Praha (ČTK) - Prodej nových osobních aut v Česku se v prvním čtvrtletí snížil o 5,9 procenta na 31.075 vozů. Největší pokles o více než 12 procent zaznamenal trh v lednu, naopak v březnu byl prodej téměř o jedno procento vyšší než loni. Prodej lehkých užitkových vozů do března klesl o dvě pětiny na 9209 aut. Oznámil to dnes Svaz dovozců automobilů.
Pokles v obou kategoriích podle tajemníka Svazu dovozců aut Pavla Tunkla způsobila především nižší poptávka firemních zákazníků, kteří čekali na možnost odpočtu DPH u osobních aut, která je účinná od 1. dubna. Firmy se na nákupech osobních aut podílely 28 procenty, v březnu pak jen zhruba pětinou. V loňském prvním čtvrtletí to bylo 42 procent. Podíl prodávaných osobních vozů s benzinovým motorem meziročně stoupl o čtyři procentní body na 75 procent.
Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka by letošní prodej osobních a lehkých užitkových aut mohl skončit na úrovni loňského roku. "Situace by se letos měla zavedením odpočtu DPH pro osobní vozy narovnat. Část poptávky po lehkých užitkových vozech se přesune zpět do kategorie osobních aut," uvedl.
Nejprodávanějším osobním vozem byla Škoda s prodejem 8512 aut, následuje s odbytem 2953 vozů a , který prodal 2093 aut. Škoda vede i mezi lehkými užitkovými vozy s 2043 prodanými auty. Druhý skončil s prodejem 1294 vozů a třetí s 796 auty.
Prodej nákladních aut kvůli ekonomické recesi klesl o 47,5 procenta na 1334 vozů. Nejprodávanější byl Mercedes se 361 prodanými vozy, za ním skončil s 218 auty a Iveco, které prodalo o dva vozy méně. Zájem o nové autobusy vzrostl o šest procent na 222 vozidel.
Zájem o motocykly klesl o téměř 15 procent na 3411 strojů. První skončila Yamaha s prodejem 275 strojů, následuje s 254 prodanými stroji a Suzuki s odbytem 247 motocyklů.