Evropská unie neustoupí tlaku a nezruší kontroverzní plán na prodej emisních povolenek leteckým společnostem. Je ale ochotná jednat a pokusit se najít řešení ve sporu, u kterého hrozí, že by mohl přerůst v obchodní válku. Uvedl to v rozhovoru před zahájením singapurského aerosalonu evropský komisař pro dopravu Siim Kallas.
Všechny aerolinky využívající letiště v EU se musí od letošního roku zapojit do systému obchodování s emisními povolenkami. Ten má za cíl omezit vypouštění skleníkových plynů do ovzduší. Rozhodnutí však vyvolalo vlnu protestů aerolinek po celém světě a Čína zakázala svým společnostem se do obchodů s povolenkami zapojit.
"Pokud si myslíte, že Evropa bude donucena to pozastavit, tak toto není ten případ. Musíme mít skutečné globální řešení. Evropa zavede svůj systém s obtížemi, konflikty či soudními spory, systém bude zaveden," uvedl Kallas. Přiznal však, že roste opozice vůči obchodům s povolenkami, a to zvláště z Číny, USA a Indie.
V poslední době se začínají ozývat i výrobci letadel, kteří se obávají možného poklesu objednávek, pokud se nebude napětí řešit. "Velmi se obávám důsledků. Co začalo jako řešení pro životního prostředí, se stalo zdrojem potenciálního obchodního konfliktu, a to nás znepokojuje," uvedl generální ředitel Airbusu Tom Enders.
Zahraniční vlády převážně argumentují tím, že EU překračuje své pravomoci, když kalkuluje emise na celý let, a ne jen na délku letu v evropském prostoru. Skupina 26 zemí, které jsou proti obchodům s povolenkami, se mají setkat 21. února v Moskvě a jednat o akčním plánu.
Letecké společnosti mají do roku 2020 dostávat 85 procent povolenek zdarma a nakupovat jen 15 procent. Společnostem, které nebudou splňovat požadavky programu, hrozí od EU pokuta až 100 eur za každou tunu vypuštěných emisí oxidu uhličitého, na kterou nebudou mít povolenky, a EU jim případně může zakázat lety na svá letiště.
Evropská komise tvrdí, že program prodeje emisních povolenek je nutnou součástí celosvětového boje proti změnám klimatu. Stupňující se spor by však mohl ohrozit snahy o nalezení způsobu pomoci EU v boji s dluhovou krizí na celosvětové úrovni. Některé aerolinky se také obávají odvetných opatření od vlád, jako zavedení nových poplatků a daní.
Šéf Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) v neděli uvedl, že situace mezi Čínou a EU je nesnesitelná a vyzval Organizaci spojených národů, aby se zapojila do sporu prostřednictvím své Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) a zabránila obchodní válce. ICAO se snaží jíž více než deset let donutit vlády k dohodě o emisích pro letecké společnosti, které se na celkových emisích skleníkových plynů podílí zhruba třemi procenty, napsala agentura Reuters.