Aktualizováno (15:55) Tuzemská automobilka Škoda Auto, patřící do skupiny , v prvním čtvrtletí roku 2010 dodala zákazníkům celkem 178,9 tisíce vozů, což je meziroční nárůst o čtvrtinu. Celkové tržby automobilky vzrostly na 52,5 miliardy korun z 39,7 mld. Kč v prvním čtvrtletí roku 2009, proti prvnímu kvartálu roku 2009 tedy vzrostly o 32 procent. Provozní zisk dosáhl 2,6 miliardy korun v porovnání s 787 miliony v prvním čtvrtletí loni. Zisk po zdanění se pak zvýšil na 2,06 miliardy korun z 312 milionů v 1Q09.
Za nárůsty čísel stojí především poptávka na čínském trhu, avšak také oživení na trhu střední Evropy v čele s domácí Českou republikou. V Číně Škoda Auto prodala meziročně o 122 % vozů více, celkem 42,7 tisíce. Prodeje ve střední Evropě se zlepšily o 28 tisíc vozů, což je meziroční zlepšení o 12,9 procenta na úrovni celého CEE regionu, v rámci něhož vedl růst tuzemského trhu s 26,6 % a 13,3 tisíci vozy především modelových řad Octavia (+32,4 %) a Superb (+119,3 %). Podle Škody se pozitivně vyvíjejí také prodeje modelu Yeti.
„Na prodejních výsledcích je znát, že se trhy západní Evropy vzpamatovávají z ekonomické recese. Výjimkou je Německo, kde proti loňsku došlo v prvním čtvrtletí k poklesu automobilového trhu téměř o čtvrtinu. Pokud jde o dodávky zákazníkům, profitujeme z vývoje Číny, trhu, který se dynamicky rozvíjí. Potěšitelné jsou i prodeje v České republice,“ uvedl Reinhard Fleger, člen představenstva Škoda Auto odpovědný za prodej a marketing s tím, že podíl škodovky na domácím trhu tak dosáhl 33,5 %.
Fleger uvedl, že přes panující nejistotu na světových trzích očekává i pro zbytek roku nárůst počtu dodávek ve srovnání s rokem 2009.
Výsledky Škoda Auto v 1Q10 versus 1Q09:
|
|
MJ |
|
2010 |
|
2009 |
|
změna v % |
Dodávky na zákazníky |
|
tis. vozů |
|
178,9 |
|
143,1 |
|
25,0 |
Odbyt* |
|
tis. vozů |
|
142,4 |
|
108,1 |
|
31,7 |
Výroba** |
|
tis. vozů |
|
136,2 |
|
99,1 |
|
37,5 |
Počet zaměstnanců *** |
|
osob |
|
25 463 |
|
25 221 |
|
1,0 |
Tržby celkem |
|
mil. Kč |
|
52 459 |
|
39 742 |
|
32,0 |
Hrubý zisk |
|
mil. Kč |
|
6 800 |
|
4 218 |
|
61,2 |
Provozní výsledek |
|
mil. Kč |
|
2 626 |
|
787 |
|
233,5 |
Zisk před zdaněním |
|
mil. Kč |
|
2 465 |
|
298 |
|
726,5 |
Zisk po zdanění |
|
mil. Kč |
|
2 062 |
|
312 |
|
561,7 |
Investice (vč. nehmotných výsledků vývoje) |
|
mil. Kč |
|
938 |
|
1 642 |
|
-42,9 |
Peněžní toky z provozní činnosti |
|
mil. Kč |
|
4 701 |
|
6 487 |
|
-27,5 |
Čistá likvidita |
|
mil. Kč |
|
31 747 |
|
18 678 |
|
70,0 |
*) odbyt zahrnuje vozy ostatních značek koncernu dodaných dceřinými společnostmi SAS a SAIPL, bez dodávek v Číně |
**) výroba zahrnuje vozy ostatních značek koncernu vyrobené dceřinou společností SAIPL |
***) fyzický stav zaměstnanců k 31.3.2010 včetně agenturního personálu |
Celá skupina dnes reportovala meziroční růst tržeb ve čtvrtletí o 19,4 % na 28,6 miliardy eur, z toho u samotné značky o 23,5 % na 945 tisíc vozů při růstu tržeb za značku na 18,6 mld. eur z 14,34 mld. eur před rokem. Automobilka potvrdila plán celoročního nárůstu na úrovni zisku i tržeb. Provozní zisk za značku se obrátil do kladných 416 milionů eur po ztrátě 279 mil. eur v 1Q09. U značky provozní zisk vzrostl na 478 mil. eur z 363 mil. eur.
Finanční ředitel Volkswagenu Hans Dieter Pötsch připustil, že podnik mohl zaznamenat i lepší výsledek, nebýt nepříznivého dopadu odpisů v souvislosti s převzetím podílu v automobilce Porsche. V ní Volkswagen drží 49,9 procenta akcií. Proporcionálně k tomu se Volkswagen podílí na ziscích i na ztrátách, které Porsche vykáže. Podle mezinárodních účetních standardů IFRS bude Volkswagen ještě nějaký čas odepisovat náklady na akvizici z prosince 2009. Za téměř poloviční podíl ve výrobci luxusních sportovních vozů tehdy Volkswagen zaplatil asi 3,9 miliardy eur (zhruba 99,6 miliardy Kč). Porsche by se v roce 2011 mělo stát desátou značkou skupiny Volkwagen. Pötsch řekl, že zmíněné akviziční náklady zcela smazaly příznivý vliv ze ziskového hospodaření Porsche.
Volkswagenu se stejně jako Škodě daří těžit z růstu v Číně, která se loni stala největším trhem automobilky, a překonala tak Německo. Automobilka zaúčtovala zisk z dvou čínských společných podniků 286 milionů eur, loni to bylo 101 milionů eur.
(Zdroj: Bloomberg, Škoda Auto, čtk)