Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Sešrotovaná logika…

Sešrotovaná logika…

09.03.2009 12:48
Autor: Petr Žabža, Patria Online

Dneškem vstupuje Slovensko do nové éry kapitalismu – kupte si nové auto v ceně do 25.000 EUR včetně daně z přidané hodnoty a nechte si současně sešrotovat auto starší 10 let, které jste měli ke konci loňského roku v policejní evidenci. Voila, stát – tedy stát, daňoví poplatníci – Vám k tomu přihodí až 1.500 EUR na tzv. „šrotovném“. Nabídka, která se nedá odmítnout…

Slovensko se tak zařadilo k těm několika evropským státům, které podobnou politku praktikují již několik týdnů. O psychické vyrovnanosti a zdravém rozumu politiků se dá pochybovat již několik desetiletí, poslední výplody jejich mozků však předčí i ta nejdivočejší očekávání. Proč, ptáte se ?

1) Šrotovné bylo zaváděno pod zcela nesmyslným motivem „pomoci ekonomice“ v době krize. Podpora prodeje jednoho typu spotřebního zboží (a auto je spotřební zboží) není podporou celé ekonomiky, jde naopak o nepochybné vítězství lobby výrobců automobilů a jejich nohsledů. Proč se nedává šrotovné na lednice nebo televize ? Electrolux, Samsung nebo Sony se jistě také potýkají s poklesem prodeje a obměna tohoto zboží v domácnostech by jim nepochybně přišla vhod.

2) Počítejte se mnou: Škoda, Volkswagen, Audi, Seat, Renault, Peugeot, Saab, Volvo, Citroen, Fiat, BMW, Mercedes, Opel, Rover + asijské značky jako Subaru, Honda, Toyota, Lexus, Daewoo, Hyundai + dovážené americké značky Dodge, Jeep, Chrysler + luxusní sportovní modely ad. Všechny tyto značky se nějakým způsobem snaží přežívat na evropském kontinentě. Vynásobte to přibližně 5-7 modelovými řadami krát nespočetně variant výbavy. Opravdu mi chcete tvrdit, že i kdyby se třetina z nich položila na záda a zbankrotovala, neměli byste si stále ještě z čeho vybírat? Proč podporujeme odvětví, které má to nejlepší nejspíše za sebou, v mnoha ohledech zaspalo inovační vlnu a teď se probudilo do tvrdé reality? Pánové, vašich aut je na trhu víc než dost…

3) Pokud by v Evropě panoval kapitalismus a ne komunismus, vše by se vyřešilo velmi rychle. Problémem totiž není nedostatek aut, ale jejich nadbytek. Cenová úroveň by se tak dostala na rovnovážnou (nižší) hladinu, několik značek by zmizelo a nahradily by je jiné, s atraktivními a inovativními produkty. Trh by se rozjel „de facto“ sám o sobě. Proč mají vlády pocit, že vše musí řídit a regulovat ? Kupují si hlasy voličů – ne však za „své“, ale za Vaše a za moje…

4) Jedním z hlavních (ne-li jediným) hlediskem pro přiznání šrotovného je věk odevzdávaného auta a prostý nákup nového. Jestliže se však na všech frontách vědci i laici dohadují o tom, zda lidská činnost ničí životní prostředí a klima na planetě Zemi, proč nepodporujeme raději nákup šetrných a ekologických/hybridních vozidel? To by samo o sobě dávalo v delším časovém horizontu mnohem lepší logiku, výrobcům by to přineslo vítané zdroje na další výzkum a vývoj na tomto poli a nakonec bychom z toho profitovali úplně všichni. Google to tak dělá už léta. Ale kdepak, to budeme raději subvencovat výprodej skladových vozů, které by si svého nového majitele našly pouze s mnohem výraznější slevou, než nějakých 500 EUR.

Pokračovat netřeba, závěry jsou jasné. Současná doba je jako stvořená pro nákup hlasů voličů, kteří nedokážou dohlédnout konečného dopadu „dobře míněných“ opatření. Volání proti protekcionismu a ochranářství jsou jenom prázdná slova, šrotovné je jenom jedním z důkazů.

Pro investory však svítá naděje – malá francouzská firma MDI Enterprises na ženevském autosalonu představila několik vozidel poháněných vzduchem. Designově sice zatím nejde o žádné velké skvosty, ale pokrok se zastavit nedá…

Máte-li chvíli, podívejte se na http://www.mdi.lu/english/


Hezký týden přeji!


Váš názor
  • Rozdíl mezi šrotovným a odpočtem DPH
    13.03.2009 9:46

    Rozdíly mezi šrotovným a možností odpočtu DPH u plátců při koupi osobního automobilu vidím v zásadě dva_ - šrotovné je určeno pro obyvatelstvo, zatímco odpočet DPH pro podnikatele - vycházím-li z původního návrhu šrotovného ve výši 25.000 Kč, pak odpočet DPH je u 1 automobilu postatmě větší (při ceně 300 tis. činí odpočet DPH 47.899 Kč, při ceně 400 tis. to je 63.866, při ceně 1 mil. pak 159.664 Kč atd). Očekávám tedy příspěvek pana Žabži na téma "Odpočtová logika".
    Hrabcik
  • Fabia: DPH - šrotovné 1000 EUR > 0
    11.03.2009 17:20

    Aniž bych řešil systematičnost odpočtu DPH u aut podnikakatelů a šrotovného v prospěch/neprospěch naší ekonomiky, rád bych odpůrce šrotovného informoval, že jestliže stát zavede šrotovné ve výši 30 000 Kč tj. cca 1000 EUR pak při koupi fabie za cca 200 tis. bez DPH na prostém občanovi vždy vydělá, poněvadž DPH, které zinkasuje stát, bude 38 000 Kč. Přesněji 38 000 - 30 000 = 8 000 Kč.
    Libuc
    • Re: Fabia: DPH - šrotovné 1000 EUR > 0
      12.03.2009 13:52

      A zbytek si stát královsky vybere na spotřební dani PHM/Maziv a mýtném. Navíc s novým autem je větší ochota cestování což vylepší i zájem o pohostiství ...
      blaf
  •  
    10.03.2009 13:37

    Takže jde vlastně o zakuklenou daňovou úlevu na konkrétní druh zboží. Zvýhodnění automotive, sleva pro kupce nového auta. V čem je to pro občany a ekonomiku lepší než plošné snížení daní?
    tonda
  •  
    10.03.2009 9:23

    uznavam ze srotovne tak ako cokolvek z balicka na podporu ekonomiky je mozno diskutabilne a ani ti najpovolanejsi v tom nie su za jedno. a tento clanok mi prisiel az moc jednoznacny. V jednu chvili me napadlo ze pan by si asi rad koupil novy auto se "sesrotovanou" slevickou ale nemuze
    instalater
  •  
    09.03.2009 21:21

    Pane Žabiak, pred tromi tyzdnami ste pisal jak je sjvele pre skodovku ze v nemecku zaviedli srotovne a jak idu tie vase fabie na odbyt, a teraz pisete jak je na ho?no ze na SK maju srotovne tiez ... to si delate srandu pane kolego, vidte .. ?
    instalater
    • Nesmysl..
      10.03.2009 8:12

      To, že automobilce možná VW roste odbyt díky prodejům modelu Fabia v souvislosti se zavedením šrotovného přece nemá s faktem, že šrotovné samotné je nesystémové opatření nic společného, nebo ano? Zkus víc přemýšlet, než něco plácneš...
      LongFrog
  • Nejsou to omezenci
    09.03.2009 18:27

    Podle pana Žabži jsou vlády Francie, Německa, Slovenska a dalších ekonomičtí tupci. Nemyslím si to. Na základě tohoto opatření zmizí značné množství téměř vraků z našich silnic a ekonomicky slabí lidé si budou moci koupit bezpečnější auta neohrožující provoz i těch bohatších lidí v luxusních autech. Bude pomoženo ekologii, protože 10let starý vrak má určitě horší ekologii i ekonomii. Rozeběhne se trh zejména s malými a úspornějšími vozy, což je žádoucí. Méně lidí přijde o práci. Nemyslím že pan Žabža je lepší ekonom než vlády uvedených zemí. Z jeho článku dýchá snaha malých se zviditelnit a za to každou cenu tak jako prezidenta Klause a dalších našich politiků.
    Jaroslav
    • Re: Nejsou to omezenci
      10.03.2009 9:27

      -jsou to pořád ti samý omezenci co tu ekonomiku do těch problému dostali a jsou to pořád jen politici co dělaj více populismus než ekonomii....a historie ukázala, že nám vládnou tupci...
      mmm1
    • Re: Nejsou to omezenci
      09.03.2009 18:48

      Otázka zní: Kde se vezme těch XXX EURo na tento příspěvěk ? Je to diskriminační. Ne všichni jezdí autem. Ne všichni si mohou pořídit auto letos. Aby stát někomu mohl dát, jinému musí vzít. Já třeba letos budu potřebovat lednici a několik počítačů. Taky chci šrotovné... Proč já mám platit ze svých daní komfort jinému ? Je spousta lidí, co jezdí na kole. Těm by se zrovna hodilo 500 EURo na perfektní kolo, no ne ?
      Muff
      •  
        10.03.2009 9:39

        Pokud se auto neprodá stát z toho nebude mít NIC, pokud se prodá, tak stát dostane daň. Řekl bych, že šrotovné je nastaveno tak, že si na sebe vydělá.
        Azazel
        • to je hloupost
          10.03.2009 14:49

          Řekl bych, že si na sebe vydělá i rohlík, tak proč ho nedotovat :-))))
          tk69
  • logika je správná
    09.03.2009 15:37

    Čistě z pohledu státu, nikoli daňového poplatníka je podle mě logika šrotovného správná. A to proto, že nejde tak o záchranu automobilového průmyslu, ale o záchranu prodeje aut, jezdící na spalovací motor. Spalovací motor totiž, jak jistě všichni víme, generuje obrovské daňově příjmy. Podle mě si vlády v Evropě uvědomily, že nejsou připraveny na výpadek takového příjmu ani na zavedení alternativního zdanění elektřiny. To by asi volby prohrály na celé čáře. Takže podle mě se v USA (kde není tak obrovská spotřební daň) změní automobilový trh na elektrický nebo nějaký jiný a automobilky začnou prodávat jak divé a Evropě zase ujede vlak.
    Rv
    • Re: logika je správná
      09.03.2009 17:56

      je tak to sa mi hodi, zrovna chcem kupit auto:) bacha, srotovne stupa kazdym dnom. zatial 2000 euro. kto da viac? :)) http://aktualne.centrum.sk/ekonomika/slovensko-a-ekonomika/clanek.phtml?id=1177017
      DoG
  • jo..auta na vzduch :)
    09.03.2009 14:19

    to je fakt zajimave....jen by mne zajimlo prakticke reseni. Na kolik barů se bude plnit? Zeptejte se potapecu, co je to za srandu....pojedou tam obri kompresory na ...asi elektrinu, budou tam velké kaskády z lahví, at tam na naplnení nečekáte hodinu, bude treba kontrolovat co 2 roky tlakove lahve ve vozech i na stanicích, taky jsem zvedavy na bezpečnost, kdyz 18l lahev dokaze rozbít zděnou garáž....bourat bych teda nechtel. To nemluvim o upravah vzduchu....hlavně kvůli vlhkosti kvůli korozi systému.....asi bude zákaz parkování v podzemních garážích....
    PavelT
    • Re: jo..auta na vzduch :)
      09.03.2009 14:57

      To kolo s kastlí, které zrovinka prezentovali se plnilo na 350 barů ... plná nádrž něco přes 60Kg. Řekl bych, že s elektromotorem by to bylo významně výhodnější.
      Azazel
    • Re: jo..auta na vzduch :)
      09.03.2009 14:56

      Pane kolego máte pravdu, V ostravských dolech jezdily lokomotivy poháněné stlačeným vzduchem již před 50 lety. Používaly se jen ve výbušném prostředí, protože byly nejméně efektivní a vyžadovaly příliš mnoho péče. Až bude elektřina téměř zadarmo, pak nebude nic lepšího než vzduch.
      starik
      • Pánové, zdravá skepse
        10.03.2009 14:37

        je určitě na místě, ale také je dobré něco si to tom lpřečíst - je to i česky na www.autonavzduch.cz
        autonavzduch
  • to Autor
    09.03.2009 14:01

    Proti článku nic nemám, beru jej jako názor autora, ale chybí mi tam minimálně 1 důvod pro. Tím důvodem je obměna automobilového parku, kterou také politici v reportáži zmiňovali a bylo by asi fér tento argument uvést. Tím neříkám, že je to správný argument ani že je to nesprávný argument. PS: S tím autem na vzduch to také není tak jednoduché, jak se občas píše, ale uvidíme, zda to dokáží nakonec vůbec vyrábět - mluví o tom už cca 10 let.
    oh171
  • Bravo!
    09.03.2009 13:56

    Přesně a jednoduše autor článku postihl ekonomické kauzalizy! Volám bravo!
    Metaforos
    • Re: Bravo!
      09.03.2009 14:43

      Myslim ze obmenu vozoveho parku by meli nechat na leta prosperity a v dobe krize by nemeli takhle mrhat penezmi danovych poplatniku a krivit trh.
      cb
  •  
    09.03.2009 13:48

    Hlavně mi nějak netankuje, jak si Slováci pomůžou se šrotovným příspěvkem, když si Palo z Hornej Dolnej koupí Toyotu.
    ERKO
  • souhlas
    09.03.2009 13:29

    Mě se ten článek líbí, je to hezky volně napsané a domnívám se, že i pravdivé z hlediska logiky ...jenže na druhé staně je politik, který kašle na to jak kdo se má, jestli naříká či ne, či bůhví co...za vším je profit a já být na jejich místě tak to dělám taky...velké kecy o pomoci..bla bla bla ,,maxima zmírnění následků,, na druhé straně hlasy pro stanu, keš osobní či zájmové skupiny pod supr zdůvodněním věcí, to se takto lehce povede právě tak jednou za sto let...
    traktor
  • MDI
    09.03.2009 13:28

    MDI vozitka nejsou zadnou novinkou. Uz dobre 2 roky mam jedno "objednane", zadna nabidka mi ale jeste neprisla. Az se to stane uverim, ze je to KONECNE realita. Poptavka po tomhle mestskem pišišvoru samozrejme bude. Nejaka stavajici evropska znacka (minimalne jedna) bude kazdopadne muset z kola ven. O tom snad nikdo nepochybuje. PS: Co vy na to +30% more employees necessary?
    Tuvok
  •  
    09.03.2009 13:23

    V zasade s clankem souhlasim - vetsina vyrobcu vyrabi produkty, ktere se lisi nepatrne a jsou vicemene zamenitelne (opravdu si nemyslim, ze by Renault Megane poskytl vyrazne odlisnou sluzbu nez Peugeot 308 / Citroen C4 / Ford Focus).. jen ten Rover v clanku je trochu nestastny - zkrachoval jiz davno.
    ackee
  •  
    09.03.2009 13:13

    Hledám někoho na Slovensku kdo vlastní auto starší 10ti let a byl by ochoten si koupit nové auto a to mi pak následně prodal. PS. spěchá, není jasné jak dlouho bude Slovensko schopno svůj program financovat
    Honza
  • Zase jeden blábol
    09.03.2009 13:05

    Pan Žabka je zřejmě chytřejší než celá EU.Potom tedy nechápu,proč píše tady takový nesmysly a ještě nesedí minimálně v evropským parlamentu.No,tak tedy nebudeme dělat nic,my přece nejsme orientováni na automobilovej průmysl,tak se vlastně nic neděje.Ona nám nezaměstnanost neroste a státní kasa se plní takovým tempem,že ministr Kalousek jenom vymejšlí za co ty prachy utratit,zkrátka všichni v týhle zemi jsme vysmátí.A nezaměstnanost na konci roku kolem deseti % nás nerozhází.Takovejch odborníků víc a hlavně do vlády.Po nás potopa.
    hloupej Honza
    • Re: Zase jeden blábol
      09.03.2009 14:46

      Evropsti politici mozna nejsou blbi, ale jsou ve vleku lobbystu a levicovych volicu, co chcou rychle a viditelne reseni.
      cb
    • Re: Zase jeden blábol
      09.03.2009 13:17

      Proč by měl bejt chytřejší než celá EU? Mít názor a podělit se o něj snad není takovej prohřešek. Podle mého je to velmi dobře napsáno a osobně se s tímto názorem ztotožňuji. Po nás potopa platí spíše na politiky, kteří si kupují za peníze daňovejch poplatníků hlasy a příliš neřeší, že tyto dluhy se budou muset splácet a to i s nemalými úroky.
      Klabouch
Aktuální komentáře
26.04.2024
9:07Rozbřesk: Mohou vyšší sazby Fedu vést k rychlejšímu snižování sazeb v eurozóně?
8:56Vřele přijatá čísla tech gigantů pomáhají Evropě do zeleného, Moneta poprvé bez nároku na dividendu  
8:30Microsoft zvýšil čtvrtletní zisk o pětinu, tržby překonaly očekávání
8:28Majitel Googlu výrazně zvýšil čtvrtletní zisk, poprvé vyplatí dividendu
6:24Willett Advisors: Spojené státy v mimořádné pozici, Čína hodnotovou akcií
25.04.2024
22:03Zámoří strhla do záporu Meta i pomalejší růst ekonomiky  
19:16ČD Cargo, a.s.: Tisková zpráva
19:10UNICAPITAL Invest III a.s.: Výroční zpráva 2023
19:04UNICAPITAL Invest VI a.s.: Výroční zpráva 2023
18:30Staro – nový technologický cyklus a atraktivita růstových akcií
17:05Martin Kycelt: Překvapivé reakce na výsledky Tesly a Meta Platforms
16:47Slabé HDP s vyššími inflačními tlaky. Po výsledcích se trhy potýkají i s makrodaty  
16:00SATPO finance, s.r.o.: Výroční finanční zpráva za rok 2023
16:00City Home finance III, s.r.o: Výroční finanční zpráva za rok 2023
15:46Braňo Soták k výsledkům Meta Platforms a staronové cílové ceně: Silná čísla "po zásluze" potrestána, akcie -15 %  
15:13Hermes vzdoruje zpomalení prodeje luxusního zboží, akcie však s dobrými výsledky dopředu počítaly  
12:50Deusche Bank s nejlepšími čísly od roku 2013. Zpět v čele ziskovosti investiční bankovnictví
12:09Sazby výš po delší dobu a trh zralý na další korekci?
11:37Miliardáři by podle ministrů G20 měli platit dvouprocentní majetkovou daň
11:08Těžařská firma BHP chce rivala Anglo American, vznikl by největší producent mědi

Související komentáře
    Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Kalendář událostí
    ČasUdálost
    14:30USA - Výdaje na osobní spotřebu, m/m
    16:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university