Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Reklamní agentury hlásí za letošek stagnaci, růst by mohl přijít za dva roky

Reklamní agentury hlásí za letošek stagnaci, růst by mohl přijít za dva roky

26.10.2012 13:36
Autor: ČTK

Trh reklamních agentur se stejně jako další mediální odvětví stále vzpamatovává z krize, kterou firmy pocítily před třemi lety. Propad je sice zastaven, ale další růst by mohl nastat až za dva roky. Současným trendem je vzhledem k šetření na straně firem renovace starých kampaní namísto vytváření nových, řekli ČTK zástupci agentur. 

Podle výkonného ředitele agentury Ogilvy & Mather Prague Ondřeje Obluka se trh po skokovém poklesu mezi lety 2008 a 2009 sice ustálil, aktuálně se ale co do objemu pohybuje asi na 75 procentech předkrizových let. "Známky jeho oživení jsou velmi pozvolné, pokud vůbec nějaké. Očekávám, že výraznější známky růstu budou otázkou až roku 2014," řekl ČTK Obluk. 

Celkový obrat na trhu reklamních agentur lze vzhledem k neexistenci oficiálních dat jen odhadnout. "Obrat reklamního trhu po výrazném poklesu v roce 2009 v dalších dvou letech stagnoval, a lze se domnívat že i letos se bude pohybovat kolem dvou miliard ," uvedl Obluk. V roce 2008 celkové tržby na reklamním trhu podle odhadů dosáhly zhruba 2,8 miliardy korun

Oficiální čísla nejsou dostupná mimo jiné kvůli americkému zákonu Sarbanes-Oxley Act (SOX), který v reakci na pád společností Enron a WorldCom zpřísnil pravidla pro finanční výkazy společností. "Většina poboček mezinárodních agentur nesmí kvůli SOX zveřejňovat čísla jednotlivých poboček," upřesnil Obluk. Samotná Ogilvy & Mather Prague, která je členem nadnárodní skupiny Ogilvy Group, nemůže s ohledem na SOX uvést čísla za letošní rok. 

Veřejně dostupné jsou zatím jen účetní závěrky některých agentur za rok 2010. Celkové tržby z reklamní činnosti zpracovává Český statistický úřad, který ale data za loňský rok zveřejní až v květnu 2013. Určité informace z dat ČSÚ o reklamním trhu lze vyčíst z průměrných mezd v sekci vedoucích pracovníků reklamních útvarů a útvarů pro styk s veřejností. Zatímco průměrný plat v této kategorii se od roku 2003 pravidelně zvyšoval na zhruba 69.000 korun v roce 2008, v následujících dvou letech stagnoval. 

"Realita je taková, že drtivá většina agentur kromě snížení počtu lidí zmrazila platy," okomentoval situaci na reklamním trhu Obluk. Dodal, že šetření je patrné i na straně zákazníků. "Klienti, když už vůbec navyšují investice do reklamy, dávají více peněz do nákupu mediálního prostoru, nikoliv do navýšení agenturní odměny," řekl Obluk. 

Zužující se rozpočet na vytváření reklamních kampaní ze strany firem potvrzuje také Lucie Nováková z reklamní agentury Saatchi & Saatchi Prague. "Vzrůstá počet starých kampaní a produkce nových kreativ klesá. Je vidět, že klienti šetří. Updatují staré kampaně a snižují produkční budgety, což pak negativně ovlivňuje finální kreativní zpracování kampaně," řekla ČTK Nováková. 

Dodala, že Saatchi & Saatchi Prague navzdory krizi vykazuje rostoucí obrat. "V posledních pěti letech tržby každý rok vzrůstají, dokonce i v době krize v letech 2009 až 2010. Průměrný meziroční růst v období 2007 až 2011 byl 43 procent," sdělila Nováková. Růst registruje také agentura Leagas Delaney, která pro ČTK uvedla, že její tržby loni meziročně vzrostly o více než desetinu na 168,3 milionu korun

Saatchi & Saatchi, Leagas Delaney i Ogilvy se umístily v top desítce nejlepších agentur v rámci ankety Agentura roku 2011, kterou pořádá časopis Strategie ve spolupráci s Asociací komunikačních agentur. V anketě zvítězila Young & Rubicam. Ta tak po deseti letech překonala nadvládu agentur Euro RSCG (od října přejmenované na Havas Worldwide Prague) a Mark/BBDO, které v letošní anketě skončily na druhém a třetím místě.


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
14.07.2025
17:15Trumpova cla zatím trhy výrazně nerozhodila. USA otevřely lehce v červených číslech  
16:48Začala výsledková sezóna. První přijdou na řadu velké banky, ve čtvrtek reportuje Netflix
15:10Další záminka, jak se zbavit Powella? Renovace Fedu nabobtnala na 2,5 miliardy
14:07Cena kryptoměny bitcoin poprvé překročila hranici 123 000 dolarů
13:31Týdenní výhled: Nových a vyšších cel se trhy stále příliš nebojí  
12:05Trhy vstupují do nového týdne lehce negativně, reakce na další várku cel zůstávají tlumené  
11:59Trump eskaluje celní hrozbu. 30% sazba může vést k recesi v EU, jednání pokračují
11:02Žádná krize, žádné 'cuty'. Mishkin varuje před unáhleným krokem Fedu
9:41Francie dá v příštích dvou letech na obranu dalších 6,5 mld. eur, uvedl Macron
8:52EU vyčkává s cly na USA, ČEZ chystá soláry a bitcoin láme další rekordy. Futures jsou v červeném  
8:35Rozbřesk: Trump přitvrzuje, vůči EU oznámil 30% clo. Nemusí však jít o hotovou věc
5:58Dluhopisová hra americké vlády a nemoudré volání po nižších sazbách
13.07.2025
15:08Leipziger: Dolar zůstává klíčový pro mezinárodní finanční stabilitu
10:12Víkendář: Švýcarské řešení bankovních krizí a problému „příliš velké na to, aby padly“
12.07.2025
15:03Americký kryptomerkantilismus jako nástroj na posílení pozice dolaru ve světové ekonomice
10:20Víkendář: Přeceňované sjednocení Itálie a ta horší stránka finanční podpory regionům
6:52Investiční výhled pro 2H25 - Zvykáme si na chaos: Shrnutí
11.07.2025
17:43Poškozují rekordní odkupy finanční zdraví firem?
16:25Americké technologické firmy na vzestupu: Arista Networks dostává nový impuls  
16:14Trhy rostou, protože věří, že Trump ustoupí. Trump neustupuje, protože trhy rostou

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
4:00Čína - Obchodní bilance, mld. USD
10:00CZ - Běžný účet, mld. Kč