PAŘÍŽ (ČTK)- Evropští automobiloví výrobci
předložili na dnešním zahájení mezinárodního autosalonu v Paříži
tradičně optimistické výhledy. Perspektivy budoucího růstu zisků
jim však nyní kalí drahé ceny ropy a rostoucí ceny oceli. Zatímco
vysoké ceny ropy a následně pohonných hmot omezují poptávku,
drahá ocel automobilkám přímo ukusuje ze zisků.
Spolupracující automobilky Peugeot z francouzského koncernu
PSA a japonská Toyota dnes nezávisle na sobě vyjádřily
přesvědčení, že letošní odbyt jejich vozů dosáhne nového rekordu
- u Peugetu celosvětově a u Toyoty minimálně v Evropě. Obě
automobilky připravují na příští rok zahájení výroby ve společném
závodě na výrobu malých vozů u českého Kolína.
Pozitivní výhled naznačili i němečtí výrobci Porsche a BMW.
Dokonce i koncern Volkswagen, který bojuje s poklesem prodeje v
Německu a v USA, se mohl pochlubit, že zářijový prodej vlajkové
značky VW dosud překonává očekávání.
V Paříži, kde se před sobotním otevřením pro veřejnost koná
prezentace firem pro novináře, vystavuje i česká automobilka
Škoda Auto z koncernu Volkswagen. Škoda dnes představí v Paříži
nový model Octavia Combi.
S růstem prodeje jsou sice automobilky spokojeny, podle
analytiků však pro ně bude těžké přetavit vyšší odbyt do růstu
zisků. Na trhu panuje ostrá konkurence a poptávka se tříští do
řady různých segmentů. K nejistotě trhu navíc přispívají vysoké
ceny ropy a růst cen oceli.
Co se týče vyšších nákladů na ocel, ty zřejmě nebude možné
přenést na zákazníka a firmy je budou muset pokrýt sníženými
náklady jinde. "Zákazníci nejsou připraveni platit za automobily
více, bez ohledu na to, co se děje u komodit," řekl v televizi
CNBC šéf Ford Europe Lewis Booth.
Příslib nových růstových trhů tlumí obavy z jejich rychlého
přehřátí, tak jak se to nyní děje v Číně. I na tento trh již
dorazila cenová válka, kterou automobilky před několika lety
spustily v Evropě a která se mezitím přelila do Evropy.
Automobilky doufají, že růst jim zajistí záplava nových
modelů, reagujících na stále diferenciovanější požadavky
spotřebitelů. Někteří analytici však upozorňují, že příliš mnoho
modelů omezí úspory z rozsahu sortimentu, zvedne náklady a sníží
ziskové marže.
Automobilky proto říkají, že jedinou cestou k udržení kroku s
nároky poptávky při zachování ziskovosti je nabídka celé řady
různých vozů na stejné platformě. Druhou podmínkou je tlak na
snižování cen u dodavatelů, uvedla agentura Reuters.