Mediální společnost Central European Media Enterprises (CETV), která v Česku vlastní televizi Nova, počítá se snížením počtu zaměstnanců o tisíc lidí do konce roku. Vyplývá to z prohlášení jednoho z šéfů Michaela Del Nina na konferenčním rozhovoru s investory, zveřejněném na stránkách firmy. Podle dostupných informací zaměstnává asi 4500 lidí. Firma se chce zaměřit na svou hlavní činnost, kterou je provozování televizních stanic.
"V několika posledních týdnech jsme urychlili a rozšířili podnikové restrukturalizační plány, které byly oznámeny dříve. Do konce tohoto roku máme za cíl mít přibližně o tisíc zaměstnanců méně než začátku roku 2013. Očekáváme, že výsledkem budou roční úspory 30 milionů dolarů (run rate savings) proti roku 2012, ale také to pro nás v tomto roce povede k vyšším nákladům na restrukturalizaci, než se očekávalo," uvedl manažer. Očekává, že náklady na restrukturalizaci letos dosáhnou zhruba 20 milionů dolarů, a také přibydou náklady na odstupné za třetí a čtvrté čtvrtletí v celkové výši zhruba sedmi milionů dolarů.
Skupina CETV ve středu ráno zveřejnila své výsledky hospodaření za 3Q13. Hospodářské výsledky skupiny byly i ve třetím čtvrtletí negativně ovlivněny zejména obchodní strategií Novy. Společnost sice vykázala nižší pokles tržeb, než se očekávalo, výsledek na provozní úrovni (OIBDA) však výrazně zaostal za odhady. Společnost dále výrazně zhoršila svůj výhled pro tržby, zisk OIBDA a cash-flow v letošním roce. V této souvislosti CETV oznámila, že zvažuje další kroky pro posílení likvidity včetně prodeje majetku nebo další emise dluhu nebo akcií. Akcie v na burze v Praze ve středu v reakci propadly přes 50,7 %. V reakci na středeční slabé výsledky, zhoršený výhled a očekávání záporného celoročního cash flow dnes ratingová agentura Moody's zahájila režim revize stávajícího ratingu s jeho možným snížením.
Společnost CETV se podle slov vedení snaží nastartovat růst výnosů, které se propadly po zavedení nové obchodní politiky v letošním roce. "Provádíme změny v našem přístupu k prodeji reklamy v České republice, které odráží lekce, jež jsme si osvojili v průběhu tohoto roku. Také se pozorněji díváme na strukturu nákladů napříč společností a určujeme způsoby, jak zeštíhlet a stát se efektivnějšími," poznamenal.
Na začátku letošního roku Nova pod vedením Jana Andruška, který televizi opustil na konci října, zdražila podle inzerentů reklamu až o 40 procent a odmítla poskytovat svým reklamním klientům obvyklé 10-15% slevy. Výsledkem byl odliv inzerentů na ostatní televizní stanice, především na televizi Prima a s tím související propad reklamních příjmů. V ceníkových cenách (které se od reálně dohodnutých mohou ovšem výrazně lišit) se propadly reklamní investice na Nově od ledna do srpna meziročně takřka o polovinu na 3,15 miliardy korun, zatímco Primě naopak o čistou desetinu vyskočily na 8,71 miliardy korun, TV Barrandov vzrostly o 11,4 procenta na 1,76 miliardy korun a skupině České televize vzrostly o 28 procent na 0,83 miliardy korun.
se dále hodlá soustředit zejména na budování hlavních aktiv televizního vysílání v každé zemi. "V současnosti tudíž přezkoumáváme alternativy pro některé naše vedlejší činnosti, jako je distribuce do kin a v oblasti domácího videa, včetně možného zbavení se části nebo veškerého tohoto majetku. I když některé z těchto činností měly solidní výsledky, domníváme se, že společnosti lépe poslouží ostřejší manažerské zaměření na její hlavní činnosti," dodal Michael Del Nin.
Mateřské společnosti , včetně Novy nebo slovenské Markízy nyní začínají fungovat pod novým vedením. Nova, která má v současnosti zhruba 650 zaměstnanců, již oznámila některé dílčí programové změny.
"Snižování stavů zaměstnanců přinese společnosti dodatečné úspory v dalších letech, nicméně, ve 4Q povede k vyšším restrukturalizačním nákladům a odlivu volné hotovosti ze společnosti. Hotovostní pozice firmy tak může být ohrožena a nejpozději v 1Q14 očekáváme, že společnost podnikne kroky na posílení likvidity. Reálně tak hrozí další naředění stávajících akcionářů," okomentoval nové informace od CETV Tomáš Tomčány, analytik Patria Direct. Dodal, že potvrzuje investiční doporučení „prodat“ a poslední cílovou cenu 3,10 USD/akcie dává do režimu revize s rizikem jejího snížení.
(Zdroj: ČTK, Bloomberg, CETV)