Aktualizováno Největší celosvětová síť restaurací s rychlým občerstvením McDonald’s oznámila, že ve čtvrtém čtvrtletí roku zvýšila zisk o 1,4 procenta, především díky nabídce levnějšího menu, která podpořila tržby ve Spojených státech. Čistý zisk společnosti vzrostl na 1,4 miliardy dolarů, tedy 1,38 USD na akcii z 1,38 mld. USD neboli 1,33 USD/akcii ve srovnatelném období loňského roku. Analytici (konsensus Bloomberg) v průměru očekávali meziroční stagnaci EPS. Akcie McDonald’s v pre-marketu reagují růstem o necelé procento.
Tržby společnosti za poslední tři měsíce roku činily 6,95 miliardy dolarů proti konsensu 6,9 mld. USD a globálně tak vzrostly o 0,1 % navzdory očekávání poklesu o 0,3 %. Společnost však současně v dnešním prohlášení varovala, že tento měsíc očekává slabší prodej.
Výkonný ředitel společnosti Don Thompson vsadil na masivnější reklamu na americkém trhu, což nezůstalo zcela bez reakce. Tržby v amerických restauracích otevřených nejméně 13 měsíců vzrostly ve čtvrtletí o 0,3 procenta, ačkoli analytici v průzkumu Consensus Metrix očekávali 0,5procentní pokles. Tržby v evropském regionu se snížily o 0,6 % proti očekávanému poklesu o 1,1 %, v Asii, na Blízkém východě a v Africe se srovnatelné tržby snížily o 1,7 procenta. Srovnatelné tržby jsou důležitým ukazatelem výkonu restaurací, protože nezahrnují vliv nově otevřených nebo zavřených provozoven.
McDonald's po výsledcích uvedl, že spotřebitelská důvěra v regionu Asie, Blízkého východu a Afriky zůstává "nízká". Letos čeká růst cen komodit v USA o 1,5 - 2,5 % a v Evropě o 3 - 4 %. Ve Spojených státech hodlá letos otevřít 220 nových restaurací.
McDonald's v posledních měsících v USA učinil několik kroků ke zvýšení prodeje. Mimo jiné se znovu zaměřil na nabídku položek za dolar, nabídl nový McRib a zatlačil na franšízové provozovatele, aby nechali provozovny otevřené i na Vánoce.
Očekávaný slabší výkon v tomto měsíci odráží posílení konkurence na trhu a změny ve stravovacích návycích, kterým McDonald's nyní čelí. Konkurenti jako Burger King, Taco Bell a Wendy's vylepšují svoji nabídku a začínají být pro McDonald's větší hrozbou. Stále více lidí také míří do řetězců jako Chipotle a Panera, které nabízejí kvalitní jídlo za mírně vyšší ceny.
Společnost podniká i v České republice od roku 1992, kdy v pražské Vodičkově ulici otevřela první provozovnu. Loni se tržby firmy v Česku zvýšily o 169 milionů korun na 4,167 miliardy Kč. Společnosti ale loni ubyl počet obsloužených hostů na 61,68 milionu z předloňských 61,93 milionu lidí.
(Zdroj: čtk, McDonald's, Bloomberg)