Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Automobilový trh v USA oživuje. Profitují hlavně zahraniční značky v čele s Toyotou

Automobilový trh v USA oživuje. Profitují hlavně zahraniční značky v čele s Toyotou

03.10.2012 9:04
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Prodeje aut ve Spojených státech v září vykázaly 12% meziroční růst, což je víc, než s čím počítali analytici. Radost z rychlejší než očekávané expanze trhu ale mají převážně zahraniční značky, hlavně pak japonská Toyota (76,85 USD, -0,29%). Automobilkám všeobecně pomáhá lepší dostupnost financování nákupu nových vozů a také delší dobu potlačovaná poptávka.

General Motors (GM), největší americká automobilka, v září vykázala mírný růst odbytu díky vyšší poptávce po osobních vozech, která tak vykompenzovala pokles zájmu o lehké pickupy. Podle GM (23,68 USD, 2,56%) i jeho konkurenta Ford (9,79 USD, -1,41%) Motor kvůli vyšším cenám benzínu roste poptávka po úspornějších vozech typu Chevrolet Cruze a Ford Focus. Prodeje menších aut se podle GM v září téměř zdvojnásobily, zatímco stejný segment u Fordu zaznamenal 73% meziměsíční nárůst.

Oba američtí výrobci ale vykázali slabší než očekávaný výkon v segmentu lehkých užitkových vozů. Ty se na celkovém odbytu Fordu a GM podílely zhruba ze 12 %, oproti 13 % v loňském roce. Trend posunu od užitkových vozů k osobním autům podle expertů nicméně trvá již několik let. Hlavním důvodem jsou rostoucí náklady na palivo.

Koncern GM v uplynulém měsíci prodal něco přes 210 tisíc aut, což představuje meziroční nárůst o 1,5 %. V rámci bilance prvních devíti měsíců to znamená zpomalení, jelikož prodeje GM od ledna do září meziročně vzrostly o 3,4 %. Zářijový odbyt konkurenčního Fordu dosáhl téměř 175 tisíc aut (meziročně beze změny). Za prvních devět měsíců prodeje americké automobilové dvojky vzrostly o 5,4 %.

V porovnání s Toyotou však americké automobilky paběrkují. Počet prodaných vozů japonského výrobce v září meziměsíčně vrostl o 41,5 % na 171 tisíc, což značí zrychlování růstové dynamiky nastoupené od začátku roku. V dobrých výsledcích Toyoty se odráží obnova produkce po loňském katastrofálním zemětřesení v Japonsku. V loňském roce jí kvůli problémům se zásobováním odbyt ve Spojených státech propadl o 6,7 %.

Chrysler (37,64 EUR, -0,80%), nejmenší z amerických výrobců aut, v září vykázal 12% nárůst odbytu na 142 tisíc vozů, což je v souladu se zbytkem trhu. Americká divize německého Volkswagenu (132,05 EUR, 1,15%) zaznamenala 34,4% růst.

Celkově má americký trh našlápnuto k 14,6 mil. prodaných vozů za celý rok. Naznačují to odhady J.P. Morgan a italského Fiatu, který vlastní Chryslera. GM pro letošek počítá se 14,5 mil. prodaných aut. Loni se ve Spojených státech prodalo 12,8 mil. aut.

Akcie největších amerických automobilek se od začátku roku vydaly po podobné trajektorii. Po dobrém startu v prvních třech měsících nastoupil pokles trvající až do července. Avšak zatímco GM se dokázala chytit všeobecné letní rally a od začátku roku už připisuje 12,5 %, Fordu se od léta vůbec nedaří a v celoroční bilanci je 12 % v mínusu. Toyota, která se podle průzkumu Interbrand letos jako jediná z automobilek dostala do TOP 10 nejhodnotnějších značek světa, od začátku ledna připisuje 13,4 %.

(Zdroje: CNBC, WSJ, Reuters, YahooFinance)


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
8:00DE - Průmyslové objednávky, y/y
9:00CZ - Obchodní bilance - nár. pojetí, mld. Kč
9:00CZ - Průměrná mzda, reálný růst, y/y
9:00CZ - Průmyslová výroba, y/y