Největší automobilce světa (81,02 USD, 2,09%) Motor klesl ve fiskálním čtvrtém čtvrtletí provozní zisk o 52 procent na 46,1 miliardy jenů, čímž o polovinu zaostala za očekáváním trhu na úrovni 98,91 mld. JPY (konsensus Bloomberg). Čistý zisk, který zahrnuje i výsledky operací v Číně, se snížil o 77 procent na 25,4 miliardy JPY, zatímco analytici čekali 104 miliard jenů. Výsledky značně ovlivnilo březnové zemětřesení, které si vyžádalo pozastavení výroby a značné náklady na rekonstrukci.
Jen mírně horší je srovnání s odhady trhů v případě tržeb automobilky , které vykázaly meziroční pokles o 12 procent na 4,64 bilionu jenů a zaostaly tak za konsensem 4,76 bln. JPY „jen“ o 2,5 procenta. Celoroční (za fiskál) tržby pak dosáhly 8,24 bln. JPY proti konsensu 8,5 bln. JPY. Čistý zisk automobilky se za celý fiskální rok do konce března 2011 téměř zdvojnásobil na 408,1 miliardy jenů z 209,4 miliardy předloni. Toyota loni prodala 7,31 milionu vozů, o 71.000 více než před rokem.
Toyotu však v novém japonském fiskálním roce čeká další obtížná situace kvůli nedostatku součástek po zemětřesení. Automobilka přitom původně čekala, že se jí podaří výrazně zlepšit hospodaření po problémech se svoláváním vozů ke kontrole. Dnes však firma oznámila, že celoroční výhled zatím neposkytne, protože zatím nedokázala vypočítat dopad přerušení výroby po březnovém zemětřesení na hospodaření. Prezident největší světové automobilky Akio Toyoda odhadl, že představí nový výhled v polovině června.
Domácí závody Toyoty nyní pracují na poloviční výkon, společnost však očekává, že produkci do června navýší na 70 procent. již dříve uvedla, že by se její výroba měla vrátit k normálu v listopadu nebo v prosinci. Dnes k původní prognóze dodala, že oživení výroby zřejmě bude rychlejší, než původně čekala, ale pouze zhruba o měsíc. Popřela tak zprávy z tisku, že by se k normálu mohla vrátit již o tři měsíce dříve. Pokud v měsíci dubnu chybělo asi 150 součástek nutných k výrobě, v květnu byl již tento počet na třiceti.
Toyotě podle analytiků reálně hrozí, že pokud nedokáže rychle vrátit svou produkci do normálu, přijde letos o pozici jedničky na trhu automobilů a zařadí se za General Motors a . Favoritem na převzetí "žezla" je automobilka GM, která tuto pozici držela od roku 1932 až do roku 2008, kdy ji z první příčky sesadila Toyota. Za leden až březen Toyota prodala 1,79 milionu vozů, konkurenční GM 2,22 milionu a německý Volkswagen 1,99 milionu aut.
(Zdroj: Bloomberg, ČTK, AP)