Traders Talk: Fed je více holubičí, Oracle překazil rally a investoři hledají stabilitu
13:28Životní úroveň v ČR loni vzrostla na 91 procent průměru EU, je na úrovni Slovinska
12:34Partners HoldCo, a.s.: OZNÁMENÍ O ZMĚNĚ SLOŽENÍ VÝBORU PRO AUDIT
12:09Akcie Novo Nordisku se obchodují, jako by léky na hubnutí nikdy neexistovaly

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
8:00UK - Průmyslová výroba, y/y