Snížení administrativní zátěže, podpora učňovského vzdělávání a inovací, vytvoření rovných podmínek na mezinárodní úrovni a vypracování studie, jak snížit náklady na energii. To jsou jedny z hlavních bodů nového akčního plánu na podporu evropského ocelárenského sektoru, který dnes představila Evropská komise.
Evropské ocelárny se v současnosti potýkají s propadem poptávky a uzavíráním továren. Plán, který dnes představil komisař pro průmysl Antonio Tajani, je prvním uceleným pokusem EK odvrátit pokles sektoru od roku 1977, kdy byl představen Davignonův plán.
EK také navrhuje, aby se současné fondy EU využily ke zmírnění sociálních dopadů restrukturalizace ocelárenského průmyslu, zvláště na pomoc lidem, kteří přijdou o práci kvůli zavírání oceláren. V posledních letech v sektoru zaniklo 40.000 pracovních míst.
"Akční plán je dobrým výchozím bodem, ale stále je zde mnoho práce, kterou bude potřeba udělat proto, aby naše odvětví výrazně vytěžilo z návrhů," uvedl ředitel ocelárenského svazu Eurofer Gordon Moffat.
Podle kritiků plán obsahuje pouze několik nových opatření a je potřeba podniknout mnohem více rozhodných akcí na záchranu sektoru, který se potýká s nadměrnou kapacitou, slabou poptávkou a omezenými finančními možnostmi.
Poptávka po oceli v Evropě je nyní 27 procent pod vrcholem z roku 2007 a očekává se, že letos dál poklesne. Počet pracovních míst se v období let 2007 až 2011 snížil o deset procent.
Podporu poptávce by podle EK mohly poskytnout současné iniciativy EU nazvané CARS 2020 a Udržitelné stavebnictví, jejichž cílem je pomoci automobilovému a stavebnímu sektoru. Oba sektory se na poptávce po oceli podílejí zhruba 40 procenty. EK rovněž vyzvala jednotlivé členské státy, aby zvážily výši sazeb za elektřinu pro energeticky náročná odvětví. V případě výroby oceli náklady na energii tvoří až 40 procent celkových nákladů firem.
Komise hodlá rovněž začít sledovat dovoz a vývoz železného šrotu. "Obavy vyvolává skutečnost, že Evropa se stala druhým největším vývozcem železného šrotu na světě, zatímco ve stejné době více než 20 zemí v jiných částech světa zavádí vývozní omezení na vlastní produkci šrotu," prohlásil Moffat.
Plán však nezahrnuje návrh, aby státy svými zásahy pomohly zachovat výrobu. Toto opatření požadovaly odborové svazy. Francie loni pohrozila firmě převzetím závodu ve východní Francii, který se firma chystala zavřít. Podobně zvažuje Belgie znárodnění ocelárny v Lutychu.
Eurofer dodal, že ho zklamala absence konkrétních návrhů týkajících se klimatické politiky EU po roce 2020, včetně poplatků za emise oxidu uhličitého, což jsou náklady, které oceláři v jiných částech světa platit nemusí. Kvůli nákupu emisních povolenek často ocelárenské firmy přesouvají výrobu do zahraničí, napsala agentura Reuters.