Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Povolenky aerolinkám hrozí obchodní válkou. EU je nezruší, chce hledat kompromis

Povolenky aerolinkám hrozí obchodní válkou. EU je nezruší, chce hledat kompromis

13.02.2012 12:37
Autor: ČTK

Evropská unie neustoupí tlaku a nezruší kontroverzní plán na prodej emisních povolenek leteckým společnostem. Je ale ochotná jednat a pokusit se najít řešení ve sporu, u kterého hrozí, že by mohl přerůst v obchodní válku. Uvedl to v rozhovoru před zahájením singapurského aerosalonu evropský komisař pro dopravu Siim Kallas.

Všechny aerolinky využívající letiště v EU se musí od letošního roku zapojit do systému obchodování s emisními povolenkami. Ten má za cíl omezit vypouštění skleníkových plynů do ovzduší. Rozhodnutí však vyvolalo vlnu protestů aerolinek po celém světě a Čína zakázala svým společnostem se do obchodů s povolenkami zapojit.

"Pokud si myslíte, že Evropa bude donucena to pozastavit, tak toto není ten případ. Musíme mít skutečné globální řešení. Evropa zavede svůj systém s obtížemi, konflikty či soudními spory, systém bude zaveden," uvedl Kallas. Přiznal však, že roste opozice vůči obchodům s povolenkami, a to zvláště z Číny, USA a Indie.

V poslední době se začínají ozývat i výrobci letadel, kteří se obávají možného poklesu objednávek, pokud se nebude napětí řešit. "Velmi se obávám důsledků. Co začalo jako řešení pro životního prostředí, se stalo zdrojem potenciálního obchodního konfliktu, a to nás znepokojuje," uvedl generální ředitel Airbusu Tom Enders.

Zahraniční vlády převážně argumentují tím, že EU překračuje své pravomoci, když kalkuluje emise na celý let, a ne jen na délku letu v evropském prostoru. Skupina 26 zemí, které jsou proti obchodům s povolenkami, se mají setkat 21. února v Moskvě a jednat o akčním plánu.

Letecké společnosti mají do roku 2020 dostávat 85 procent povolenek zdarma a nakupovat jen 15 procent. Společnostem, které nebudou splňovat požadavky programu, hrozí od EU pokuta až 100 eur za každou tunu vypuštěných emisí oxidu uhličitého, na kterou nebudou mít povolenky, a EU jim případně může zakázat lety na svá letiště.

Evropská komise tvrdí, že program prodeje emisních povolenek je nutnou součástí celosvětového boje proti změnám klimatu. Stupňující se spor by však mohl ohrozit snahy o nalezení způsobu pomoci EU v boji s dluhovou krizí na celosvětové úrovni. Některé aerolinky se také obávají odvetných opatření od vlád, jako zavedení nových poplatků a daní.

Šéf Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) v neděli uvedl, že situace mezi Čínou a EU je nesnesitelná a vyzval Organizaci spojených národů, aby se zapojila do sporu prostřednictvím své Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) a zabránila obchodní válce. ICAO se snaží jíž více než deset let donutit vlády k dohodě o emisích pro letecké společnosti, které se na celkových emisích skleníkových plynů podílí zhruba třemi procenty, napsala agentura Reuters.


Váš názor
  • Kallaskovina
    13.02.2012 14:49

    Tak to máme už asi 150 položku, která se bude připočítávat do ceny letenky. Přitom EK dobře ví, že se to do zlepšení kvality ovzduší nepromítne, v "lepším" případě budou lidé platit více nebo aerolinky krachovat rychleji... A dovedu si představit, že Čína (nebo i region AMER) zavedou poplatky podobné, vyšší, a to co vyberou "od cizích," budou místním aerolinkám rozdělovat formou dotací...
    Berounskej
  • Až nám napaří povolenky na dýchání...
    13.02.2012 12:59

    to se z toho pak po.... úplně všichni. V praxi to může mít přesně opačný dopad, všechny společnosti se budou snažit letět s přestupem resp. s mezipřistáním i za cenu vyšší spotřeby paliva, protože pak zaplatí povolenky jen na první část letu. Podle mě je jen otázkou času kdy někomu dojde trpělivost a vlítne do Bruselu a udělá tam docela velké pořádky...
    Inky
Aktuální komentáře
23.11.2025
10:06Víkendář: EU propadla regulačnímu šílenství, zanedbává prosté fungování volného trhu
22.11.2025
10:10Víkendář: EU se zabývá příliš mnoha věcmi, to podstatné jí uniká
21.11.2025
17:54Artur Gevorkyan a Andrej Bátovský o rekordních projektech, příležitostech pro akvizice, sázkách na defence sektor i burze, která posune firmu úplně jinam
17:20Kde jsou vlastně „standardní“ valuace a jak jsou na tom relativně k nim ty současné?
16:53Evropa může kompenzovat cla USA i bez nových smluv, tvrdí šéfka ECB
14:16Pozvánka na setkání s analytikem a makléřem Patrie ve středu 3. prosince v Praze
14:12Centrální banka nemusí být neomylná, ale musí být zodpovědná
12:30Perly týdne: Které akcie nejvíce těží z AI
11:21Dnes se může rozhodovat, jestli trhy vstoupí do korekce. Po veletoči na Wall Street padá i Evropa  
11:00Podnikatelská aktivita v eurozóně solidní, tempo brzdí průmysl
10:49Nové doporučení Patrie: Moneta atraktivní pro dividendy, prostor pro růst omezený  
10:35ČEB, a.s.: Informace o vyplácení úrokových výnosů z emise dluhopisů
10:03FRESH: Rozpočtové tornádo aneb co čekat od nové vlády? Odpovídá Mojmír Hampl
9:04Rozbřesk: Smíšená data z trhu práce komplikují Fedu prosincové rozhodnutí
8:48Výhled Nvidie trhy nepřesvědčil, Goldmani hlásí nárůst shortů a brexit stál Británii až 240 mld. liber  
7:14Slok: Prosincový pokles sazeb by pro Fed byl těžký
20.11.2025
22:01Wall Street pod tlakem: volatilita zasáhla technologie i kryptoměny  
17:37AI a „dobrá deflace“ druhé průmyslové revoluce
16:16Během posledních 15 let došlo k výrazné změně ve fungování Fedu a schopnosti monitorovat jeho politiku
16:02Trh s luxusním zbožím příští rok vzroste o tří až pět procent, očekává Bain

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data