První čtvrtletí nepřineslo výraznější změnu úvěrových podmínek bank u úvěrů nefinančním podnikům ani u spotřebitelských úvěrů. Standardy u úvěrů poskytovaných domácnostem na bydlení se mírně uvolnily. Vyplývá to z šetření úvěrových podmínek bank zveřejněného Českou národní bankou. Ve druhém čtvrtletí tuzemské banky očekávají zpřísnění úvěrových standardů u úvěrů firmám i spotřebitelům a jejich další uvolnění u úvěrů na bydlení. Poptávka po těchto bankovních produktech by měla vzrůst a po spotřebitelských úvěrech opět klesnout. Poptávka firem po úvěrech by se dle vnímání bank v období od dubna do června neměla výrazněji měnit.
Úvěrové standardy bank při schvalování úvěrů nefinančním podnikům se v prvním čtvrtletí neměnily, ačkoli pro jejich zpřísnění hovořil zejména nepříznivý výhled některých odvětví, zatímco naopak lepší vývoj v oblasti likvidity bank přispíval k uvolnění úvěrových podmínek, uvedla ČNB. Zatímco rostly marže u rizikovějších úvěrů a zpřísnilo se posuzování velikosti úvěrů, při růstu neúrokových poplatků, došlo k uvolnění podmínek souvisejících se splatností úvěrů velkým podnikům. Celková poptávka nefinančních institucí po úvěrech se proti očekávanému poklesu zvýšila a ve druhém čtvrtletí by se neměla výrazněji měnit. Banky čekají zpřísnění úvěrových podmínek a to u dlouhodobých úvěrů velkým firmám.
Při schvalování úvěrů na bydlení se standardy uvolnily, což se projevovalo poklesem průměrné marže a marže u rizikovějších úvěrů a zintenzivnění poklesu neúrokových poplatků. Poptávka po těchto úvěrech rostla, ve 2Q banky očekávají další uvolnění úvěrových standardů a růst poptávky po úvěrech na bydlení.
U spotřebitelských úvěrů poskytovaných domácnostem se standardy dle očekávání výrazněji nezměnily, stejně jako poptávka po nich. V současném kvartálu banky čekají zpřísnění úvěrových standardů a opětovné snížení poptávky po spotřebitelských úvěrech.
Dle dnes zveřejněného Klientského indexu, který sestavuje server Bankovnipoplatky.com, zaplatil v prvním čtvrtletí průměrný klient za užívání bankovních služeb 176 Kč, což je o dvě koruny méně než loni v prosinci. Tehdy to bylo dosavadní maximum. Snížení hodnoty indexu bylo způsobeno především skončením povánočních výprodejů, a tím i jeho ustálení na podzimní hodnoty. V prosinci výrazně stoupl počet výběrů z bankomatů a příkazů k úhradě.
Nejméně klientům za poplatky průměrně účtovala Equa bank, v níž průměrné měsíční náklady za vedení Běžného účtu činily 18 Kč. Druhou pozici získala Air bank s malým tarifem (19 Kč), třetí místo obsadila mBank s mKontem (20 Kč). "Vzhledem k minimálním rozdílům je přesné rozlišení prvních třech nejvýhodnějších účtů obtížné a zároveň s ohledem na spotřebitele i zbytečné," uvedl server.
Při analýze dat se opět prokázal narůstající počet klientů velkých bank (ČSOB, , Česká spořitelna, Money bank a dalších). Většině poskytovaných účtů těchto bank se ani tento měsíc nepodařilo dostat pod 150korunovou hranici. Tento aspekt může být způsoben i vlivem špatně zvoleného druhu konta u dané banky.
Kalkulátor sleduje velmi podrobně chování klientů. Nejde tedy jen o to, u jaké banky jsou, ale hlavně kolikrát danou službu užijí. Díky tomu je celkový poplatek klienta ovlivněn nejen tím, jak drahou banku má, ale především tím, jak se v ní chová. Pokud je někdo aktivní, tak v průměrně drahé bance platí měsíčně stokoruny. Jestliže někdo banku prakticky neužívá, tak i v drahé bance se může dostat pod 100 Kč měsíčně.
(Zdroj: ČNB, čtk)