Propad letošních příjmů z reklamy o přibližně pětinu očekává šéf tuzemské televizní stanice , kterou ovládá Central Media Enterprises (CETV), Petr Dvořák. „Naší snahou letos bylo ušetřit tolik, kolik bude možné, a to jak na operativní úrovni, tak na té programové,“ uvedl generální ředitel Petr Dvořák v rozhovoru pro Hospodářské noviny, který cituje agentura Bloomberg.
podle generálního ředitele Dvořáka letos utrpěla z hlediska prodeje standardní spotové reklamy, kde propad za celý rok 2009 podle něj činí 20 až 21 procent. „Vzhledem k tomu, že spotová reklama pro nás stále představuje největší procento celkových příjmů, je jasné, že i naše příjmy tím pádem šly meziročně poměrně významně dolů,“ přiznává Petr Dvořák. Zároveň však zdůrazňuje, že si polepšila v řadě dalších produktů v rámci menších kanálů a na internetu, dle jeho slov má vyprodánu kapacitu v oblasti videoreklamy.
V rámci výhledu na příští rok Dvořák připomněl údaje prezentované v rámci investorských dní v říjnu (více zde a zde). Na akcionáře tehdy zapůsobila negativně zpráva o výrazném zaostání EBITDA za celoročním plánem. „Čekáme, že v České republice by trh televizní reklamy v roce 2010 měl narůst asi o pět až šest procent. Vycházíme ze zkušenosti z jiných trhů, kdy reklamní trh reflektuje nárůst HDP,“ uvedl Dvořák.
Pole generálního ředitele včas reagovala na krizi úpravou cen reklamy, aby předešla propadu. „Původně jsme měli představu přibližně dvouciferného navýšení ceny. Ovšem vzhledem k tomu, že krizi jsme začali cítit už někdy v prosinci loňského roku, nabídli jsme už na konci ledna našim klientům, aby za peníze, které u nás utratí, získali větší počet GRPů nebo větší mediální prezenci. Když se to přepočítalo na cenu za jednotlivý bod, vyšla z toho reálná sleva. Ovšem my jsme díky tomu nepřišli o původně nasmlouvaný objem reklamy, ten se nám podařilo udržet,“ uvedl Dvořák. podle něj slevou dokázala přilákat menší klienty s rozpočty v řádech milionů korun, kteří se na ní dříve neobjevovali.
Čistá ztráta se ve třetím čtvrtletí roku prohloubila na 21,6 milionu dolarů z 19,3 mil. USD před rokem a tržby meziročně propadly o 33 procent na 134,5 milionu dolarů, především kvůli dopadům recese na příjmy z reklamy na rozvíjejících se trzích. V listopadu snížila doporučení na na „prodat“ z „koupit“ a na „redukovat“ z „koupit“. Obě banky snížení doporučení zdůvodnily delším propadem trhu s reklamou, který zpozdí schopnost navrátit se k zisku. Titul za poslední tři měsíce odečetl přibližně čtvrtinu své hodnoty. Na pražské burze aktuálně obchoduje na 442 korunách (-1,2 %), v rámci amerického obchodování včera uzavřel na 23,75 USD, tedy v přepočtu přibližně 436 korun.
(Zdroj: Bloomberg, HN)