Aktualizováno Největší evropská automobilka vytvořila za devět měsíců letošního roku provozní zisk 8,84 miliardy eur, což je meziroční pokles o 1,6 procenta. Tržby za celou skupinu ale vzrostly o 24 procent a dosáhly 144,2 miliardy eur. Analytici očekávali mírně lepší EBIT na úrovni 8,88 mld. EUR při tržbách 141 mld. EUR. Za třetí čtvrtletí roku však provozní zisk meziročně propadl o 19 procent, což je nejvíce od roku 2009. EBIT klesl na 2,34 mld. EUR z 2,89 mld. EUR, zhruba na úroveň odhadů (konsensus Bloomberg 2,39 mld. EUR).
"Ačkoli doba není jednoduchá, je na nás, abychom systematicky pokračovali v námi zvolené cestě. Zůstáváme tak zavázaní našemu ambicióznímu cíli pro rok 2012," uvedl výkonný ředitel Martin Winterkorn. Společnosti se nepodařilo zcela se vyhnout dopadům oslabení evropského automobilového trhu, který letos zřejmě utrpí největší roční propad prodejů za posledních 19 let. VW se proto soustředí na růst trhů v USA a Číně. "Tržby VW vypadají velmi dobře a provozní zisk naplnil odhady. Výkon společnosti co do tržeb a jejich výhledu je nepochybně celosvětově nejsilnější," komentoval výsledky analytik Bankhaus Metzler Juergen Pieper.
uvedl, že za poklesem provozního zisku jsou částečně vyšší náklady na změnu technologie, z části je ale na vině přetrvávající propad odbytu v Evropě. Management ale potvrdil svůj původní celoroční cíl, podle něhož chce firma letos dosáhnout takového odbytu a tržeb, aby vytvořila provozní zisk minimálně na loňské úrovni 11,27 miliardy eur. Akcie na výsledky reagovaly na frankfurtské burze růstem až o 2,2 procenta. Od začátku roku titul posílil o 29 procent.
Tržby a prodej zvýšila i Škoda Auto, která je součástí skupiny. Prodej značky Škoda se od ledna do září meziročně zvýšil o 7,9 procenta na zhruba 551.000 vozů. Vyšší poptávka byla především po vozech Octavia, Roomster a Yeti. Tržby se zvýšily o 3,1 procenta na 7,9 miliardy eur.
Slovenský závod německé automobilky Volkswagen je ve hře o investici do produkce nového typu hybridních vozů. V Bratislavě by se podle listu Hospodárske noviny mohly vyrábět takzvané plug-in hybridy, které kombinují elektrický pohon s benzinovým nebo naftovým a jejichž baterie lze dobíjet připojením do zásuvky.
"Pokud se skutečně definitivně rozhodneme, plug-in hybridy začneme v Bratislavě vyrábět nejpozději v roce 2014," uvedl člen představenstva Volkswagenu Michael Macht zodpovědný za výrobu. Hodnotu investice neuvedl, podle listu by se měla pohybovat v desítkách milionů eur. Továrna by pak zřejmě přijala i nové pracovníky. "Výroba hybridního vozidla je komplexnější, doba výroby takového automobilu je delší. Pokud bude o hybridy větší zájem, bude si to vyžadovat více práce," doplnil Macht.
Viceprezident německého koncernu Rudolf Krebs doplnil, že v plug-in verzi by se z výrobního portfolia bratislavské divize Volkswagenu mohly montovat sportovně užitkové vozy (SUV) Audi Q7, Porsche Cayenne a Volkswagen Touareg. Deník poznamenal, že plug-in vozy jsou přibližně třikrát dražší než běžné modely, mají ale výrazně nižší spotřebu pohonných hmot.
(Zdroj: Bloomberg, čtk)