Skupina Nova v příštím roce plánuje zvýšit cenu reklamy o pět procent. Základní cena, takzvaný Cost per Point (CPP), má být 19 500 korun. Vyplývá to z prezentace pro mediální agentury, o které dnes informoval server Mediaguru. Televize obchodní politiku představila dříve než loni, chce tak vytvořit dostatečný prostor pro přípravu mediálních plánů a nastavení rozpočtů. Akcie mateřské společnosti CETV, která by v následujících týdnech měla představit výsledky za třetí kvartál, dnes na pražské burze padají až o 2,5 % na 106,7 Kč.
"Jednání již byla zahájena a věříme, že tak všichni klienti budou mít dostatečný prostor využít všech výhod, které obchodní politika 2014 nabízí," řekl serveru obchodní ředitel Jan Vlček.
Nova chce zmírnit některé spornější body jako například povinnost předplatby při uzavření dlouhodobé spolupráce. Půjde tak pouze o jeden z nástrojů ke snížení ceny, a to až na úrovni šesti procent v závislosti na jejím objemu. Oproti letošku bude obchodní politika vstřícnější a flexibilnější, sdělil při její prezentaci mediálním agenturám ředitel oddělení prodeje Jan Ulrych.
K úpravám dojde také u sezonních koeficientů. Podle Mediaguru se Nova vrací ke stanovení pouze jednoho koeficientu pro každý měsíc. Reálné zvýšení ceny tak bude se započítáním změn sezonních indexů mírně nad pěti procenty. Novinkou je započítání product placementu (skrytá reklama produktu např. ve filmu) do tzv. ostatních mediálních kanálů, díky kterým je možné získat cenové zvýhodnění. Příznivější ceny klienti dostanou také při včasném podpisu smlouvy.
Na začátku letošního roku Nova pod vedením Jana Andruška zdražila podle inzerentů reklamu až o 40 procent a odmítla poskytovat svým reklamním klientům obvyklé 10-15% slevy. Výsledkem byl odliv inzerentů na ostatní televizní stanice, především na televizi Prima a s tím související propad reklamních příjmů. V ceníkových cenách (které se od reálně dohodnutých mohou ovšem výrazně lišit) se propadly reklamní investice na Nově od ledna do srpna meziročně takřka o polovinu, zatímco Primě naopak o čistou desetinu vyskočily na 8,71 miliardy korun, TV Barrandov vzrostly o 11,4 procenta na 1,76 miliardy korun a skupině České televize vzrostly o 28 procent na 0,83 miliardy korun.
Nově letos v souvislosti se změnou obchodní politiky výrazně klesly reklamní příjmy. Vyšší ceny totiž někteří klienti zprvu neakceptovali a své rozpočty použili v jiných médiích. Návrat na Novu postupně oznámili velcí zadavatelé, jako (73,99 EUR, 0,01%), (78,34 USD, 0,95%), Reckitt Benckiser či Plzeňský Prazdroj. Televizi Nova tak podle odhadu Admosphere kvůli nové reklamní strategii letos za prvních 8 měsíců klesly tržby z prodané reklamy (v ceníkových cenách) o 49 procent na 3,15 miliardy korun, zatímco jejím hlavním konkurentům na českém televizním trhu se dařilo meziročně lépe.
Hospodářské noviny již minulý týden přišly s kuloárními informacemi, podle kterých Nova při jednání s inzerenty nyní již hraje na mírnější strunu a snaží se navýšit objem prodané reklamy do konce roku i za cenu ústupků. Nynější jednání o nových obchodních podmínkách televizi navíc čeká již pod novým vrcholovým vedením, poté co na začátku týdne oznámil rezignaci dosavadní generální ředitel Jan Andruško a zároveň byl vedením pověřen někdejší výkonný a programový šéf Novy David Stogel.
Kromě změny reklamní strategie se podle neoficiálních informací možná stahují mračna i nad dalším projektem Adriana Sarbu, který v srpnu oznámil odchod z vedení skupiny (106,9 CZK, -2,60%). Sarbu bojoval proti zavedenému monitoringu sledovanosti a zahájil vlastní projekt měření. Nyní však podle zdrojů HN není vůbec nemožné, že počáteční investice do projektu na úrovni až 80 milionů korun bude obětována a celý projekt zrušen.
Česká televize Nova v minulosti platila za významného přispívatele k výsledkům celé skupiny CETV. Nyní je proto otázkou, jaký bude dopad propadu výnosů z reklamy do hospodaření. Mediální skupina zatím neuvedla datum zveřejnění výsledků za třetí kvartál, podle odhadu agentury Bloomberg by se tak ale mohlo stát již za dva týdne – 31. října 2013.
(Zdroj: MediaGuru, ČTK, Nova TV, HN, Bloomberg)