Poprvé v historii prodala čínská automobilka BYD v Evropě více elektromobilů než , která tak vypadla z první desítky nejprodávanějších značek. Dubnová čísla ukázala možné světlo na konci tunelu pro koncern a ukázala, že cla na čínské automobilky neplatí.
Na prvním místě v žebříčku dubnových prodejů se umístil , který dodal 23,5 tisíce vozů, což představuje meziroční nárůst o 61 procent. Na druhém místě skončila bavorská automobilka , ta ale dodala o devět tisíc vozů méně než . Třetí skončila v počtu registrací elektromobilů Škoda Auto s rekordním nárůstem o 214 procent. Zároveň se její model Elroq stal nejprodávanějším EV v Evropě. Dále se do nejlepší pětice vešlo Audi a francouzský , obě firmy dokázaly zvýšit prodeje o více než polovinu.

Německý koncern je, podobně jako celý evropský automobilový průmysl, pod tlakem. Akcie firmy se za poslední rok propadly o 20 procent a jsou hluboko pod vysokými hodnotami z roku 2021. I přes všechny okolnosti rostla cena akcií od počátku roku o 8 procent, což může reflektovat nárůst prodaných EV v Evropě. prodal v prvním kvartále letošního roku 65,5 tisíce elektromobilů, o téměř 160 procent více než minulý rok.
Čínská automobilka BYD zaregistrovala v dubnu na kontinentě 7,2 tisíce nových BEV. To je o 169 procent více než před rokem. Naopak registrace Tesly se propadly o 49 procent na 7165 kusů. Vyplývá to ze zprávy, kterou zveřejnila analytická společnost JATO Dynamics.
„Ačkoliv rozdíl mezi celkovým měsíčním prodejem u obou značek může být malý, důsledky jsou obrovské," uvedl analytik firmy JATO Dynamics Felipe Munoz a dodal, že se může jednat o zlomový okamžik pro evropský automobilový trh. „Zejména když zvážíme, že byla na evropském trhu s BEV několik let jedničkou,“ napsal analytik.
Tesle se nedaří udržet tržby, přestože poptávka po elektromobilech v Evropě roste. Oproti minulému roku se v dubnu prodalo o 28 procent elektromobilů více, zatímco prodeje Tesly v meziročním srovnání spadly o polovinu. I přes pokles na evropském trhu akcie Tesly za posledních dvanáct měsíců vzrostly o 80 procent. Nicméně od maxim z poloviny prosince se cena akcií propadla téměř o třetinu.
Podle analytiků jsou jedněmi z hlavních důvodů poklesu akcií Tesly stárnoucí modelová řada a klesající popularita Elona Muska. Veřejné mínění o miliardáři zhoršilo spojení s americkým prezidentem Donaldem Trumpem a podpora evropských extrémně pravicových stran.
Zaváhání Tesly tedy mohla naplno využít automobilka BYD, která se tak stala nejúspěšnějším čínským výrobcem elektromobilů v Evropě. Síla světové jedničky ve výrobě elektromobilů se odráží na ocenění akcií, které mou investoři pořídit jak na burze v USA, tak v Hong Kongu. Jen za letošní rok vzrostly akcie BYD o téměř 73 procent, za posledních dvanáct měsíců přidaly 111 procent.
Přestože EU zavedla cla na elektromobily vyrobené v Číně, zvýšily se v dubnu registrace čínských BEV o 59 procent. Elektromobily z Evropy, Japonska, Jižní Koreje a Spojených států zaznamenaly růst o 26 procent.
Zdroj: Bloomberg, ČTK