Aktualizováno Výdaje na televizní reklamu ve čtvrtém kvartále nadále v meziročním srovnání klesaly a při snaze zvedat ceny za reklamu (94,5 CZK, -9,18%) naráží na odpor, zvláště pak v České republice. To jsou podle hlavní faktory, které by mohly negativně ovlivnit hospodaření v první polovině letošního roku. Vyplývá to ze zprávy pro americkou Komisi pro cenné papíry (SEC) a informací z prezentace pro konferenční hovor s analytiky. proto s ohledem na zmíněná rizika "výrazně snížila" výhled pro free cash flow. Akcie CETV po ranním propadu v Praze až o 12,5 procenta nyní po otevření Wall Street ztrácejí přes 10 procent pod 94 Kč.
„Pokles výdajů na reklamu na našich trzích má negativní dopad na ceny, za které jsme schopni televizní reklamu prodávat,“ uvádí ve zprávě pro SEC s tím, že cítí konkurenční tlaky v oblasti snižování cen a poskytování různých slev inzerentům. Snaha o úspory v rámci programového obsahu navíc podle může v následujících obdobích negativně ovlivnit úroveň sledovanosti, což by se také projevilo na výdajích za reklamu.
Těžká doba vyžaduje odvážné kroky: zvýšení cen za reklamu a zvýšení poplatků za distribuci našich kanálů provozovateli kabelových a satelitních platforem,“ řekl dnes ráno po výsledcích za loňský rok generální ředitel Adrian Sarbu. Podle aktuálních informací agentury Reuters ale naráží na určitý odpor vůči snaze zvedat ceny, zvláště v ČR (více o nové strategii TV Nova zde), přičemž lze očekávat negativní dopad na výnosy v první polovině letošního roku.
Skupina se v posledním kvartále loňského roku propadla do ztráty do ztráty 503,1 mil. USD (včetně minorit) - tedy výrazně pod konsensus -103,5 mil. USD, když zaúčtovala jednorázový odpis hodnoty svých aktiv ve výši 522,5 milionů dolarů. Odpis byl pro trh nemalým překvapením, protože loni odepsala z hodnoty aktiv 68,7 mil. USD a analytici počítali s růstem jen na 95,9 mil. USD.
Podle dnešní zprávy pro amerického regulátora odpisy CETV vykázané za čtvrtý kvartál zahrnují položku 297,9 milionu dolarů v souvislosti s goodwillem v Bulharsku a České republice a položku ve výši 180,6 milionu dolarů v souvislosti s úplným odepsáním vysílacích licencí v Bulharsku, Rumunsku a na Slovensku.
Mediální skupina dále podle agentury Reuters „výrazně“ snížila odhad volného cash flow, ačkoliv konkrétní čísla zatím k dispozici nejsou, a označila celkový výhled do budoucna za „méně jistý“. „Musíme zvýšit naši tvorbu cash flow a dosáhnout pozitivního cash flow,“ uvedla CETV k cílům pro letošní rok v prezentaci pro konferenční hovor s analytiky. Částečně toho chce dosáhnout zefektivnění svého provozního modelu a osekáním nejádrových výdajů. Od těchto škrtů si CETV podle dnešní prognózy slibuje roční úspory až 25 milionů dolarů. Restrukturalizace si ale vyžádá také náklady, které CETV odhaduje na 15 až 25 mil. USD.
Ke konci rok 2012 dosáhl volný cash flow CETV mínus 62 milionů dolarů, což byl nakonec lepší výsledek, než společnost očekávala v listopadu zhoršená prognóza počítající za celý rok se záporným rozmezím 70 – 90 milionů dolarů. Společnost dále loni snížila své zadlužení o 173 milionů dolarů a díky zpětnému odkupu dluhu financovanému hlavními akcionáři (více ZDE) si výrazně prodloužila splatnost dluhu:

CETV zakončila rok 2012 s penězi a peněžními ekvivalenty ve výši 140,4 mil. USD a nadále prý podniká kroky k udržení plánované výše peněžních prostředků. Za tímto účelem představenstvo CETV v konferenčním hovoru připustilo emisi nových akcií a prodeje aktiv. „Není potřeba, abychom prodávali "jádrová aktiva," ujistila společnost analytiky.
(Zdroj: , Reuters, SEC)