Červnové tržby britských maloobchodů naznačily růst spotřebitelských výdajů. Tempo růstu tržeb je nejvyšší od počátku roku, oproti květnu vzrostly o 1,2 % a meziročně o 2,9 %. Nákupy se však soustředí především do segmentů potravin a oblečení, kde jsou navíc podpořeny masivními slevovými akcemi, u oblečení předčasnými letními výprodeji. Data dnes zveřejnil britský statistický úřad.V květnu tržby maloobchodů meziměsíčně klesly o 0,9 %. Trh očekával, vyjádřeno konsensem Bloomberg, růst pouze o 0,3 % meziměsíčně a 2,1 % meziročně.
Tržby z prodejů oblečení, obuvi a textilu meziměsíčně vzrostly o 4,7 %, nejvíce od ledna letošního roku. Meziroční pokles průměrných cen v tomto sektoru však dosáhl 6,7 %. Britští prodejci potravin uvádějí, že tržby překonaly jejich očekávání, potvrzují ale také vliv diskontních cen a promočních akcí. „Vývoj může přispět k HDP za druhý kvartál blízko nuly,“ uvedl Alan Clarke, ekonom (49,93 EUR, -0,54%).
Důležité ale je, aby se růst tržeb netýkal pouze nezbytných statků. Bruberry Group Plc., která je největším britským prodejcem luxusního zboží, ohlásila minulý týden růst kvartálních tržeb o 8 %.
(1656 GBp, -0,90%) Plc., druhý největší britský prodejce oblečení, oznámil rovněž obrat v tržbách směrem k růstu. William Morrison Supermarkets, který je ve čtyřce největším britských obchodních řetězců potravin, očekává, že výsledek 2Q překoná trh.
Riziko pro oživení spotřebitelských výdajů představuje stále rostoucí nezaměstnanost. Celková nezaměstnanost dosáhla do května 2,38 mil. a podle britské obchodní komory by do poloviny příštího roku měla vzrůst až na 3,2 mil. lidí. HDP pokleslo v 1Q09 o 2,4 % Podle mediánu 32 ekonomů oslovených Bloomberg ve 2Q pokles britské ekonomiky dosáhne 0,3 %.
(Zdroj: Bloomberg, AP)