Dneškem vstupuje Slovensko do nové éry kapitalismu – kupte si nové auto v ceně do 25.000 EUR včetně daně z přidané hodnoty a nechte si současně sešrotovat auto starší 10 let, které jste měli ke konci loňského roku v policejní evidenci. Voila, stát – tedy stát, daňoví poplatníci – Vám k tomu přihodí až 1.500 EUR na tzv. „šrotovném“. Nabídka, která se nedá odmítnout…
Slovensko se tak zařadilo k těm několika evropským státům, které podobnou politku praktikují již několik týdnů. O psychické vyrovnanosti a zdravém rozumu politiků se dá pochybovat již několik desetiletí, poslední výplody jejich mozků však předčí i ta nejdivočejší očekávání. Proč, ptáte se ?
1) Šrotovné bylo zaváděno pod zcela nesmyslným motivem „pomoci ekonomice“ v době krize. Podpora prodeje jednoho typu spotřebního zboží (a auto je spotřební zboží) není podporou celé ekonomiky, jde naopak o nepochybné vítězství lobby výrobců automobilů a jejich nohsledů. Proč se nedává šrotovné na lednice nebo televize ? , Samsung nebo se jistě také potýkají s poklesem prodeje a obměna tohoto zboží v domácnostech by jim nepochybně přišla vhod.
2) Počítejte se mnou: Škoda, , , Seat, , , Saab, , Citroen, , , Mercedes, Opel, Rover + asijské značky jako Subaru, , , Lexus, Daewoo, Hyundai + dovážené americké značky Dodge, Jeep, + luxusní sportovní modely ad. Všechny tyto značky se nějakým způsobem snaží přežívat na evropském kontinentě. Vynásobte to přibližně 5-7 modelovými řadami krát nespočetně variant výbavy. Opravdu mi chcete tvrdit, že i kdyby se třetina z nich položila na záda a zbankrotovala, neměli byste si stále ještě z čeho vybírat? Proč podporujeme odvětví, které má to nejlepší nejspíše za sebou, v mnoha ohledech zaspalo inovační vlnu a teď se probudilo do tvrdé reality? Pánové, vašich aut je na trhu víc než dost…
3) Pokud by v Evropě panoval kapitalismus a ne komunismus, vše by se vyřešilo velmi rychle. Problémem totiž není nedostatek aut, ale jejich nadbytek. Cenová úroveň by se tak dostala na rovnovážnou (nižší) hladinu, několik značek by zmizelo a nahradily by je jiné, s atraktivními a inovativními produkty. Trh by se rozjel „de facto“ sám o sobě. Proč mají vlády pocit, že vše musí řídit a regulovat ? Kupují si hlasy voličů – ne však za „své“, ale za Vaše a za moje…
4) Jedním z hlavních (ne-li jediným) hlediskem pro přiznání šrotovného je věk odevzdávaného auta a prostý nákup nového. Jestliže se však na všech frontách vědci i laici dohadují o tom, zda lidská činnost ničí životní prostředí a klima na planetě Zemi, proč nepodporujeme raději nákup šetrných a ekologických/hybridních vozidel? To by samo o sobě dávalo v delším časovém horizontu mnohem lepší logiku, výrobcům by to přineslo vítané zdroje na další výzkum a vývoj na tomto poli a nakonec bychom z toho profitovali úplně všichni. to tak dělá už léta. Ale kdepak, to budeme raději subvencovat výprodej skladových vozů, které by si svého nového majitele našly pouze s mnohem výraznější slevou, než nějakých 500 EUR.
Pokračovat netřeba, závěry jsou jasné. Současná doba je jako stvořená pro nákup hlasů voličů, kteří nedokážou dohlédnout konečného dopadu „dobře míněných“ opatření. Volání proti protekcionismu a ochranářství jsou jenom prázdná slova, šrotovné je jenom jedním z důkazů.
Pro investory však svítá naděje – malá francouzská firma MDI Enterprises na ženevském autosalonu představila několik vozidel poháněných vzduchem. Designově sice zatím nejde o žádné velké skvosty, ale pokrok se zastavit nedá…
Máte-li chvíli, podívejte se na http://www.mdi.lu/english/
Hezký týden přeji!