Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Rozpočet

Rozpočet "krve a slz": -41 miliard na straně příjmů i výdajů, schodek 100 miliard zachován

05.11.2012 10:52, aktualizováno: 5.11. 11:11
Autor: Redakce, Patria.cz

Aktualizováno

Nový návrh státního rozpočtu, který dnes odpoledne projedná vláda, počítá příští rok s příjmy i výdaji nižšími o 41,2 miliardy korun. Schodek 100 miliard korun zůstal zachován. Vyplývá to z návrhu, který má ČTK k dispozici. Méně peněz poputuje například na vědu a výzkum, výstavbu dopravní infrastruktury, platy učitelů nebo na spolufinancování programů z fondů EU. Již dříve ministr Kalousek uvedl, že pokud se bude muset obejít bez dodatečných zdrojů ze zvýšení daní, zejména DPH, navrhne pro rok 2013 "rozpočet krve a slz".

Vláda musí nový rozpočet předložit poslancům do 23. listopadu. Nový návrh zohledňuje nové odhady vývoje ekonomiky a zároveň nepočítá s dopady daňového balíčků, jehož schválení ve sněmovně není jisté. Balíček mimo jiné předpokládá zvýšení sazeb daně z přidané hodnoty na 15 a 21 procent, což odmítá několik poslanců ODS. 


 
V případě spolufinancování fondů EU navrhuje MF snížit příští příjmy z rozpočtu EU o 16,5 miliardy korun. Současně budou sníženy i výdaje o stejnou částku. "Jedná se o kapitolu ministerstvo průmyslu a obchodu (2 mld. Kč), kapitolu ministerstvo dopravy (12,5 mld. Kč) a kapitolu ministerstvo zemědělství (2 mld. Kč)," uvádí návrh.

Výdaje na vědu a výzkum navrhuje snížit příští rok o 2,7 miliardy korun a v dalších dvou letech o 2,5 miliardy korun. Například Akademie věd by měla dostat o 6,5 procenta méně peněz. Ministerstvo školství by mělo dostat o 0,5 miliardy méně. Jde o peníze, které byly určeny na zvýšení platů učitelů a další neinvestiční výdaje.

O 1,1 miliardy korun méně dostane podle návrhu příští rok ministerstvo vnitra. Jde o snížení provozních výdajů o 829,8 milionu a ostatních výdajů o 200 milionů . "Vzniklý výpadek musí ministerstvo vnitra řešit v potřebném rozsahu přehodnocením priorit resortu," uvádí zpráva.

V případě ministerstvo dopravy navrhuje MF snížit výdaje na specifické stavby a národní programy o 1,571 miliardy . Dále navrhuje snížení dotace pro Státní fond dopravní infrastruktury o pět miliard korun na financování akcí.

Dále klesnou například o 480 milionů korun výdaje pro Generální finanční ředitelství a Generální ředitelství cel o 480 milionů korun. Ministerstvo kultury dostane zřejmě o 300 mil. méně, které byly určeny k posílení dotačních programů na záchranu a obnovu kulturních památek. Ministerstvo životního prostředí dostane o 200 milionů méně na financování národních programů.

V roce 2013 počítá MF jen se selektivním snižováním výdajů jednotlivých ministerstev. V letech 2014 a 2015 ovšem chce MF snižovat výdaje i plošně. V roce 2014 by měly výdaje i příjmy být nižší o 30,3 miliardy korun a schodek zachován na 85 miliardách. O rok později by pak podle návrhu měly výdaje i příjmy klesnout o 39,4 miliardy korun při zachování deficitu 50 miliard korun

(Zdroj: čtk, MF ČR, ČT)


Čtěte více:

Kalousek: Rozpočet 2013 ze Sněmovny stahuji k přepracování. Kvůli turbulencím v ODS vláda nemá většinu
23.10.2012 12:21
Ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) navrhne Poslanecké sněmovně...
Kalousek: TOP 09 odejde z vlády, pokud neprojde ekonomický balíček
29.10.2012 8:31
Pokud Poslanecká sněmovna neschválí ekonomický balíček v navržené vlád...
Nečas pokračuje v čele ODS, prvním místopředsedou Kuba
05.11.2012 8:18
Premiér Petr Nečas obhájil funkci předsedy ODS. Na stranickém kongresu...
Gregor (MF): Možný nižší rating kvůli nestabilitě by zvýšil výdaje rozpočtu o 10 miliard korun
05.11.2012 9:12
Případné snížení ratingu ČR, které hrozí kvůli politické a ekonomické ...

Váš názor
  • hádanka pro Kerise
    06.11.2012 11:31

    Abychom to tu tedy uzavřeli, hádanka pro Kerise: 6.11.2012 11:16 (Pohádka..)... já opravdu tvrdím, že ono DPH putuje automaticky a jen a pouze do státní kasy bez výjimek? Opravdu mám takové přesvědčení? ... ano, Kalka opravdu tohle o mně napsala mnohokrát. To je důkaz? Že to napsala mnohokrát? To si nemyslím. ... důkaz to ale je, nikoli ale mého přesvědčení či mého tvrzení. Důkaz čeho to tedy je? rup*hej ...
    Kalka.
  • Jesse
    06.11.2012 10:09

    :-))) No holt jsme s rh nenakoupili to čezko jako Zuzka... Jinak: 25.10.2012 Sada opatření, jejichž cílem je omezit daňové úniky u DPH, neprošla Senátem. A to i přes to, že s ní většina senátorů souhlasí. Novelu, která by zapsala na černou listinu zhruba 28 tisíc daňových hříšníků, ve čtvrtek vrátila horní komora parlamentu zpět do sněmovny http://byznys.ihned.cz/zpravodajstvi-cesko/c1-58124550-boj-o-dph-hati-snahy-omezit-danove-uniky-zastavil-totiz-vznik-listiny-neplaticu ---- a registrační pokladny podnikatelé nechtějí. Ideální důvěřivý zákazník r*h pořád myslí, že platí daň státu...
    Kalka.
  • 557 - výkon století
    06.11.2012 8:24

    Na Patrii z vás musí mít radost. Ještě nikdy tolik chechtáků nevydělali, co na tomto tématu:-)) 557 výkřiků do tmy, o daních, kterým v celé ČR nikdo nerozumí... to je výkon !!!:-)))
    Jesse
  • USA
    06.11.2012 8:19

    jsou dnes trhy v USA zavřené? nebo se obchoduje. děkuji
    polux17
    • Re: USA
      06.11.2012 8:27

      čéče to mě zaskočilo. Mají být volby, ale nikde jsem neslyšel, že se má zastavit obchodování na WS. Asi ne, neb si nemyslím, že jsou USA jako CCCP, kde se zastaví život na tři dny, když si někdo v Kremlu prdne a netrefí se do mísy :-))
      Jesse
  • Výše DPH
    06.11.2012 1:46

    O výši DPH nediskutuju - o té diskutují hlavně podnikatelé. At si ji Kalousek klidně zkusí dát na 55%. Doplatí na to hlavně ti podnikatelé. Někteří se z plátců DPH stanou neplátci DPH s bydlištěm pod mostem... Mně zajímá jen smluvní cena. Tebe ovšem ne. Když budeš mít DPH 21%, tak ti na ceně určitě nezáleží a jsi spokojen. Takhle to oligarchové chtěli...
    Kalka.
  • Babička
    06.11.2012 0:25

    Tvrdilas, že stačí uvést přesnou citaci zákona, to jsem uděl načež Ty zase tvrdíš, že takový zákon neexistuje, protže ho někdo nedržuje. Smutné, před tím si tvrdila, že nic taskového v zákoně není a ani po podaném důkazu necheš připustit svůj hluboký omal. Pokud Ti nestačí citace zákona, který si do te´d popírala, co cheš??
    Velkamedvědice
  • Kerisi, neplátče DPH!
    05.11.2012 23:16

    Tak platíš DPH?
    Kalka.
    • Re: Kerisi, neplátče DPH!
      05.11.2012 23:30

      ano, platím při každém nákupu zboží či služby. a ten, komu ji zaplatím, je povinen ji odvést státu. fakt jsi tak tupá?
      keris
    • Re: Kerisi, neplátče DPH!
      05.11.2012 23:18

      Jako koncový zákazník ano. Že vy levičáci musíte o každém všechno vědět.
      Velkamedvědice
  •  
    05.11.2012 22:08

    ne že by mi něco do toho něco bylo, ale po zběžném přečtení několikadenní plodně debaty o dph mi přijde, že ji celou vyprovokovala známá bojovnice proti komunismu úpornou obranou prostého faktu, totiž toho, že naprosto netušila, že onu dph platí při každé své platbě - kadeřníkovi, v autoservisu, při nákupu vína /kterého zřejmě nadmíru požívá a pod jehož vlivem vyprodukuje filosofické úvahy typu příspěvku 20,23 -vyjímám "....neplátce dph ...dph neplatí......zákon neříká, že neplátce dph je plátcem dph...."/, ač dle gaussovy křivky je na tom jen 8% světové populace lépe, tady jsem bezradný, tohle vzdávám.
    •  
      05.11.2012 22:11

      :-))) Tak na tebe tu čekali. Čteš velmi zběžně.
      Kalka.
      •  
        05.11.2012 22:24

        ....bych selektoval....některé věci čtu skutečně jen velmi zběžně, některé velmi pečlivě a pozorně
        keris
        •  
          05.11.2012 22:30

          Tak zajisté jsi četl *premisu* , že plátce DPH DPH neplatí.
          Kalka.
          • Ano, je to tak
            05.11.2012 23:09

            Platí dph penězi kocového zákazníka, ne svými, přesně odvádí je, jen je vybral, nikdy nebyli jeho, to tvrdí jen zlé jazyky..
            Velkamedvědice
            • Re: Ano, je to tak
              05.11.2012 23:15

              Tak znovu: zažádej o změnu formuláře: místo plátce DPH výběrčí DPH. Nebo je to těžký?
              Kalka.
              • Družka
                05.11.2012 23:17

                Proč, on tomu každý kromě Tebe rozumí a nikdo takové hloupúosti netvrdí jako Ty, viz. třeba ,Daň z přidané hodnoty patří mezi tzv. nepřímé daně odváděné při prodeji zboží nebo při poskytnutí služby, a to „do kapsy“ státu. Jsou-li v současné době telekomunikační služby zatíženy daní z přidané hodnoty ve výši 5 %, pak to fakticky znamená, že když telekomunikační operátor poskytne svému zákazníkovi službu v ceně 100 Kč, musí mu naúčtovat 105 Kč. Sám si pak z inkasované částky 105 Kč ponechá „svých“ 100 Kč, zatímco zbývajících 5 Kč odvede státu. Právě to je charakteristickým znakem nepřímých daní: fakticky je platí zákazník, resp. uživatel služby, a to jako součást ceny. Státu je naopak odvádí prodejce, resp. poskytovatel služby – v našem případě telekomunikační operátor (LAM plus, s.r.o.). Pokud je příjemcem poskytnuté služby již koncový zákazník, je pro něj každé zvýšení DPH zvýšením toho, co musí za stejnou službu skutečně zaplatit. Tedy zdražení. Naopak poskytovatel služby, v našem případě telekomunikační operátor (LAM plus, s.r.o.), si za poskytnutou službu ponechává stále stejnou částku. Ten, kdo bude při zvýšení DPH inkasovat více, je tedy právě a pouze stát jako příjemce daně z přidané hodnoty. Vrátíme-li se zpátky k příkladu se službou za 100 Kč, pak při sazbě DPH ve výši 5 % zaplatí koncový zákazník za tuto službu 105 Kč. Pokud ale bude stejná služba zatížena daní z přidané hodnoty ve výši 22 %, zaplatí za ni koncový zákazník již 122 Kč
                Velkamedvědice
                • Re: Družka
                  05.11.2012 23:19

                  To už tady bylo několikrát - najdi znění v zákoně, že neplátce DPH platí DPH!
                  Kalka.
                  • Družka
                    06.11.2012 0:09

                    Já nevím , jestli si normální, protože ustavičně pleteš dva pojmy a sice neplátce dph podnikatele a fyzickou osobu nepodnikatele. I plátce, i neplátce podnikatel, teď mě sleduj jde nakupovat do řeznictví njako obyčejná osoba. Tady pak platí k ceně zboží uvedené dph, který podnikatel v oboru řeznictví zajistí a vykáže..
                    Velkamedvědice
                    • Re: Družka
                      06.11.2012 0:17

                      Já plátcem dph nejsem, kolikrát ti to budu říkat. A uklidni se, s tou fyzickou osobou, kterou jsi poplet' ty, jsem si dělala legraci, že se ti zdejší burziáni poděkují, protože podle tvého výkladu by měli DPH platit.
                      Kalka.
                      • Babička
                        06.11.2012 0:19

                        Ty se pleteš fyzickou osobu podnikatele a nepodnikatele. To zaprve. Za druhé. Zákon přímo stanovuje, Ten, kdo přijal úplatu za uskutečněmý prodej, je povinen zajistit dań a odvést ji...Už jsem Ti to na \Tvou žádost citoval..
                        Velkamedvědice
          •  
            05.11.2012 22:41

            plátce dph dph odvádí: prostě k ceně svých realizovaných výrobků či služeb musí přičíst stanovené % a toto odvést státu, potažmo fú - fakt v tom máš takový hokej nebo jen provokuješ? podotýkám, že s dph nemám nic do činění...všeobecný přehled o soustavě daní máš velmi mizerný, viz tvé vyjádření k dani z příjmu.....správně ti to rh napsal.
            keris
            • Keris
              05.11.2012 22:50

              Daň z příjmu? No čteš velmi prostoduše a ironie je pro tebe cizí pojem. Přirovnávala jsem rh jeho tvrzení o tom, že plátce DPH DPH neplatí, ale vybírá ho pro stát k tomu, že já taky neplatím daň z příjmu, ale započítávám ji do svého honoráře a odvádím ji od svých zákazníků.
              Kalka.
              • Re: Keris
                05.11.2012 23:07

                To si ovšem přirovnávala zcela zcestně. DPH stanovil stát přesně ve výši 14 a 20% k smluvní ceně zboží. Dań z příjmu je zcela něco jiného než DPH a platí tam zcela jiná pravidla. Z příjmu se stanovuje daňový základ a po odpisech ab absurdum , mládá rodina, otec dělá, matka na mateřské, Ti stát vrací../uplně jiná dań a jen totální amatér je může míchat.Dań z příjmu zůstála, kdžto DPH nahradila jiný příejm státu a to dań z obratu.
                Velkamedvědice
                • VM
                  05.11.2012 23:12

                  :-))) No nedělj si vrásky, ironii jsi holt nepochopil. Aspoň mi odcituj ten zákon, kde se říká, že plátce DPH neplatí DPH, že ji platí neplátce DPH.
                  Kalka.
                  • Re: VM
                    05.11.2012 23:22

                    To si ale zase domotala, ty se plteš podnikatele a nepodnikatele, fyzickou osobu ,koncového zákazníka, myslím, že příklad telefoního operátora je zřejmý, argumentuj na tom výkladu zákona s kterou větou výkladu nesouhlasíš Právě to je charakteristickým znakem nepřímých daní: fakticky je platí zákazník, resp. uživatel služby, a to jako součást ceny. Státu je naopak odvádí prodejce, resp. poskytovatel služby – v našem případě telekomunikační operátor ...
                    Velkamedvědice
                    • Vm
                      05.11.2012 23:26

                      Nevymlouvej se, cituj místo, kde se píše, že DPH platí neplátce DPH a má tak na svědomí ty obrovské úniky DPH...
                      Kalka.
              • Re: Keris
                05.11.2012 23:01

                ....jsem si to přečetl pozorněji: tak ty neplatíš dan z příjmu ale započítáváš ji do svého honoráře? jak jen tohle nazvat....
                keris
                • Rere: Keris
                  05.11.2012 23:09

                  ...protože podle rh vzoru ji neplatím, jen ji vybírám od svých zákazníků, stejně jako plátci DPH podle rh neplatí DPH, ale jen ji vybírají (on si myslí, naiva, že vždy ;-)) pro stát. Hlavně že se to teď snaží zamaskovat tím, že dávno věděl, že to myslím ironicky. No co čekat od vejtažky, že.
                  Kalka.
                  • Re: Rere: Keris
                    05.11.2012 23:12

                    Lžeš. RH nikdy nic takového netvrdil. Ty vybíráš příjem, z kterého platíš dań. Nemůžeš vybírat dań, protže ani nevíš, zda a jakou budeš platit. To, že je Tvým příjmem platba zákazníka , stím nesouvisí. To mám , ale trpělivost, jsem slušný a mám ze sebe radost, že Tě něco naučím.
                    Velkamedvědice
Aktuální komentáře
23.04.2024
17:56Akciová korekce, prudký obrat finančních podmínek a dopad akciového trhu na celou ekonomiku
17:36Vrací se důvěra ve výsledky? Techy vedou Wall Street vzhůru  
16:43Korekce na amerických akciích ještě neskončila, varují stratégové
14:19WEBINÁŘ za okamžik: Jak na DIP? A na čem čeští investoři letos nejvíce vydělali? 23. dubna od 16:00
14:07Moneta vyplatí z loňského zisku dividendy 4,6 miliardy, tedy devět korun na akcii
13:52Komentář analytika: Slabší prodeje Pepsico v Severní Americe byly kompenzovány silným růstem na mezinárodních trzích  
13:43Sázky na akcie staré ekonomiky pomohly fondu překonat benchmark
13:38MONETA Money Bank, a.s.: Uveřejnění informace z valné hromady 23. 4. 2024
12:36Prodej iPhonů v Číně v prvním čtvrtletí klesl nejvíce od roku 2020
11:28Česká národní banka příští týden podle Michla možná ještě sníží úrokové sazby
11:13České firmy by většinou uvítaly zavedení eura, ukázal průzkum Deloitte
10:55Světové ceny potravin by letos podle ekonomů z Oxford Economics měly klesnout
10:49Koruna nehledí na podpůrné komentáře, zatímco akcie ve světě se dál zvedají  
10:35Robustní ceny elektromobilů od Renaultu a nižší náklady kompenzují pomalejší poptávku na trhu
9:06Rozbřesk: Česko v pasti NIMBYsmu. Holub z ČNB preferuje snížení sazeb o 50bps
8:50ČNB nemusí se snižováním sazeb spěchat, v USA údajně hrozí prohloubení výprodejů a futures jsou zelené  
6:38FX Strategie: Fed zpomalí tempo kvantitativního utahování, a to přibrzdí dolar v krasojízdě. Přijde smršť důležitých makro-dat  
22.04.2024
17:32Téměř rekordní relativní nezájem o dluhopisy, akcie tančí na hudbu budoucnosti
16:48Techy se zvedají, ale Wall Street se nedaří nahrazovat páteční ztráty  
14:37Vstup na burzu by investiční firmu CVC mohl ocenit až na 15 miliard eur

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:30DE - PMI v průmyslu
10:00EMU - PMI v průmyslu
14:00HU - Jednání MNB, základní sazba
16:00USA - Prodeje nových domů