Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Výstavba paralelní dráhy na Letišti Praha

Výstavba paralelní dráhy na Letišti Praha

25.6.2009 14:30
Autor: 

Dnes zveřejnila skupina renomovaných makroekonomů – Tomáš Sedláček, Petr Zahradník a Jan Jedlička svoji studii efektů spojených s výstavbou paralelní dráhy na pražském letišti Ruzyně. Bezpochyby se jedná o důležitý vstup nejen do diskuze o výstavbě nové dráhy v Ruzyni, ale odráží i vliv letecké dopravy na ekonomiku celé České republiky.

Z velice konzervativního náhledu vyplývá, že po uvedení paralelní dráhy do provozu v roce 2014, nebude omezen růst kapacity letiště plynule až na úroveň přibližně 20 milionů v roce 2020. Celkový efekt na HDP za období mezi roky 2012 a 2020 bude přibližně 126,29 miliardy korun. Nová paralelní dráha resp. nárůst počtu cestujících taktéž pozitivně ovlivní tvorbu nových pracovních míst. Studie odhaduje vytvoření až 16 tisíc nových pracovních příležitostí především v Praze ale i ve Středočeském kraji. A to bez přispění státu. Letecká doprava resp. podnikání letiště je totiž samofinancovatelné. Zatímco většina států přispívá na výstavbu a údržbu infrastruktury pro silniční a železniční dopravu, letecká doprava má naopak saldo vůči státním pokladnám pozitivní.

Letiště Praha v současné době finalizuje první čtení studie dopadů na životní prostředí a celý proces přípravy výstavby běží podle harmonogramu tak, aby paralelní dráha začala fungovat v roce 2014. V tomto ohledu je letecká doprava ve srovnání s například automobilovou mnohem šetrnější. Je evidentní, že po překonání stávající ekonomické krize bude poptávka po letecké dopravě dále stoupat. Trend zpřístupnění letecké dopravy většímu množství cestujících bude pokračovat i v budoucnu a nové generace dopravních letadel, jako je například Boeing Dreamliner nebo Airbus 380 směřují k dalšímu zefektivnění/zlevnění letecké dopravy. Pro ekonomiku České republiky, která patří mezi nejotevřenější v Evropě, je další rozšiřování letecké dopravy klíčové i v soutěži s okolním státy. Je evidentní, že pro rozvoj mezinárodního obchodu v oblastech s vyšší přidanou hodnotou, je kvalita letecké dopravy jedním z klíčových parametrů. Nejbližší letiště , která jsou konkurenty Letiště Praha - letiště v Mnichově a Vídni, v současné době řeší obdobnou otázku rozšíření kapacity. Letiště, které v našem regionu první dobuduje potřebnou kapacitu, bude mít významnou konkurenční výhodu a tato konkurenční výhoda se bude týkat i ekonomik jednotlivých států.

Petr Kováč
 
Executive Director
Patria Finance


Váš názor
  •  
    25.6.2009 16:47

    Budování nové dráhy je v současnosti ekonomický nesmysl. Je zřejmě, že v příštích 10 letech dojde k podstanému snížení leteckého provozu, a to celosvětově. A z pohledu kvality života obyvatel Prahy západ a Prahy 5-6 se jedná přímo o katastrofu.
    accountant
    •  
      26.6.2009 9:48

      Prohlášení, že se jedná o ekonomický nesmysl, bez relevantních údajů proč tomu tak je, není moc přesvědčivé. Stejně tak prohlášení , že příštích 10 let budeme méně létat, stojí dost na vratkých nohou. Lidi se už naučili létat, a chtějí létat čím dál víc, ale musí to být za přijatelné ceny. Prostě jde o výkřiky. Co se týče kvality života na Praze západ/5/6 tak ta se změní očekávaným způsobem. Když si někdo koupí nemovitost v dané lokalitě a nebo se tam nastěhuje, tak posledních cca 60 let musí počítat s tím, že blízko letiště lítají letadla. To se mimochodem promítá do nákupních/prodejních cen nemovitostí v dané lokalitě už dneska. BTW mnohem větší hlukové i prachové znečištění dělá automobilová doprava. Jo mimochodem bydlím kousek od letiště :-)
      Pooh
      •  
        29.6.2009 9:50

        Z důvodu finanční kruze se snižuje počet odbavených cestujících v řádu milionů. Tento trend bude pravděpodobně pokračovat a v horizontu několika roků můžeme očekávat, že se ke krizi finanční připojí i krize energetická (peak oil) a surovinová. Privatizace ČSA a letiště se pravděpodobně nezrealizuje z důvodu, že nebude žádný seriozní zájemce , který by byl ochoten akceptovat za koupi zaplatit požadovanou částku. Eventuelní rozvoj letecké dopravy v Praze nevidím v rozvoji Ruzyně, ale ve výstavbě nového letiště, které by bylo lokalizováno cca 20-50 km od Prahy -možnosti tu jsou : Milovice nebo Odolena Voda (Aero).
        accountant
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data