Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Reklamní agentury hlásí za letošek stagnaci, růst by mohl přijít za dva roky

Reklamní agentury hlásí za letošek stagnaci, růst by mohl přijít za dva roky

26.10.2012 13:36
Autor: ČTK

Trh reklamních agentur se stejně jako další mediální odvětví stále vzpamatovává z krize, kterou firmy pocítily před třemi lety. Propad je sice zastaven, ale další růst by mohl nastat až za dva roky. Současným trendem je vzhledem k šetření na straně firem renovace starých kampaní namísto vytváření nových, řekli ČTK zástupci agentur. 

Podle výkonného ředitele agentury Ogilvy & Mather Prague Ondřeje Obluka se trh po skokovém poklesu mezi lety 2008 a 2009 sice ustálil, aktuálně se ale co do objemu pohybuje asi na 75 procentech předkrizových let. "Známky jeho oživení jsou velmi pozvolné, pokud vůbec nějaké. Očekávám, že výraznější známky růstu budou otázkou až roku 2014," řekl ČTK Obluk. 

Celkový obrat na trhu reklamních agentur lze vzhledem k neexistenci oficiálních dat jen odhadnout. "Obrat reklamního trhu po výrazném poklesu v roce 2009 v dalších dvou letech stagnoval, a lze se domnívat že i letos se bude pohybovat kolem dvou miliard ," uvedl Obluk. V roce 2008 celkové tržby na reklamním trhu podle odhadů dosáhly zhruba 2,8 miliardy korun

Oficiální čísla nejsou dostupná mimo jiné kvůli americkému zákonu Sarbanes-Oxley Act (SOX), který v reakci na pád společností Enron a WorldCom zpřísnil pravidla pro finanční výkazy společností. "Většina poboček mezinárodních agentur nesmí kvůli SOX zveřejňovat čísla jednotlivých poboček," upřesnil Obluk. Samotná Ogilvy & Mather Prague, která je členem nadnárodní skupiny Ogilvy Group, nemůže s ohledem na SOX uvést čísla za letošní rok. 

Veřejně dostupné jsou zatím jen účetní závěrky některých agentur za rok 2010. Celkové tržby z reklamní činnosti zpracovává Český statistický úřad, který ale data za loňský rok zveřejní až v květnu 2013. Určité informace z dat ČSÚ o reklamním trhu lze vyčíst z průměrných mezd v sekci vedoucích pracovníků reklamních útvarů a útvarů pro styk s veřejností. Zatímco průměrný plat v této kategorii se od roku 2003 pravidelně zvyšoval na zhruba 69.000 korun v roce 2008, v následujících dvou letech stagnoval. 

"Realita je taková, že drtivá většina agentur kromě snížení počtu lidí zmrazila platy," okomentoval situaci na reklamním trhu Obluk. Dodal, že šetření je patrné i na straně zákazníků. "Klienti, když už vůbec navyšují investice do reklamy, dávají více peněz do nákupu mediálního prostoru, nikoliv do navýšení agenturní odměny," řekl Obluk. 

Zužující se rozpočet na vytváření reklamních kampaní ze strany firem potvrzuje také Lucie Nováková z reklamní agentury Saatchi & Saatchi Prague. "Vzrůstá počet starých kampaní a produkce nových kreativ klesá. Je vidět, že klienti šetří. Updatují staré kampaně a snižují produkční budgety, což pak negativně ovlivňuje finální kreativní zpracování kampaně," řekla ČTK Nováková. 

Dodala, že Saatchi & Saatchi Prague navzdory krizi vykazuje rostoucí obrat. "V posledních pěti letech tržby každý rok vzrůstají, dokonce i v době krize v letech 2009 až 2010. Průměrný meziroční růst v období 2007 až 2011 byl 43 procent," sdělila Nováková. Růst registruje také agentura Leagas Delaney, která pro ČTK uvedla, že její tržby loni meziročně vzrostly o více než desetinu na 168,3 milionu korun

Saatchi & Saatchi, Leagas Delaney i Ogilvy se umístily v top desítce nejlepších agentur v rámci ankety Agentura roku 2011, kterou pořádá časopis Strategie ve spolupráci s Asociací komunikačních agentur. V anketě zvítězila Young & Rubicam. Ta tak po deseti letech překonala nadvládu agentur Euro RSCG (od října přejmenované na Havas Worldwide Prague) a Mark/BBDO, které v letošní anketě skončily na druhém a třetím místě.


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
25.04.2024
22:03Zámoří strhla do záporu Meta i pomalejší růst ekonomiky  
19:16ČD Cargo, a.s.: Tisková zpráva
19:10UNICAPITAL Invest III a.s.: Výroční zpráva 2023
19:04UNICAPITAL Invest VI a.s.: Výroční zpráva 2023
18:30Staro – nový technologický cyklus a atraktivita růstových akcií
17:05Martin Kycelt: Překvapivé reakce na výsledky Tesly a Meta Platforms
16:47Slabé HDP s vyššími inflačními tlaky. Po výsledcích se trhy potýkají i s makrodaty  
16:00SATPO finance, s.r.o.: Výroční finanční zpráva za rok 2023
16:00City Home finance III, s.r.o: Výroční finanční zpráva za rok 2023
15:46Braňo Soták k výsledkům Meta Platforms a staronové cílové ceně: Silná čísla "po zásluze" potrestána, akcie -15 %  
15:13Hermes vzdoruje zpomalení prodeje luxusního zboží, akcie však s dobrými výsledky dopředu počítaly  
12:50Deusche Bank s nejlepšími čísly od roku 2013. Zpět v čele ziskovosti investiční bankovnictví
12:09Sazby výš po delší dobu a trh zralý na další korekci?
11:37Miliardáři by podle ministrů G20 měli platit dvouprocentní majetkovou daň
11:08Těžařská firma BHP chce rivala Anglo American, vznikl by největší producent mědi
11:02Jak jsou na tom velké techy? Meta nalomila důvěru investorů  
10:24Meta navyšuje výdaje na AI. Investoři se ale obávají, zda se vynaložené peníze vrátí
10:18JTPEG Croatia Financing I, a.s.: Zveřejnění Roční finanční zprávy emitenta za rok 2023
10:12MONETA Money Bank, a.s.: Uveřejnění vnitřní informace
9:34Komerční banka, a.s.: Oznámení o přijatých usneseních na VH KB konané dne 24.4.2024

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Kalendář událostí
    ČasUdálost
    14:30USA - HDP, q/q a
    14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.